تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

۶۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

اخبار بازار سیمان 31 فروردین

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۱۱ ب.ظ | | ۰ نظر


برنامه سیمانی ها در سند چشم انداز 1404
||


کسب جایگاه سوم جهان با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰میلیون تن، کسب رتبه نخست در صادرات جهانی و ظرفیت تولید در منطقه را می‌توان از اهداف برنامه‌ای بخش سیمان در افق ۱۴۰۴ دانست. با توجه به چشم‌انداز ترسیم شده صنعت سیمان در افق ۱۴۰۴ برای این صنعت نیز ۶ هدف کلی در نظر گرفته شده که می‌توان به ارتقای بهره‌وری، افزایش توان رقابت‌پذیری، بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب اشاره کرد.

از سوی دیگر برای این بخش
۴ برنامه راهبردی منتخب در نظر گرفته شده که از میان آنها می‌توان به توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها و ایجاد نظام یکپارچه در بخش توزیع سیمان اشاره کرد.

به گزارش سیمان خبر در همین حال دبیر انجمن سیمان کشور در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور باعث رشد اقتصادی خواهد شد که این امر به افزایش ساخت‌وسازها و پروژه‌های عمرانی کمک و به‌دنبال آن صنعت سیمان نیز رونق پیدا خواهد کرد.

در این ارتباط عبدالرضا شیخان اضافه کرد: سرمایه‌گذاران خارجی به طور مستقیم در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و به اعتقاد من دستیابی به تولید بیش از 120 میلیون تن سیمان که یکی از اهداف سند چشم‌انداز صنعت سیمان در افق
۱۴۰۴ به‌شمار می‌رود دشوار است اما با آغاز رونق اقتصادی کشور و افزایش پروژه‌های عمرانی یک یا ۲ کارخانه با ظرفیت یک‌میلیون تن احداث می‌شود.

اعلام پیش‌بینی سود سیمان آرتا اردبیل||


به گزارش سیمان خبر "ساربیل" با سرمایه 140 میلیارد ریال، مبلغ یک هزار و 66 ریال سود به ازای هر سهم برآورد کرده است.

شرکت سیمان آرتا اردبیل، سود خالص شرکت در این دوره را 146 میلیارد و 308 میلیون ریال در نظر گرفته است.


 

برای حفظ بازار تولید داخل و افزایش صادرات سیمان باید همه مسئولان اقدام کنند ||


فرماندار شهرستان نکا از برنامه ریزی لازم برای اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار بمنظور تکمیل زیرساختهای شهرک صنعتی نکا خبر داد .

به گزارش سیمان خبر جعفر احمدی در نخستین جلسه شورای صادرات غیر نفتی شهرستان نکا اظهار داشت گفت : امسال که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل است و تمام تلاش ما اینست که مشکلات و موانع را از پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان برداریم و شاهد شکوفایی اقتصادی در این زمینه باشیم .

در بخشی از این نشست وحید حیدری مسئول صادرات شرکت سیمان مازندران نیز گفت : برای حفظ بازار تولید داخل و افزایش صادرات باید موانع و مشکل را شناسایی و در رفع آن ، همه مسئولان اقدام کنند .

وی افزود : در سال گذشته در مجموع 302 هزار 700 تن صادرات داشتیم که از این میزان 198 هزار تن سیمان و 104 هزار تن کلینکر صادر شد .

حیدری بیان داشت : مهمترین صادرات ما به کشورهای روسیه ، آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان است که امسال پیش بینی می‌شود حدود 330 هزار تن کلینکر و سیمان صادر شود ./برداشت از گزارش خبر آنلاین

 


بهره برداری فاز نخست سیمان مارگون در سه ماهه اول سال جاری||


به گزارش سیمان خبر کارخانه سیمان مارگون یکی از طرح‌های بزرگ صنعتی است که به گفته مسولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سه ماهه اول سال جاری فاز اول این کارخانه و در 6 ماه دوم فاز دوم کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد.

با بهره‌برداری از این کارخانه بزرگ صنعتی که زمان زیادی از آغاز عملیات احداث آن می‌گذرد حدود 170 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند و زمینه اشتغال غیر مستقیم تعدادی زیادی از جویندگان کار نیز فراهم می‌شود.

میزان تولیدات کارخانه سیمان مارگون یک میلیون تن سیمان خاکستری در سال است که با این میزان تولید، می‌توان شاهد افزایش صادرات محصولات غیرنفتی استان کهکیلویه و بویر احمد در راستای تحقق شعار سال بود.

گروه 5

 

اخبار ساختمانی 31 فروردین

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۲۰ ب.ظ | | ۰ نظر

ضعف در صادرات مصالح ساختمانی

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران گفت: تا به امروز در صادرات مصالح ساختمانی ضعیف عمل کردیم دستیابی به بازارهای جهانی نیازمند راهکار و برنامه‌ریزی است.

اسماعیل کاظمی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران در گفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: ایران برای تامین مصالح ساختمانی نیازی به واردات ندارد و وارداتی که هم‌اکنون در این حوزه صورت می‌گیرد بسیار کم‌ارزش و کوچک بوده زیرا کشورها از نظر مواد کانی غیرفلزی دارای منابع غنی است.

وی افزود: این مواد در کارخانه‌ها از بالقوه به بالفعل تبدیل می‌شود به طوری که تولید سرامیک، کاشی و سیمان به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم و سیمان ایران در دنیا مشتریان بی‌شماری دارد و جز مصالح ساختمانی درجه یک محسوب می‌شود.

کاظمی افزود: صادرات مصالح ساختمانی تا به امروز بسیار ضعیف بوده و علت این امر را می‌توان در مسائل بین‌المللی و سیاسیی که تاکنون وجود داشته جستجو کرد.

وی هزینه بالای حمل و نقل، ضعف در بازاریابی خارجی را از جمله دیگر عوامل عنوان کرد و افزود: برای دستیابی به جایگاه مطلوب در صادرات مصالح ساختمانی باید با شناخت و راه‌کارهای علمی و عملی وارد بازار شویم.

رقابت ناسالم پسابرجام منجر به ضرر و زیان واحدهای تولیدی می‌شود

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران گفت: با اجرایی شدن پسابرجام رقابت‌های ناسالم و واسطه‌گری ها حذف می شود که همین امر می تواند میزان ضرر و زیان کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی را به اندازه چشمگیری کاهش دهد.

کاظمی در خصوص تاثیر برجام براین صنعت گفت: پسابرجام تاثیر کمتری بر رونق بازار مصالح ساختمانی دارد.

وی با اشاره به اینکه باید رقابت ناسالم در بخش تولید را کم رنگ کنیم افزود: کاهش بخش‌های ناسالم تولید می تواند در کاهش ضرر و زیان کارخانجات تاثیر گذاشته و رقابتی سالم را در کشور ایجاد کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه وابستگی کشور در حوزه صنعت با دنیا را امری اجتناب‌ناپذیر است عنوان کرد: برای دستیابی به اهداف برجام نمی‌توان تنها به اجرای این طرح اکتفا کرد بلکه باید مسئولان حضور شرکت ها و فعالان در عرصه‌های مختلف را مدیریت کنند.

کاظمی تاکید کرد: عزمی راسخ، مدیریت صحیح و اراده مصمم منجر به دستیابی به اهداف پسابرجام می‌شود.
گروه 2

روزنامه دنیای اقتصاد(نفت و پتروشیمی)

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۴۳ ب.ظ | | ۰ نظر

موضع رسمی ایران در قبال نشست قطر

وزیر نفت کشورمان که شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود از طرح فریز نفتی حمایت کرد و آن را اقدامی مهم ارزیابی کرد که می تواند برای ثبات بخشی بازار مفید باشد با این حال زنگنه این تایید را دال بر کاهش سهم نفت ایران در بازار ندانست و اعلام کرد ایران تحت هیچ شرایطی از سهم خود در بازار صرف نظر نمی کند. این اولین بار نیست که زنگنه با قاطعیت از سهم ایران دفاع می کند و هیچ مانعی را در این مسیر قابل قبول نمی داند. به گزارش «دنیای اقتصاد» تحلیل زنگنه از طرح فریز نفتی و عدم مشارکت وی در نشست دوحه نشان دهنده دو واقعیت است؛ نخست آنکه از منظر زنگنه ایران در به وجود آمدن شرایط کنونی مقصر نیست تا بخواهد در چنین طرحی مشارکت کند و دوم آنکه زنگنه این طرح را عاملی برای کنترل مازاد عرضه در بازار نفت می پندارد. با این حال آن طور که وزیر نفت اعلام کرد: در این طرح برای نخستین بار یک همکاری جدی، موثر و سازنده میان تولیدکنندگان اوپک و بخشی از تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان به وجود آمده است. وی ادامه داد: روسیه، بزرگترین تولید کننده نفت دنیا و یکی از تولیدکنندگان بزرگ غیر عضو اوپک پیش از این حاضر نبود با اوپکی ها همکاری کند و این آغاز همکاری مناسبی است، به تبعیت مسکو برخی کشورهای دیگر غیر عضو اوپک نیز حاضر شدند با اعضای اوپک همکاری کنند. زنگنه دیگر نکته مهم این طرح را این موضوع دانست: «با کاهش قیمت نفت عده ای از اعضای اوپک اعتقاد داشتند که باید بازار را به حال خود رها کرد و این سازمان نباید درباره قیمت تصمیم بگیرد، اما هم اکنون اعضا به این نتیجه رسیدند که باید برای بهبود وضع بازار اقدامی کرد که این تصمیم گیری جای خوشامد دارد.»

 اجرای برجام، بزرگترین خواست دولت و ملت 

 وزیر نفت با تاکید بر اینکه ایران از طرح فریز نفتی حمایت می کند، اما آن را کافی نمی داند، یادآور شد: ما به اعضای اوپک و برخی کشورهای غیر عضو اوپک همچون روسیه که با ما در ارتباط بودند گفتیم که باید واقعیت بازگشت نفت ایران را به بازار درک کنند زیرا اگر ایران بخواهد تولید نفت را در سطح ماه ژانویه تثبیت کند به آن معناست که هیچ اتفاقی در رفع تحریم های این کشور نیفتاده است. وی بزرگترین خواسته ملت و دولت را اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رفع تحریم ها دانست و با بیان اینکه مهم ترین تحریم علیه ایران، تحریم نفت بود، اظهار کرد: در دوران تحریم مقدار صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم پیش از تحریم ها ٢ میلیون و ٣٠٠ تا ٢ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز بود. وزیر نفت با بیان اینکه ایران پیش از لغو تحریم ها در نشست های متعدد با اعضای اوپک و همچنین نوشتن نامه، بازگشت نفت ایران را به بازار یادآورشده بود و اعضای اوپک نیز این موضوع را منظور کردند، افزود: اعضای اوپک نیز به طور عمومی با بازگشت ایران به بازار نفت برخورد مثبتی داشتند.

تهران و سئول به زودی ٣ یادداشت تفاهم امضا می کنند
مدیرکل آسیا و اقیانوسیه معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت از سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: همزمان با این سفر سه یادداشت تفاهم در بخش انرژی امضا می شود. مرضیه ریاحی در گفت وگو با خبرنگار «شانا» به سفر پاک کوئن های، رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران در اردیبهشت ماه اشاره کرد و با بیان اینکه در این سفر سه یادداشت تفاهم امضا می شود، افزود: افزون بر امضای یک یادداشت تفاهم در دیدار وزیران نفت و انرژی ٢ کشور، ٢ تفاهم نامه نیز با شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت ملی گاز ایران امضا می شود. وی درباره مهم ترین محورهای همکاری میان دو طرف اظهار کرد: افزایش برداشت نفت خام از ایران، سرمایه گذاری در راستای انتقال فناوری، سرمایه گذاری درمورد پروژه های خط انتقال سراسری گاز (آی گت٩ و ١١)، مینی ال ان جی و ال ان جی و همکاری های پتروشیمی مهم ترین بخش های همکاری میان دو کشور است. براساس این گزارش، امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت بعد ازظهر دیروز (یکشنبه، ٢٩ فروردین ماه) با کیم هاک دو، معاون وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی دیدار و گفت وگو کرد. ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و کره جنوبی در سال ٢٠١٣ معادل چهار میلیارد و ١٠٠ میلیون دلار بوده است؛ از این میزان ٣٦٠ میلیون دلار صادرات ایران به کره جنوبی و 3 میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار واردات از کره صورت گرفته است، با احتساب صادرات نفت خام، حجم تجارت دو کشور در این سال به ٩میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار رسید.

انتشار یادداشت همکاری های ایران و اتحادیه اروپا
 یادداشت همکاری های ایران و اتحادیه اروپا در جریان سفر «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمیسیونرهای این اتحادیه به جمهوری اسلامی ایران، در زمینه انرژی منتشر شد. به گزارش «ایرنا» از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، در این یادداشت طرفین بر شروع گفت وگوی سطح بالابا هدف ایجاد اعتماد بین سهامداران دو طرف، ایجاد شرایط سرمایه گذاری تامین امنیت عرضه انرژی، ترویج استفاده از انرژی های پاک، مدیریت مصرف و افزایش بهره وری انرژی، ترویج بازار کارآمد و شفاف انرژی، انتقال دانش و فناوری و تشویق تجارت انرژی (و تامین مالی و حمل و نقل آن) تاکید کرده اند. همچنین اعلام شد: گفت وگوهای دو طرف درباره انرژی، بر مبنای ارزیابی های هیات تخصصی اتحادیه اروپا در تهران و اولویت مشخص شده، قرار خواهد داشت.
    علاوه براین دو طرف درباره موضوع های اصلی در زمینه نفت و گاز، تبادل اطلاعات در زمینه راهبرد های عرضه و تقاضا، شرایط سرمایه گذاری در ایران، توسعه زیرساخت های صادرات ایران، همکاری در عرصه های بین المللی و همکاری در زمینه های بالادستی و پایین دستی تاکید کردند. برابر این یادداشت همکاری، در بخش برق نیز بر تبادل اطلاعات راجع به راهبردها و توسعه زیرساخت ها، گفت وگو درباره چارچوب قانونی شفاف برای جذب سرمایه، همکاری در مورد بهره وری انرژی و انرژی های تجدیدپذیر، جمع آوری اطلاعات درباره بهره وری انرژی، فرصت های پیش بینی شده در میثاق شهرداران و پیگیری توافق پاریس تصریح شده است. ایران و اتحادیه اروپا همچنین ایجاد یک مجتمع تجارت انرژی با مشارکت نهادهای دولتی، تولیدکنندگان و... برای تحلیل شرایط و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری را خاطرنشان کردند. در همین زمینه مقرر شد تا نمایندگان دو طرف برای هدایت گفت وگوها تعیین شوند.

گروه 3

اخبار اقتصادی 30 فروردین 1395

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۴۷ ق.ظ | | ۰ نظر


انجمن جهانی فولاد (WSA) برای سال‌های 2016 و 2017 پیش‌بینی کرد

رشد ملایم تقاضای جهانی فولاد


کارشناس صنعت فولاد

انجمن جهانی فولاد به تازگی در گزارشی پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی فولاد در دو سال آینده میلادی را منتشر کرده است. این انجمن پیش‌بینی می‌کند که مصرف فولاد جهان در سال 2016 میلادی حدود یک درصد افت داشته در سال 2017 نیز ثابت است یا رشد ناچیزی خواهد داشت. بر‌اساس این گزارش که در تاریخ چهارشنبه 13 آوریل 2016 (25 فروردین) منتشر شده است، تقاضای کل فولاد جهان در سال 2016 با افتی 8/ 0 درصدی نسبت به سال قبل به 1488 میلیون تن خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی شده است که این عدد در سال 2017 با رشد 4/ 0 درصدی به 1494 میلیون تن برسد. پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد برای میزان مصرف در دو سال آینده در حالی است که در سال 2015 میلادی مصرف فولاد جهان با 3 درصد افت به 1500 میلیون تن رسیده بود. در واقع چنانچه پیش‌بینی این انجمن به واقعیت تبدیل شود، میزان مصرف جهانی فولاد در دو سال آینده میلادی نسبت به سال 2015 کمتر خواهد بود.


بازار فولاد تحت تاثیر کاهش رشد اقتصادی چین

سال 2015 برای اغلب مناطق دنیا با کاهش تقاضا و مصرف فولاد همراه بود. کشور چین که به تنهایی نیمی از فولاد دنیا را مصرف می‌کند در این سال با افت 4/ 5 درصدی مواجه بود که باعث شد معدل مصرف فولاد دنیا 3درصد کاهش داشته باشد. در این میان اما منطقه یورو وضعیت بهتری داشت و رشد 8/ 2 درصدی را در این سال تجربه کرد. اما کشورهای سی‌ای اس (شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، مولداوی، ازبکستان، ارمنستان، آذربایجان، تاجیکستان و قرقیزستان)، آمریکای شمالی و جنوبی همگی با افت تقاضا مواجه بوده‌اند. شرایط اقتصادی در سال گذشته میلادی به‌گونه‌ای بود که حتی منطقه خاورمیانه که در سال‌های اخیر همواره روند افزایشی در مصرف فولاد داشته است، در سال 2015 کاهش یک درصدی را در مصرف فولاد تجربه کرد.


چین: ضعف تقاضای فولاد در دو سال پیش رو

در ادامه سیاست‌های تعدیل رشد اقتصادی چین، به نظر می‌رسد که رشد اقتصادی این کشور کماکان در سطوح پایین قرار بگیرد. از طرفی رکود شدید فعالیت‌های ساختمانی در چین باعث رکود بخش تولید به‌ویژه در صنعت فولاد شده است. این در حالی است که بهبود بخش ساختمان در آینده نزدیک نیز پیش‌بینی نمی‌شود. انتظار می‌رود تقاضای فولاد چین در سال‌های 2016 و 2017 به ترتیب با 4 و 3 درصد کاهش همراه شود و در سال 2017 به 626 میلیون تن برسد که 15درصد کمتر از سال 2013 است. همچنین بر اساس بررسی‌های انجمن جهانی فولاد سهم کشور چین از کل مصرف فولاد دنیا که از 9/ 47 درصد سال 2009 به 8/ 44 درصد در سال 2015 رسیده بود، در سال 2017 به رقم 9/ 41 درصد خواهد رسید.

کاهش قیمت انرژی و بازار فولاد کشورهای نفتی

افت بهای نفت و کاهش بودجه دولت‌های کشورهای نفتی در دو سال اخیر، سرمایه‌گذاری این دولت‌ها در پروژه‌های عمرانی به‌خصوص حوزه نفت و گاز را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. به این ترتیب با کاهش بودجه‌های عمرانی، تقاضای فولاد نیز در کشورهای یاد شده با کاهش همراه شده است. اما از دیدگاه دیگر، کاهش بهای نفت بخش زیادی از فشار مالی را از دوش کشورهای واردکننده انرژی برداشته و امکان اعمال محرک‌های پولی جهت تحریک رشد اقتصادی و ایجاد فرصت برای اصلاحات ساختاری اقتصادی این کشورها را فراهم کرده است. در عین حال به نظر می‌رسد که قیمت‌های انرژی در حال حاضر در کمترین سطح قرار دارند.

کشورهای در حال توسعه: کاهش سرعت رشد تقاضا

بر‌اساس آنچه انجمن جهانی فولاد بررسی کرده است، تقاضای فولاد در برخی از کشورهای در حال توسعه هنوز کمتر از پیش‌بینی‌ها است. شرایط منطقه‌ای، کاهش قیمت‌های انرژی، همچنین تنش‌های داخلی و منطقه‌ای که برخی از این کشورها با آن دست به گریبان هستند نیز مزید بر علت شده است. در حال حاضر برزیل و روسیه با مسائل داخلی و ساختاری دست به گریبان هستند و انتظار می‌رود تقاضای فولاد این دو اقتصاد بزرگ به‌خصوص برزیل همچنان کاهشی باشد.
تقاضای فولاد کشور برزیل در سال 2015 نسبت به سال قبل 7/ 16 درصد کاهش داشته است و پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 نیز با کاهش 8/ 8 درصدی مواجه باشد. در عین حال مصرف فولاد برزیل در سال 2017 کمی ترمیم خواهد شد و 1/ 3 درصد رشد می‌کند. اما در این میان، شرایط هند کمی متفاوت است و با توجه به کاهش قیمت‌های نفت و پروژه‌های توسعه زیرساخت‌ها در این کشور انتظار می‌رود مصرف فولاد هند در هر دو سال 2016 و 2017 معادل 4/ 5درصد رشد داشته و در سال 2017 به 3/ 88‌میلیون‌تن برسد.در کشور ترکیه نیز پیش‌بینی می‌شود تقاضای فولاد 3/ 3 درصد در سال 2016 و 2/ 3درصد در سال 2017 افزایش پیدا کند. رشد تقاضای فولاد در کشورهای آسه آن (تایلند، مالزی، ویتنام، اندونزی و فیلیپین) نیز با وجود تاثیرپذیری از چین مثبت پیش‌بینی شده و رشدی 6 درصدی برای این منطقه انت

ظار می‌رود. در مجموع رشد تقاضای فولاد برای کشورهای در حال توسعه (به‌جز چین) برای دو سال آینده میلادی به ترتیب 8/ 1درصد و 8/ 4 درصد پیش‌بینی می‌شود و در سال 2017 به 457 میلیون تن می‌رسد که حدود 30درصد از مصرف فولاد کل دنیا را شامل می‌شود.

کشورهای توسعه‌یافته: حفظ رشد باوجود باد مخالف

با وجود تاثیرپذیری از ضعف کلی تقاضای فولاد جهان، پیش‌بینی می‌شود که کشورهای توسعه یافته روند کلی بهبود اقتصادی خود را حفظ کرده و رشد مصرف فولاد در این کشورها در سال‌های 2016 و 2017 به ترتیب به 7/ 1درصد و 1/ 1درصد برسد. در منطقه یورو، رشد ملایم تقاضای فولاد با توجه به بهبود شرایط سرمایه‌گذاری ادامه پیدا خواهد کرد، اگر چه وضعیت پناهجویان و بحران‌های اخیر اروپا ابهاماتی را در این خصوص ایجاد کرده است. در ایالات متحده نیز تقاضای فولاد در پی افت قیمت‌های نفت و تقویت دلار کاهش پیدا کرده است، ولی بهبود وضعیت اشتغال و تقویت بخش مسکن، تقاضای بازار فولاد را حمایت خواهد کرد. رشد مصرف فولاد در بازار ایالات متحده در سال‌های 2016 و 2017 به ترتیب 2/ 3 درصد و 7/ 2درصد پیش‌بینی می‌شود.

ظرفیت استفاده شده واحدهای فولاد جهان

اما در کنار پیش‌بینی مصرف فولاد دنیا در دو سال آینده، یک شاخص مهم دیگر نیز همه ماهه توسط انجمن جهانی فولاد پایش می‌شود و آن ظرفیت استفاده شده واحدهای فولاد جهان است. براساس آخرین آمار، میزان این شاخص در ماه گذشته میلادی به 2/ 66 درصد رسید که به معنی وجود 34 درصد ظرفیت خالی (معادل 800 میلیون تن) در کل صنایع فولاد دنیا است؛ موضوعی که رقابت بین فولادسازان بزرگ را سخت‌تر خواهد کرد. در ماه مشابه در سال 2013 میزان ظرفیت استفاده شده واحدهای فولادی دنیا حدود 80 درصد بوده است. به این ترتیب در طول سه سال به میزان 14 درصد به ظرفیت خالی فولادسازان دنیا اضافه شده است که خود معادل 300 میلیون تن فولاد در سال است. حال با تمام این تفاسیر و با توجه به اینکه شرایط فولادسازان کشورمان بعد از اجرای برجام با تحولاتی همراه خواهد بود، به نظر می‌رسد در دست داشتن چشم‌اندازی که انجمن جهانی فولاد برای مصرف جهانی فولاد در دو سال آینده ترسیم کرده است، بتواند به برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر از سوی فولادسازان منجر شود.

گروه 1

اخبار اقتصادی 30 فروردین (صنعت خودرو)

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۰۶ ق.ظ | | ۰ نظر

توافق‌ با خودروسازان برای فروش خودرو با استفاده از اوراق سلف

قرار است به‌زودی اوراق سلف خودرو از طریق بورس کالا با همکاری شرکت‌های خودروساز فروخته شود. ساز و کار فروش به این شکل است که متقاضیان می‌توانند با خرید چندین برگه که معادل قیمت یک خودرو است، خودروی موردنظر خود را در زمان تحویل از کارخانه دریافت کنند. اما ویژگی این کار این است که اولا می‌توانند قیمت خودرو را یکباره پرداخت نکنند دوم اینکه اگر پیش‌بینی می‌کنند ممکن است قیمت خودرو افزایش یابد بخشی از قیمت خودرو را به قیمت امروز پرداخت کنند.

این کار باعث می‌شود متقاضیان خرید خودرو بتوانند آرام آرام و همگام با پس‌اندازهایشان قدرت خرید یک خودرو را پیدا کنند.

قرار است بعد از انتشار اوراق سلف خودرو، اوراق گواهی خودرو هم که سازوکار دیگری دارد و بیشتر مورد استفاده متخصصان تولید خودرو و سرمایه‌گذاران بزرگ است در بورس کالا منتشر شود.

مدیرعامل بورس کالا درباره مزایای فروش اوراق سلف خودرو در بورس‌کالا برای خودروسازها گفت: خودروسازها با این روش می‌توانند از ظرفیت بازار سلف بورس کالا استفاده و منابع مالی مورد نیازشان را تأمین کنند وقتی این اتفاق افتاد در آن موقع برنامه عرضه شرکت‌های خودروساز هم مشخص می‌شود و می‌توان درباره تأمین مالی صنعت خودرو از بورس کالا با استفاده از اوراق سلف تصمیم گرفت.

تأمین مالی سلف به پشتوانه عرضه و برنامه تولید است

 

 

اقدام به داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت از شرکتهای مونتاژ کننده خودرو در کشور خواست هر چه زودتر نسبت به داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی اقدام کنند.

وی اظهار کرد که مونتاژکاران باید از فول‌ سی‌کی‌دی کاری (مونتاژ کامل) فاصله گرفته و واردات قطعات خارجی به ویژه چینی را کاهش دهند.

نعمت‌زاده از شرکتهای مونتاژ کننده خودرو در کشور خواست تا برنامه زمان‌بندی خود برای داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی را ارائه کنند.

این اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی است که در سال جاری تعرفه واردات قطعات خودرویی به داخل کشور افزایش یافته است.

 

زلزله بزرگ ژاپن تولیدات تویوتا و چند شرکت دیگر را متوقف کرد

 

در حال حاضر صنعت خودروسازی ژاپن با وجود برندهای معتبر بین‌المللی مانند هوندا، میتسوبیشی، نیسان و تویوتا نقش مهمی را در این صنعت جهانی ایفا می‌کند و وقوع چنین حادثه‌ای می‌تواند ژاپن را با خطر جدی روبه‌رو کند.

البته هشدار زلزله در ژاپن فقط متوجه تویوتا نبوده و بقیه‌ی فعالان صنایع هم نیاز به توقف تولید را حس کرده‌اند. هوندا، میتسوبیشی، نیسان هم ناچار به تعطیل کردن بخشی از کار خود از جمله تولید قطعات داخلی خودرو شدند.

 

رشد بزرگ شاخص بورس

در پی جمع شدن صف فروش خودرویی ها، خصوصا ایران خودرو  دیزل و بهبود قیمت جهانی فلزات اساسی اقبال برای خرید در بازار بیشتر شده و شاخص به مدد فولادی ها، بانکی ها 743 واحد مثبت شد.

 

  " گروه 4 "

اخبار ساختمانی 30 فروردین

دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۲۵ ب.ظ | | ۰ نظر

 

آرامش بهاری در بازار اجاره مسکن

اجاره بها در برخی محله‌های تهران کوچه به کوچه و خیابان به خیابان متفاوت است، به طوری که در یک خیابان مبلغ رهن کمتر از متری یک میلیون تومان و در خیابان بعدی بالاتر از این رقم تعیین می‌شود.

 

بسیاری از مشاوران املاک معتقدند امسال نیز مانند سال گذشته نباید انتظار افزایش نرخ اجاره بها بیش از تورم سالانه را داشت، زیرا بازار مسکن از لحاظ قیمت تغییری نداشته است. بررسی فایل‌های اجاره نیز این پیش‌بینی را تایید می‌کند. به گزارش دنیای اقتصاد ، در پیامبرشرقی - خیابان شهاب واحدی ۵۵ متری، فول امکانات با عمر ۱۲ساله ۵۷ میلیون تومان و در پونک - بلوار کمالی واحدی ۵۵ متری یکخوابه، طبقه ۴ با شرایط ۱۰ میلیون تومان رهن و ماهی یک میلیون تومان اجاره داده می‌شود. آپارتمان دیگری با همین متراژ در اتوبان شهید محلاتی با پارکینگ طبقه اول ۱۲ میلیون تومان رهن و ۶۰۰ هزار تومان ماهانه، اجاره داده می‌شود و در نازی‌آباد، هزاردستگاه، برای واحدی ۵۲ متری و تک‌واحدی ۴۸ میلیون تومان رهن کامل تعیین شده است. همچنین در دیباجی جنوبی واحدی ۵۵متری با ۱۵ میلیون تومان رهن و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ماهانه، اجاره داده می‌شود و واحد دیگری با متراژ ۵۲ متر طبقه اول با پارکینگ و انباری با ۱۲ میلیون تومان رهن و یک میلیون و ۲۵۰هزار تومان در هرماه، به بازار اجاره معرفی شده است

دلبری وام مسکن؛ زهرچشم نرخ سود

با آغاز به کار بازارهای اقتصادی کشور در سال 95 بار دیگر برنامه‌ها برای بهبود نسبی شرایط بازارهای بزرگ به طور ویژه بازار مسکن آغاز شد تا این بخش از اقتصاد ایران که در طول سال‌های گذشته همواره بار سنگین رشد اقتصادی کشور را حمل کرده، یک بار دیگر تحرکی جدید را آغاز کند.

 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، هرچند رکود چند سال گذشته در بازار مسکن یک عامل اصلی داشته و آن کاهش قدرت خرید متقاضیان خانه در قیاس با قیمت‌هایی است که در بازار ارائه می‌شود، اما قطعا بازار عرضه مسکن نیز در آینده بازار و رونق دوباره نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد. به‌خصوص که در طول چهار ماه گذشته آمارهای رسمی نشان از آن دارد که تعداد مجوزهای صادر شده برای ساخت واحدهای مسکونی به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و در صورتی که فکری به حال آن نشود در ماه‌های آینده کار با مشکلاتی جدی پیش خواهد رفت.

 

بساز و بفروش‌ها که نبض بازار مسکن را در طول سال‌های قبل در دست داشته و با توجه به سود قابل توجه موجود در این بازار توانسته‌اند سرمایه خود را تا حد قابل توجهی ارتقا دهند، در این سال‌ها به دلیل رکود سنگین و قیمت‌هایی که از نرخ تورم بسیار پایین‌تر تعیین می‌شود نتوانستند جایگاه گذشته خود را تکرار کنند و از این رو بسیاری از آنها مجبور شده‌اند عطای حضور در پروژه‌های جدید را به لقایش ببخشند

uعضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان معتقد است در صورتی که نرخ وام در نظر گرفته شده 22 درصد باقی بماند، هم می‌تواند برای خانه‌سازان مشکل‌ساز شود و هم قیمت تمام شده خانه را بالا خواهد برد. ایرج رهبر در گفت‌وگویی عنوان کرد: با توجه به اینکه بحث تامین مالی ساخت واحدهای مسکونی جدید به‌عنوان معضلی جدی در طول سال‌های گذشته مطرح شده و بسیاری از خانه‌سازان را دچار مشکل کرده است، قطعا حمایت دولت و ورود به طرح پرداخت تسهیلات جدید می‌تواند امری مثبت تلقی شود.

