تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

صنعت سیمان در 23 اردیبهشت

جمعه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۵:۳۶ ب.ظ | | ۰ نظر

اجرای یک خط سیمان با دو محصول سیمان خاکستری و سفید

           

سیمان "جی کی" هندوستان اعلام کرده است که خط تولید سیمان خود را در "فجیره" امارات تا پایان سال 2017 راه اندازی خواهد کرد. این کارخانه سیمان با ظرفیت نامی 600 هزار تن در سال فعالیت خواهد کرد.

به گزارش سیمان خبر در این طرح که در نوع خود نیز کم نظیر است هر دو سیمان خاکستری و سفید با استفاده از یک کوره پخت تولید خواهد شد. مسئولین هندی در این خصوص اعلام کرده اند که با توجه به افزایش تقاضا برای سیمان سفید در میان کشورهای خاور میانه این طرح می تواند موفقیت آمیز باشد.

این شرکت هندی که از سال 1975 میلادی با تولید سیمان خاکستری کار خود را آغاز کرده اکنون به عنوان دومین تولید کننده سیمان سفید نیز در هندوستان با ظرفیت 600 هزار تن در سال فعالیت دارد.

تحلیل

این خبر می تواند برای تولید کنندگان سیمان در ایران خبر نگران کننده ای باشد. چراکه بعد از ماجرای عراق و از دست دادن بازار آن کشور، بازار های واردات زیادی را از دست می دهد و جایگزین کردن عراق دشوار تر خواهد شد. اگر مسئولین به سرعت با کشور های خاورمیانه که پتانسیل واردات سیمان را دارند، وارد مذاکره نشوند ده میلیون تن مازاد سیمان، ضرر جبران ناپذیری به صنعت سیمان وارد خواهد کرد و بسیاری از تولید کنندگان ورشکست خواهند شد. همان طور که در خبر های پیشتر گفته شد، دولت باید از صنعت سیمان حمایت کند و بیشتر به فکر صنعت داخلی باشد. چون زا ورشکستگی تولید کنندگان و سقوط سهام سیمان، ضرر زیادی به سرمایه گذاران و سهام داران خواهد رسید و وضعیت اقتصاد کشور بدتر خواهد شد. به تبع آن می توان گفت در مدت زمان طولانی کشور با بحران ساخت و ساز مواجه خواهد شد. اجرای یک خط تولید در امارات توسط دولت هندوستان می تواند زنگ خطری برای مسئولان باشد تا به دنبال راه حلی برای خروج از این وضعیت باشند.

در ادامه به گفت و گویی  با یکی از مسئولین در رابطه با شفاف سازی ماجرای عراق و اقدامات دولت در این باره، اشاره می کنیم.

عدم فعالیت در زمینه رفع محدودیت صادرات سیمان به عراق اشتباه است

           

به گزارش سیمان خبر محمد فاطمیان، مدیرکل دفتر صنایع معدنی در حاشیه سمپوزیوم راه‌حل‌های تکنولوژیکی صنعت سیمان و معدنکاری در ایران درباره «دلیل وضع محدودیت در زمینه صادرات سیمان به عراق» با فرصت امروز به گفت‌وگو پرداخت که مشروح این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

 

**اخیرا مطرح شده که دولت عراق محدودیت‌هایی برای صادرات سیمان توسط ایران به عراق وضع کرده است، دلیل این موضوع چیست؟

 

این بحث در 10 روز اخیر مطرح و مقرر شد با هماهنگی که با انجمن سیمان انجام می‌شود، مکاتباتی با دولت عراق در این خصوص صورت گیرد که دلیل این موضع فقط حضور کشورهای رقیب در بازار عراق است.

 

البته وضع این محدودیت‌ها طبیعی است و نکته مهم عدم فعالیت برای رفع این محدودیت‌ها است که باید به سرعت با رفع موانع و اقدامات از طریق برنامه توسط انجمن سیمان و استفاده از ملزومات حمایتی که از دولت طلب می‌کنند به درستی مدیریت شود. محدودیت از سوی عراق بوده که انجمن و دولت در جهت رفع آن اقدام کردند و امیدواریم حل شود.

 

** شاهد برگزاری سمپوزیوم راه‌حل‌های تکنولوژیکی صنعت سیمان و معدنکاری در ایران هستیم در این باره توضیح دهید.

 

بحث این سمپوزیوم در ارتباط با تکنولوژی‌های روز صنعت سیمان بود. خوشبختانه تکنولوژی‌هایی که درحال حاضر در صنعت سیمان به کار گرفته می‌شود، مطلوب و به روز است. تولیدکنندگان سیمان توانستند از طریق ایجاد ارتباط خوب با شرکت‌های سازنده تجهیزات، بهره‌وری و راندمان تولید را در این بخش به میزان قابل توجهی افزایش دهند که می‌توان به مصرف سوخت براساس استانداردهای موجود در این حوزه نسبت به تن تولید، از سویی و برابری با میانگین جهانی بااستفاده از کیفیت تولید دستگاه‌ها از سویی دیگر اشاره داشت.

 

در واقع برگزاری این‌گونه همایش‌ها و سمینارهای فصلی میان واحدهای سیمانی شیوه‌ای است برای انتقال تجارب و دانش ضمنی در حال تولید فعالان صنعت سیمان از یک سو و بهره‌مندی و اطلاع‌رسانی درباره فعالیت‌ها و تکنولوژی روز دنیا از سوی دیگر که منجر به پیشرفت در این صنعت و تولید انواع سیمان از سیمان آمیخته، پوزولانی و حدود 30 نوع سیمان دیگر شده است.

 

این گردهمایی‌ها نتایج مثبتی برای تولیدکشور داشته است که باعث شده ایران از نظر صادرات در رتبه اول و در زمینه تولید نیز رتبه چهارم دنیا را به خود اختصاص دهد که این ظرفیت‌ها با حضور فعالان این عرصه در بازارهای جهانی به خوبی به عرصه جهانی معرفی شده و سهم مناسبی از بازار منطقه را به خود جلب کرده است.

 

** با توجه به رکود حاکم بر بازار ساختمان و توقف طرح‌های عمرانی، بازار داخلی سیمان در چه شرایطی است؟

با توجه به مصرف محصولات سیمانی در حوزه عمران و ساخت‌و‌ساز ساختمان، بازار داخلی با رکودی جدی مواجه است که راه‌حل بهبود این شرایط، حرکت به سمت پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران، آغاز فعالیت‌های عمرانی جدید و همچنین تکمیل طرح‌های نیمه تمام از طریق تامین منابع مالی و فاینانس و نوسازی بافت‌های فرسوده با اعطای تسهیلات و تامین مالی انگیزه‌ای برای ذی‌نفعان ایجاد خواهد شد.

 

** با وجود این شرایط، صادرات در کشور به چه صورت است؟

 

بحث صادرات نکته مهمی است که ایران باید با ورود انجمن صنفی سیمان توسط خود انجمن به این مهم دست پیدا کرده و سهم خود را از بازارهای منطقه‌ای بیشتر کند و بتواند به بازارهای فرا‌منطقه‌ای ورود کند.

 

با توجه به رویکرد صادراتی دولت باید برای بالا بردن سطح درآمدهای ارزی و افزایش درآمد ناخالص ملی سیاست‌های حمایتی و مشوق‌هایی برای حمایت از صادرکننده‌ها اعمال شود که مهم‌ترین آن می‌تواند در زمینه تخصیص یارانه برای حمل‌و‌نقل و استفاده از کشتیرانی و دسترسی به بازارهای فرامنطقه‌ای باشد.

 

**اقدام جدی در این زمینه داشته‌اید؟

 

اخیرا نشستی با انجمن سیمان درباره اهداف صادراتی سال جاری داشتیم که مقرر شد انجمن لیست واحدهای صادر‌کننده را ارائه کند. همچنین برای دسترسی بهتر واحدهایی که در نوار مرزی بازارهای صادراتی قرار دارند واحدهای انتخاب‌کننده یا کنسرسیوم‌هایی تعیین کند.

 

ورود انجمن سیمان به مقوله قیمت‌گذاری و نظم‌دهی به این بخش با ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی به معنای این است که خود کنسرسیوم راه تعامل با کشور هدف و ذی‌نفعان مصرف‌کننده را پیدا خواهد کرد

 

گروه 5

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی