اخبار اقتصادی خودرو یکشنبه 22قروردین
تعرفه واردات خودرو ثابت ماند
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به توافق دولت و مجلس بر سر ثابت ماندن تعرفه 45 درصدی برای واردات انواع خودرو گفت: پیشبینی میکنیم تا پایان امسال 50 هزار دستگاه انواع خودرو وارد کشور شود.
فرهاد احتشامزاد گفت: در سال گذشته از سوی 18 واردکننده رسمی عضو انجمن به دستگاههای مربوطه نامه نوشتیم و استدلال آوردیم که واردات خودروهای بالای 2500 سیسی نباید ممنوع باشد و بهتر است روش دیگری برای تعیین تعرفه اخذ شود، اما با این حال دولت امسال نیز به روش سالهای قبل خود به تعرفهگذاری خودرو اقدام کرد.
او افزود: نظر واردکنندگان کشور این است که دولت بهجای اخذ تعرفه، مالیات بر مصرف خودرو را بر حسب ارزش دلاری آن اخذ کند که این اقدام باعث میشود هم دست واردکنندگان برای بازار خودرو باز باشد و هم اینکه خودروها بر اساس نیاز واقعی کشور وارد شود.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو افزود: با این حال هنوز پیگیر این موضوع هستیم تا روش واردات خودرو به کشور تغییر یابد و دولت با توجه به ارزش دلاری خودروهای واردشده مالیات بر مصرف از خریدار بگیرد که این کار از تعیین درصد برای واردات خودرو منطقی تر بهنظر میرسد.
برجام با خودرو چه کرد
بیش از دو ماه از اجرای برجام میگذرد و حالا برای خیلیها این پرسش پیش آمده که دستاوردهای آن در اقتصاد و صنعت کشور چه بوده است.
در این بین، بهنظر میرسد خودروسازی یکی از بخشهای اثرپذیر اقتصاد کشور از ناحیه برجام بوده، چه آنکه میتوان آثار مثبت و منفی آن را بر این صنعت، لمس کرد. در حالت کلی، توافق هستهای و در نهایت «برجام»، تاثیرات مثبتی بر صنعت خودرو گذاشته و این در شرایطی است که نمیتوان اثر منفی این «اتفاق بزرگ» را در بازار خودرو منکر شد. این اثر منفی از آن جهت است که بازار خودرو کشور پس از مثبت شدن مذاکرات هستهای و توافقات مربوطه، به تدریج در رکود فرو رفت؛ زیرا مشتریان گمان میکردند از یکسو خودرو ارزان خواهد شد و از سوی دیگر، محصولات خارجی با کیفیت و قیمت مناسب و در مدت زمانی کوتاه، روانه ایران خواهند شد.
این خوش بینی مشتریان، به خصوص پس از برجام، بیشتر و بیشتر شد، تا جایی که بازار خودرو در روزهای پایانی سال گذشته، یکی از راکدترین شب عیدهای خود را گذراند. با وجود این تاثیر منفی بر بازار خودرو، توافقات هستهای و برجام برای صنعت خودرو خوش یمن بود، چه آنکه اولا راه را برای تامین قطعات باز کرد و در درجه دوم نیز مقدمات حضور خودروسازان خارجی را در «جاده مخصوص» فراهم آورد.
صنعت خودرو ایران پس از قرارداد پلتفرم مشترک X90 که در اوایل دهه 80 امضا شد، دیگر هیچ قرارداد قابلتوجه و مهمی را به خود ندید و این در شرایطی است که برجام زمینهساز «قرارداد پژو» با شرایطی متفاوت ا زگذشته شد. علاوهبر پژو، بنز آلمان نیز پس از چند سال دوری، به ایران برگشت و در کنار اینها، خودروسازان کشور توانستند پای میز مذاکره با بزرگان خودروسازی جهان از جمله فولکس واگن و فیات بنشینند. اتفاقا هر دو این خودروسازان، به توافقات اولیه با شرکتهای خودروساز داخلی برای سرمایهگذاری در ایران دست یافته و احتمالا طی ماههای آینده، همکاری مشترک آنها کلید خواهد خورد.
گروه4
.
- ۹۵/۰۱/۲۲