تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

تحلیل اخبار اقتصادی مورخ ششم اسفند

جمعه, ۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۲۶ ب.ظ | | ۰ نظر
افت هیجان در بورس تهران

بورس تهران که در 2 ماه گذشته با رشدهای خیره کننده‌ای مواجه شده و بازدهی 25 درصدی را کسب کرده بود، در آستانه انتخابات مجلس و همچنین انتشار گزارش های جدید شرکتها نزولی شد و اندکی از هیجانات خود کاست. روند اصلاحی بورس در حالی در هفته گذشته مشاهده شد که اکثر کارشناسان این روند را با توجه به رشدهای خیره کننده دو ماه گذشته لازم و ضروری دانسته و معتقدند بورس تهران حتما بعد از طی کردن این مسیر به اصلاح حرکتی و قیمتی نیاز دارد تا بتواند رشد پایداری در آینده داشته باشد و ورود نقدینگی جدید را تجربه کند.به این ترتیب احتیاط سهامداران برای داد و ستد سهم در کنار در پیش رو بودن انتخابات مجلس و انتظار سهامداران برای مشخص شدن نتیجه انتخابات و نیز انتشار اولین گزارش های پیش بینی سود شرکتها موجب فروکش کردن روند هیجانی بورس و از بین رفتن صف های طولانی خرید و حاکم شدن فضای احتیاط و منطق در بورس تهران شد.از اتفاقات مهم هفته گذشته انتشار اولین گزارش های پیش بینی سود شرکتها بود که با وجود تعدیل های مثبت در برخی گروه‌ها به خصوص گروه‌های خودرویی این گزارش‌ها اندکی محتاطانه بود و نتوانست انتظارات سهامداران را در خصوص بهبود وضعیت سودآوری شرکتها برآورد کند.
البته در هفته گذشته به دلیل فروکش کردن هیجانات بورس و حاکم شدن جو احتیاط دفعات معامله و تعداد خریداران افت کرد به طوری که دفعات معاملات با کاهش 15 درصدی مواجه شد و به بیش از 577 هزار دفعه رسید و تعداد خریداران نیز با افت 30 درصدی مواجه شد و تا سطح 171 هزار نفر افت کرد.

تسویه 5هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت

مدیرکل بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: تا به حال ۵ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت با استفاده از اوراق اسناد خزانه اسلامی به پیمانکاران پرداخت شده که نیمی از آن مربوط به بدهی‌های وزارت راه و شهرسازی است. مدیرکل بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌خواهید فاصله زیاد ۲۲ هزار میلیارد تومان تا ۳۸۰ هزار میلیارد تومان را پوشش دهید؟ خاطرنشان کرد: ما ابزارهای دیگری هم داریم که با استفاده از آنها سال آینده باز هم ارقام بیشتری از بدهی‌های دولت تسویه می‌شود؛ به خصوص که همه این ۳۸۰ هزار میلیارد تومان سررسید شده نیست و ما موظفیم ارقامی که سررسید شده را در اولویت قرار دهیم و تسویه کنیم. ما غیر از ابزار اوراق اسناد خزانه اسلامی و صکوک اجاره که در قانون بودجه امسال آمده بود، در سال آینده «اوراق تسویه خزانه» را هم در صورت تصویب در قانون بودجه ۹۵ به اجرا خواهیم گذاشت. ضمن اینکه در مواد ۲ و ۶ قانون رفع موانع تولید هم ابزارهای مختلفی برای تسویه بدهی‌های دولت همچون اوراق تسویه خزانه، اوراق صکوک اجاره و یا از محل اعتبارات مصوب در قوانین سنواتی بودجه دیده شده است.
صنعت خودرو

تلاش آلمانی ها برای حضور در صنعت خودرو ایران

محمدرضا نجفی‌منش، دستاوردهای سفر یک هفته‌ای بخش خصوصی ایران را به آلمان امیدوارکننده اعلام کرد و گفت: در دوران پساتحریم چهار هیات از آلمان به ایران آمده بودند و هیاتی که اخیرا راهی مونیخ شد اولین هیاتی بود که از ایران به آلمان سفر می کرد که میزبان آلمانی به گرمی از هیات ایرانی پذیرایی و امکان دیدارهایی در حد ملاقات با وزیران را برای هیات فراهم کرد.
این دیدارها منجر به شکل‌گیری جلسات پرباری در مرکز مونیخ شد به طوری که هیات اعزامی با مشاورین آنگلا مرکل و بازدید از کارخانه‌های تولید خودرو نیز مثمرثمر بود. در این سفر میان برترام بروسارت، رییس اتحادیه صنعت باواریا و بنده به عنوان عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران قرارداد همکاری در چهار بند به امضا رسید که شامل همکاری بین شرکت‌های ایالت باواریا و ایران در زمینه ساخت خودرو و قطعات، سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ایالت باواریا و همتایان ایرانی است.
انجام این ملاقات‌ها در این حجم کم از زمان نشان می‌دهد، آلمانی‌ها ایران را به شدت جدی گرفته‌اند. فقط برخی از مشکلات بانکی از دوران تحریم به جام مانده است که با حل شدن آنها امکان برقراری ارتباطات بیشتر امکان‌پذیر است و انتظار می‌رود با افزایش حرکت‌های این چنینی صنعت قطعه‌سازی خودرو در کشور با رشد همراه باشد.

رونق اندک بازار خودرو

به اعتقاد نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، با وجود افزایش نسبی خرید و فروش، بازار خودرو هنوز با آن رونقی که در سال‌های گذشته به‌خصوص اواخر دهه 80 به خود می‌دید، فاصله داشته و تب و تاب آن دوران را ندارد. به اعتقاد آنها، همچنان عواملی مانند کمبود نقدینگی و انتظار و خوش‌بینی مشتریان به آینده بازار خودرو، موانع اصلی خروج کامل بازار از رکود به شمار می‌روند. در واقع، با توجه به این عوامل، هنوز بسیاری از مشتریان به بازار برنگشته و به همین دلیل است که ابرهای رکود همچنان بر سر بازار به چشم می‌آیند. به گزارش دنیای اقتصاد ، با این حال، به‌نظر می‌رسد نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت و خودروسازان به همین رونق اندک نیز تا حدی راضی‌اند و همین که بخشی از مشتریان روی به خرید خودرو آورده‌اند، آنها را نسبتا راضی کرده است. به اعتقاد کارشناسان، ریشه این ماجرا (رونق اندک بازار خودرو) را باید در تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی خودروسازان دنبال کرد. به گفته آنها، شرایط فروش جدید خودروسازان، دارای جذابیت‌هایی از جمله سود مشارکت بالا و حذف بهره است و از همین رو بخشی از مشتریان تحریم را شکسته و رو به خرید خودرو آورده‌اند. در واقع این دسته از مشتریان با توجه به اینکه امکان خرید خودرو با ودیعه کم و اقساط بلندمدت و بدون بهره را پیدا کرده‌اند، فرصت را برای خرید خودرو مغتنم شمرده و روانه بازار شده‌اند.
گروه4

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی