تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار اقتصادی 25 اسفند

سه شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۳۵ ب.ظ | | ۰ نظر


پیش‌داوری در مورد آینده قیمت‌ها ممنوع

 

اظهارات پراکنده در مورد شیوه قیمت‌گذاری خودروها در سال آینده، یادآور تجربه تلخی است که نتیجه‌ای جز بلاتکلیفی بازار و صنعت خودرو کشور طی دو سال گذشته نداشت. حال به اعتقاد برخی از کارشناسان این تجربه ظاهرا باز هم در حال تکرار است. شورای رقابت اگر چه تعیین‌کننده قیمت خودرو است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند حواشی عملکرد این شورا بیشتر از وظیفه‌ای بود که به آن محول شد.انتقادها پیرامون فرمول قیمت‌گذاری و همچنین اظهارات پراکنده و بعضا متناقض اعضای شورای رقابت در مورد قیمت نهایی، بارها بازار را به رکود کشاند و تولید خودروسازان را متاثر کرد. گاهی در پایان جلسات مهم و نهایی این شورا هر یک از اعضا اخبار متناقضی را در مورد تصمیمات اتخاذ شده به رسانه‌ها منتقل می‌کردند اخباری که بازار تشنه شنیدن آن بود. از سوی دیگر در شرایطی که بازار در انتظار تصمیم نهایی شورا برای قیمت‌گذاری محصولات داخلی بود این شورا با تعویق اعلام قیمت خودروها بر آتش رکود بازار می‌دمید این در حالی است که به‌رغم تعیین فرمول قیمت‌گذاری برخی از عدم‌توافق شورا با خودروسازان بر سر قیمت نهایی خبر می‌دادند. در هر شکل آنچه مشخص است شورای رقابت طی سه سال فعالیت خود نتوانست سامانی به قیمت‌گذاری خودرو دهد؛ به‌طوری‌که سال گذشته کلا از قیمت‌گذاری خودرو صرفنظر کرد. حال این شورا تصمیم به حضوری دوباره در عرصه قیمت‌گذاری خودرو در سال جدید دارد این در شرایطی است که اظهارات غیرکارشناسی در مورد قیمت‌گذاری سال آینده بار دیگر زمینه‌ساز شک و تردید مشتریان در خرید خودرو را فراهم کرده است. در این بین به‌نظر می‌رسد که اعضای این شورا پیش از آغاز فعالیت خود بهتر است از هرگونه پیش‌داوری در مورد قیمت‌های سال آینده پرهیز کنند تا بازار طبق روال عادی خود پیش رود.

هر چه قیمت خودرو متناسب تر و واقعی تر باشد، فروش بیتشری را در بر خواهد داشت و همین باعث افزایش سود ، eps  و dps  در نهایت افزایش ارزش ذاتی را در بر خواهد داشت

 

قطعات چینی از خدمات پس‌از فروش حذف می‌شود

 

به گفته مدیرعامل ایساکو با لغو تحریم‌ها قطعات یدکی از تامین‌کنندگان اصلی مانند پژو و رنو تامین شده و قطعات چینی حذف خواهد شد. رضا حسینی در مراسم آغاز خدمات نوروزی ایران‌خودرو اظهار کرد: در کمیسیون معاملات برای تامین قطعات یدکی برای سال 1395 هیچ قطعه چینی خریداری نشده است؛ بنابراین قطعات چینی که در زمان تحریم استفاده می‌شد از شبکه حذف خواهد شد.

حذف قطعات چینی درجه سه، میتواند در کاهش ریسک از سمت مصرف کننده موثر باشد و با کاهش صرف ریسک ، نرخ بهره مورد انتظار کاهش پیدا کرده و ارزش ذاتی افزایش پیدا میکند.

 

۳ مولفه موثر در قیمت‌گذاری خودرو

،در حال حاضر قیمت‌گذاری کدام خودروها برعهده شورای رقابت است؟ این قیمت‌گذاری بر اساس کدام مولفه‌ها انجام می‌شود و آیا امکان تغییر این فرمول در آینده وجود دارد؟

رئیس شورای رقابت در پاسخ به این سوالات توضیح داد: شورای رقابت بر بازار خودروهای کوچک و سواری که در کشور انحصاری است نظارت دارد و طبق قانون متناسب با نرخ تورم و سبد تورم نهاده‌های تولیدی خودروسازان، فرمول تعیین قیمت را بررسی و ارائه خواهد کرد.

وی که در یک مصاحبه رادیویی با رادیو اقتصاد گفت‌وگو می‌کرد، افزود: شورای رقابت تشکل فراقوه‌ای‌است و به استناد قانون عمل می‌کند و به خودرو محدود نیست و در حوزه صنعت فولاد و پتروشیمی نیز وارد شدیم اما این شورا دستورالعمل قیمتی برای همه خودرو‌ها ندارد و فقط برخی خودروهای پرتقاضا را تحت پوشش داردیم.

وی تاکید کرد: در محاسبه قیمت‌ها به سه عامل بهره‌وری، کیفیت و تورم نهاده‌های تولید توجه می‌کنیم و سقف قیمتی را مبنا قرار می‌دهیم و برای سال ۱۳۹۵ ممکن است این فرمول بازنگری شود.

وی گفت: ‌ بانک مرکزی در پایان هر سال نرخ تورم بخشی را اعلام می‌کند و ما هم متناسب با این تغییرات و همچنین ارزیابی کیفیت و کارآمدی این صنعت، فرمول قیمت را تعیین خواهیم کرد.

 

با توجه به سه عامل موثر در قیمت گذاری ( بهره‌وری، کیفیت و تورم )

هر چه تورم کاهش پیدا کند ، قیمت نهایی خودرو کمتر خواهد بود و این میتواند افزایش dps  و افزایش ارزش ذاتی را داشته باشد.

افزایش کیفیت گرچه افزایش قیمت را به دنبال دارد ولی اگر تناسب بین کیفیت و قیمت باشد چه بسا باعث افزایش تقاضا گردد.

 

امضای قرارداد مونتاژ خودروهای جدید کره در ایران

شرکت های هیوندای موتور و کیا موتورز در سه ماهه دوم امسال قراردادهایی را با شرکت های خودروسازی ایران به امضا خواهند رساند.

هیوندای و کیا دومین و سومین شرکت های بزرگ کره ای خواهند بود که پس از شرکت پوسکو، تجارت با ایران را بعد از لغو تحریم ها از سر می گیرند.

این قرارداد که در قالب سی کی دی منعقد می شود روشی است که از طریق آن شرکت های هیوندای و کیا قطعات محصولات خود را به ایران ارسال می کنند و کار مونتاژ نهایی قطعات در ایران انجام می گیرد و با برند هیوندای و کیا به فروش می رسد.

کشورهای در حال توسعه این نوع قراردادها را ترجیح می دهند زیرا به ایجاد فرصت های شغلی و توسعه تکنولوژیک آنها کمک می کند.

 

"گروه 4 "

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی