اخبار اقتصادی 5 اردیبهشت (صنعت خودرو)
جذب سرمایه گذار خارجی در صنعت خودرو با نگاه صادراتی
،حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی گفت: وجود نیروهای متخصص و جوان و مواد اولیه از جمله مزایای تولید و صادرات خودرو در کشور است.
سهم خودروسازان و قطعه سازان در شکل گیری این وضعیت برابر است
قطعهسازان داخلی در زمینه عوامل مؤثر در افت کیفی خودروهای ساخت داخل و بیان سهم یک درصدی قطعهسازان، فرزاد غزایی در مورد سهم قطعات تولید داخل از تولید خودروهای معیوب گفت: نمیتوان درصد مشخصی از سهم قطعهسازان یا سایر عوامل مؤثر در افت کیفی خودروها را اعلام کرد.
باید بتوانیم با تولید قطعه در تیراژ بالا، انتقال دانش فنی و فناوری و تولید مشترک کیفیت قطعات و خودروهای داخلی را بالا برد چرا که ما موظف به عرضه خودروهای با کیفیت طبق استانداردهای جهانی هستیم و نباید خودرو ایرادهای ایمنی داشته باشد.
امضای تفاهمنامه همکاری میان ایران و آذربایجان در زمینه تولید خودرو
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به گسترش روابط دوجانبه ایران و آذربایجان گفت: سطح تجارت دوجانبه میان باکو و تهران در سه ماهه اول ۲۰۱۶ حدود ۵۳ درصد افزایش داشته است.
سعید معزی رئیس بخش صادرات ایران خودرو نیز در گفتوگو با خبرگزاری ترند گفت: قرار است شرکت ایران خودرو با همکاری شرکت «آذ یورو کار» جمهوری آذربایجان در این کشور یک واحد تولیدی افتتاح کند.
۲ کشور همچنین پیرامون تکمیل خط آهن قزوین-رشت-آستارا مذاکره میکنند. بعد از تکمیل این خطوط و اتصال به خط آهن آستارا، کریدور شمال-جنوب تکمیل خواهد شد. این کریدور روسیه را از طریق آذربایجان و ایران به خلیج فارس متصل خواهد کرد.
نصف واحدهای تولید قطعات خودرو تعطیل یا نیمه تعطیل شدهاند
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو گفت: قطعه سازان کشور ۵ تا ۸ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد واحد های تولید قطعه خودرو در کشور به حالت تعلیق درآمده اند یا نیمه تعطیل هستند، افزود: مشکل اصلی قطعه سازان تامین نقدینگی است که باید برای آن فکری اساسی کرد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو تصریح کرد: قطعه سازان نباید از خودرو سازان جدا دیده شوند .
قائم مقام همکاری های بین المللی ایران خودرو هم در این برنامه گفت: با وجود کاهش شدید تولید در خودرو سازی ها که به علت تحریم ها و بحران مالی صورت گرفت، ایران خودرو به دلیل مسائل انسانی و اجتماعی و تعهد نسبت به کشور اقدام به تعدیل نیروی انسانی نکرد و این مسئله هزینه های سربار ما را افزایش داد.
سید حسام الدین ذگردی افزود: در قراردادهای جدید با شرکت های خارجی مقرر شده تا ۴۰ درصد قطعات از ابتدا در داخل کشور تولید شود و با مرور زمان به ۷۰ درصد برسد .
وی گفت: در قراردادهای جدید طرفین باید به سمت داخلی سازی قطعات بروند تا به هدف گذاری تجاری سازی محصول دست یابند.
ذگردی افزود: قطعه سازی در کشور باید مزیت نسبی داشته باشد و قیمت تمام شده محصولش کمتر از قطعه وارداتی باشد.
وی تصریح کرد: هر قطعه ای مزیت اقتصادی داشته باشد در داخل کشور تولید خواهد شد و ما امادگی داریم تا صد درصد قطعه سازی محصولات را به داخل منتقل کنیم به شرط اینکه توانایی و صرفه اقتصاد وجود داشته باشد.
مقاومت در برابر افزایش قیمت خودرو میشکند؟
در حالی که بهنظر میرسد نه خودروسازان و نه وزارت صنعت، معدن و تجارت، هیچکدام چندان میلی به افزایش قیمت خودروهای داخلی طی سال جاری ندارند اما به نظر میرسد بالا رفتن هزینههای تولید، شرایط را به سمت افزایش قیمتها پیش برده است. بازار خودرو ایران این روزها یکی از راکدترین دوران خود را میگذراند و با وجود تثبیت نسبی قیمتها، مشتریان علاقهای به خرید خودرو از خود نشان نمیدهند. هر چند مسائلی مانند امید به ورود خودروهای جدید، نقش بسزایی در رکود فعلی بازار دارد، با این حال مشکل اصلی مشتریان در بازار خودرو، از یکسو قدرت خرید پایین و از سوی دیگر قیمتهای بالا است؛ بنابراین در این شرایط هر اقدامی مبنی بر افزایش قیمت خودرو، بازار را در رکود بیشتری فرو میبرد و مشتریان را ناامیدتر میکند. از همین رو بهنظر میرسد تصمیمسازان صنعت خودرو نیز میلی به بالا بردن قیمت نداشته و اولویت شان، تثبیت است، چون نمیخواهند به این واسطه و به دست خود، بازار خودرو را راکدتر و کم مشتری تر کنند. این در حالی است که اتفاقات رخ داده از ابتدای امسال تا به امروز، هزینههای تولیدی را بالا برده و شرایط را به سمت افزایش قیمت سوق داده است. افزایش دستمزد، بالا رفتن نرخ بیمه و از همه مهمتر، گرانشدن مواد اولیه (ناشی از افزایش تعرفه واردات قطعات)، مسائلی هستند که از نظر فعالان صنعت خودرو، مقدمات افزایش قیمت را فراهم آوردهاند. به اعتقاد آنها، اگرچه افزایش قیمت خودرو در شرایط رکود، اقدام مناسبی به حساب نمیآید، با این حال اگر افزایش هزینههای تولید از حد تحمل خارج شود، دیگر شاید نتوان در مقابل بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی مقاومت کرد.
در شرایطی که این روزها بحث بر سر کیفیت قطعات و خودروهای داخلی بالا گرفته، عضو انجمن قطعهسازان تاکید میکند که «کمپین خودرو» سبب شده خودروسازان و قطعهسازان حساسیت بیشتری روی کیفیت به خرج دهند. فرهاد بهنیا که در نشستی خبری صحبت میکرد، با اشاره به اثرات تحریم بر روند تولید و تامین قطعات، گفت: تحریم سبب خروج برخی قطعهسازان از مدار تولید شد و در نتیجه قطعات بیکیفیت خارجی به خطوط تولید خودروسازان راه پیدا کردند.
تولید اتوبوس کاهش یافت
تولید انواع اتوبوس در کشور 6/ 5 درصد کاهش یافت
"گروه4"
- ۹۵/۰۲/۰۵