تحلیل اخبار اقتصادی 18اسفند1394
قرارداد پژو یکبار مصرف نیست
قرار داد ایران خودرو و پژو در حالی چندی پیش امضاد شد که هنوز برخی از ابهامات آن برطرف نشده است
از همین رو، همایش بینالمللی صنعت خودرو ایران، فرصت مناسبی بود تا در حاشیه آن، با مدیر امور آفریقا و خاورمیانه پژو گفتوگویی انجام داده و پاسخ ابهامات را از وی بشنویم. ژان کریستف کمار هرچند پاسخ شفافی به این ابهامات به خصوص مساله «غرامت پژو به ایران خودرو» نداد، با این حال تاکید کرد قرارداد میان این دو شرکت، هر دو طرف را راضی کرده و مثبت است. به گزارش دنیای اقتصاد ، به گفته وی، پژو شریک بسیار خوبی برای ایران خودرو خواهد بود و قرار نیست مانند گذشته رفتار کند. کمار البته این نکته را هم گفت که قرارداد پژو در برابر اتفاقات سیاسی احتمالی آیندهایمن نیست.
چند
هفته از لغو تحریمهای بینالمللی علیه ایران میگذرد و ایران خودرو و پژو نیز
سرانجام پس از حدود دو سال مذاکره، قرارداد خود با یکدیگر را امضا کردند. فکر میکنید
با توجه به رفع تحریمها، شرایط برای سرمایهگذاری پژو در ایران چقدر مهیا شده
است؟
طبعا توافق هستهای و آنچه که برجام نامیده میشود، کار ما را برای حضور در ایران
و انجام سرمایهگذاری خیلی راحت کرده است. در گذشته بهدلیل تحریمهای بینالمللی،
مشکلات زیادی به چشم میآمد، از جمله اینکه امکان نقل و انتقال پول وجود نداشت و
این محدودیت، کار را بسیار سخت کرد. از طرفی، در گذشته بهدلیل تحریم، امکان آوردن
سرمایه به ایران وجود نداشت، اما حالا پژو میتواند به صورت مستقیم در ایران خودرو
سرمایهگذاری انجام دهد.
در حال
حاضر این نگرانی وجود دارد که در صورت تغییر دولت در ایران و ایالات متحده آمریکا،
توافق هستهای و برجام نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. بهعنوان مثال، برخی معتقدند
احتمال رفتن دوباره پژو از ایران در صورت تغییر قوانین بینالمللی وجود دارد. نظر
شما در این مورد چیست؟ آیا ممکن است پژو برای بار دوم ایران را ترک کند؟
طبعا ما امنیت کاملی در برابر تغییر قوانین جهانی نداریم. اگر مقامات آمریکایی
تصمیم بگیرند محدودیتهای جدید و سخت تری را (در قبال ایران) لحاظ کنند، طبعا پژو
برای ماندن در ایران دچار مشکل خواهد شد. البته این مشکل در صورت بروز، تنها برای
پژو نیست و دامان سایر شرکتهای خارجی را نیز خواهد گرفت.
مسئله
دیگر، بحث صادرات است. طبق قرارداد، پژو باید 30 درصد از محصولاتی را که در ایران
میسازد، به بازارهای صادراتی خود بفرستد. میخواهم بدانم کدام کشورها میزبان
پژوهای ساخت ایران خواهند بود؟
ما بهعنوان پژو و سیتروئن یک سری بازار صادراتی داریم که محصولات ما را در آن
بازارها به کیفیت مخصوص پژو میشناسند. بنابراین خودرویی که در ایران تولید میشود
باید از لحاظ استاندارد قابل عرضه در بازارهای جهانی باشد. ما میخواهیم از ایران
به ترکیه خودرو صادر کنیم، اما در حال حاضر شرایط برای این کار فراهم نیست. در
بازار ترکیه، خودروهای دیزلی و همچنین خودروهای مجهز به استاندارد یورو6 مشتریان
زیادی دارند، با این حال در ایران هنوز سیستم یورو4 در جریان است. بدون شک کشورهای
منطقه گزینههای خوبی برای صادرات پژو از ایران هستند، با این حال فعلا کار کمی
سخت است و اگر میخواهیم اهداف صادراتی محقق شود، باید خودروهایی بسازیم که به
لحاظ کیفیت و قیمت قابل رقابت در بازارهای خارج باشند.
گروه4
- ۹۴/۱۲/۱۹