اخبار اقتصادی 10 اسفند (صنعت خودرو)
کارنامه 11 ماهه تولید خودروسازان کشور در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که طبق آن، تیراژ محصولات سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. غولهای جاده مخصوص همچنین با کاهش تیراژ در بهمنماه و نسبت به دی نیز مواجه شدند تا روند صعودی تولید ماهانه آنها متوقف شود. بر این اساس، در مجموع تا پایان بهمنماه امسال، 731 هزار و 359 دستگاه انواع محصولات سواری در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به تولید رسیده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی حدودا 5/ 8 درصدی را نشان میدهد.
کاهش تولید خودروسازان در شرایطی است که طبق برنامه وزارت صنعت، باید یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو طی سالجاری به تولید برسد و با توجه به آمار فعلی، بعید است خودروسازان حتی به تیراژ یک میلیون دستگاه نیز دست پیدا کنند. در این شرایط باید منتظر ماند و دید وزارت صنعت برای سال آینده چه برنامهای را به خودروسازان خواهد داد و آیا باز هم بر افزایش تیراژ تاکید خواهد کرد یا اینکه به ثبات تولید قناعت میکند، اما کاهش تولید خودرو در شرایطی رخ داده که ابرهای تحریم از آسمان کشور کنار رفتهاند و از همین رو انتظار میرود صنایع داخلی بهخصوص خودروسازی، با رشد کمی و کیفی مواجه شوند. با این حال، خودروسازان فعلا نتوانستهاند در پسابرجام آماری مثبت را در تولید، از خود به جا بگذارند و باید منتظر ماند و دید در ماههای آینده چه خواهند کرد.
با توجه به امید مصرف کننده به آینده بازار خودرو و افزایش کیفیت خودرو ها با ورود شرکتهای جدید بعد از تحریم شاید بتونیم این کاهش تقاضای فعلی را به انتظار مصرف کننده ربط بدیم. رشد بازار خودرو در آینده رو میشه پیش بینی کرد.
احتمال حذف چینیها از بازار خودرو ایران
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از احتمال حذف خودروسازان چینی از بازار خودروی ایران در سال آینده خبر داد. محسن صالحینیادر پاسخ به پرسشی مبنیبر سرنوشت خودروسازان چینی در بازار ایران اظهار کرد: با توجه به تعرفههای تعیین شده چینیها باید به سرعت توسعه ساخت داخل محصولاتشان را مدنظر قرار دهند در غیر این صورت سال آینده از بازار خودروی ایران حذف خواهند شد. وی در پاسخ به پرسشی مبنیبر سرنوشت مذاکره رنو و سایپا برای عقد قرارداد ادامه داد: مذاکره هنوز در جریان است و نهایی نشده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قرارداد سایپا با رنو مشابه قرارداد ایران خودرو با پژو خواهد بود، گفت: بهعنوان مثال با عقد قرارداد شرکت مشترکی تاسیس شده که 50 درصد آن متعلق به رنو و 50 درصد آن متعلق به سایپا خواهد بود. وی ادامه داد: همچنین در این همکاری سایپا باید یکی از سایتهای تولیدی خود را بهعنوان آورده معرفی کند که هنوز مشخص نیست سایت پارسخودرو، شرکت بنرو یا کدام یک از زیرمجموعههای سایپا خواهد بود. وی در توضیح درباره سرنوشت مذاکرات دیگر خودروسازان داخلی در ایران اظهار کرد: فولکس واگن مذاکراتی را با کرمان خودرو و برخی دیگر از شرکتها داشته است، کیا و هیوندای نیز علاقهمند به حضور در ایران هستند و مذاکراتی با خودروسازان داخلی داشتهاند.
قرارداد با ۳ خودروساز خارجی نهایی می شود
مهدی جمالی گفت: مذاکرات ما با خودروسازان معتبر جهانی ادامه دارد حتی در دوره تحریم هم با شرکت های کیا و رنو مذاکره و همکاری می کردیم.
مهدی جمالی درحاشیه نمایشگاه توانمندی صنعت خودرو ایران در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس سیاست های دولت سرمایه گذاری و صادرات از اصول اولیه ماست که در مذاکرات به عنوان اولویت تعیین کرده ایم که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.
نعمتزاده امروز در همایش خودروسازان اظهار داشت: طبق برنامه راهبردی که ۱٫۵ سال پیش تدوین شد، موضوع ارتقا کیفی خودرو و قطعات پیشبینی شده و علاوه بر این افزایش ظرفیت تولید در این برنامه دیده شده است.
نعمتزاده تصریح کرد: تولید حداقل ۳ میلیون دستگاه خودرو در چشمانداز ۱۰ ساله دیده شده که امیدواریم بتوانیم با گشایش بازارهای صادراتی این رقم را افزایش دهیم.
وزیر صنعت با اشاره به پیشبینی صدور یک میلیون دستگاه خودرو به بازارهای جهانی طی سالهای آینده در ایران گفت: یکی از دلایل مشارکت با خارجیها همین مسئله است .
وی تصریح کرد: به دولت تعهد دادهایم که بالانس ارزی صنعت مثبت باشد و در این زمینه خودرو باید مولد ارز باشد.
شعار جدید صادر شده از سمت خودرو شاید این بار تاثیر گذار باشد...با این شعار شاید تولید کننده به فکر افزایش کیفیت بیفتد
صد در صد با افزایش کیفیت نه تنها در داخل بلکه میتوان فروش را در کشورهای دیگه نیز افزایش داد.
صادرات بیشتر، سود بیشتر و به تبع eps و dps بیشتری را خواهد داشت.
با افزایش صادرات صرف ریسک پایین میاد و به دنبالش بازده مورد انتظار کاهش خواهد داشت. و رشد به دور از انتظار نیست.
رئیس انجمن جهانی خودروسازان: شرکتهای خارجی باید از بازار بزرگ خودرو ایران استفاده کنند
کیم یونگ گوئن امروز با حضور در سومین همایش بین المللی صنعت خودرو با اشاره به اینکه امروز صنعت خودروسازی جهان با واقعیتها و چالشهای مختلفی روبروست، اظهار داشت: فروش خودرو در سال گذشته ۸۹ میلیون دستگاه بوده است که پیش بینی میکنیم با توجه به کاهش قیمت نفت در اروپا و آمریکا تقاضا ۱٫۹ درصد افزایش و فروش خودرو به ۹۱ میلیون دستگاه برسد.
رئیس انجمن جهانی خودروسازان خاطرنشان کرد: امروز علی رغم تمام مشکلات صنعت خودروی ایران در شرایط جدیدی قرار گرفته است و در مسیر مناسب حرکت میکند.
ارزش کل فروش خودرو و لوازم یدکی ایران 23 میلیارد دلار اعلام شد
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو، ارزش کل فروش خودرو و لوازم یدکی در سال 2014 در ایران را 23 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: سهم قابل توجهی از این ارزش به حوزه خودروهای سواری مربوط می شود و سهم فروش قطعات از آن در حدود پنج میلیارد دلار است.
هاشم یکه زارع امروز (دوشنبه) در همایش صنعت خودرو پیش بینی کرد که ارزش کل فروش خودرو و لوازم یدکی تا سال 2025 به 45 تا 50 میلیارد دلار برسد.
وی افزود: در سال 2005 سهم کشورهای در حال توسعه از فروش خودروهای دنیا 34 درصد بود که این عدد در سال 2014 به 53 درصد افزایش یافته است؛ نکته قابل توجه این است که از 53 درصد ذکر شده، 47 درصد در کشورهای بریکس، شامل برزیل، روسیه، هند و چین بوده است.
وی افزود: در بحث تولید خودرو ایران و ترکیه با سهمی حدود 84 درصد بیشترین سهم تولید خودرو در منطقه را به خود اختصاص داده اند.
وی گفت: نیاز سالانه این منطقه حدود چهار میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو است که دو میلیون و 700 هزار دستگاه در منطقه تولید می شود و یک میلیون و 700 هزار دستگاه نیز از سایر مناطق کشورهای دنیا تامین می شود.
" گروه 4 "
- ۹۴/۱۲/۱۰