وی ادامه داد: قطعا در شرایط بازاری که خریدوفروش در آن بسیار محدود بوده و بسیاری از سرمایه‌گذاران نمی‌توانند سود کافی را به دست آورند نه تنها وامی با نرخ 22 درصد گره‌گشا نخواهد بود که حتی می‌تواند به تقویت رکود نیز بینجامد

مدیرعامل بانک مسکن

طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن

 

نشست خبری امروز مدیرعامل مسکن حاوی اخبار مهم و تازه‌ای در حوزه تسهیلات‌دهی سال 1395 بود. افزایش وام ساخت مسکن، فروش اقساطی و همچنین افتتاح حساب امانی نزد این بانک از اهم این اخبار است

 

به گزارش خبرنگار ایران فایل ، قوی ترین موتور جستجوی املاک و مستغلات؛محمد هاشم بت‌شکن با تشریح جزییات برنامه‌های بانک مسکن در سال جاری با اشاره سه اقدام مهم اجرایی در حوزه سیاست‌های اعتباری این بانک به افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی ساخت اشاره کرد.

وی از دریافت مجوز از بانک مرکزی و تایید شورای پول و اعتبار برای بالابردن سقف فردی مشارکت ساخت که تا 80 درصد کل سرمایه‌گذاری در این بخش بدون احتساب قیمت زمین را در بر گرفته و به ازای آن تسهیلات پرداخت می‌کند سخن گفت.

به گفته مدیر عامل بانک مسکن شرکت‌های انبوه‌ساز می‌توانند به یک شرط تا حد 150 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی تسهیلات دریافت کند.

آنطور که بت‌شکن اعلام کرده است شرکت‌های انبوه‌سازی که بتواند تکنولوژی جدید وارد کشور کرده و به ازای آن موجب صرفه‌جویی و بهره‌وری انرژی شوند از این مزیت برخوردارند که به ازای هر واحد مسکونی بتوانند 150 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند این رقم در شهرهای تهران، تبریز، کرج، مشهد، اهواز، شیراز و اصفهان قابل اجراست.


گروه 2

اخبار صنعت سیمان 30 فروردین

دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۲۵ ب.ظ | | ۰ نظر

توقف و بازگشایی نماد سیمانی ها امروز در بورس


به گزارش سیمان خبر طی معاملات امروز 30 فروردین 95 نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان مازندران،سیمان درود و سیمان آرتا اردبیل از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌ سیمان هگمتان متوقف شد.



معدن نیوز: صنعت سیمان نیازمند طرح‌های جدید با هدف جایگزینی انرژی


یک کارشناس صنعت سیمان گفت: به طور کلی یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر مزیت‌های سرمایه در کشورهای نفت خیز به خصوص ایران انرژی است.
سید علی اصغر علوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز بیان کرد: در ایران با توجه به این که منابع غنی و فراوان انرژی وجود دارد اما وجود انرژی در صنعت سیمان کشور در مقایسه با سایر کشورها مزیتی محسوب نمی‌شود.
وی افزود: در کشوری مانند آلمان سهم انرژی در قیمت تمام شده سیمان صفر و حتی منفی است چرا که در این کشور از انواع زباله به جای سوخت، استفاده می‌کنند و در قبال آن یارانه یا پول دریافت می‌کنند که این مسئله باعث کاهش قیمت محصولات آنها می‌شود حتی در کشورهایی مانند چین و هند به عنوان بزرگترین کشورهای تولید‌کننده سیمان کمتر کارخانه‌ای پیدا می‌شودکه از سوخت‌های فسیلی مانند گاز و مازوت استفاده کنند. بلکه در نهایت از زغال سنگ استفاده می‌کنند.
علوی خاطر نشان کرد: در این کشور‌ها سال‌ها است که دیگر از سوخت فسیلی در صنایع معدنی استفاده نمی‌شود.
وی تاکید کرد: متاسفانه مصرف برق در تولید سیمان ایران بسیار بالا است به طوری که مصرف برق به ازای هر تن سیمان تولیدی در ایران بیش از 20 درصد بیشتر از سایر کشورها است به همین دلیل صادر ات با انرژیی که صرف تولید سیمان می‌شود درآمدی بسیار بیشتر از صادرات سیمان نصیب کشور می‌کند.
این کارشناس صنعت سیمان اظهار کرد: در بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند از دورریز کارخانه‌های دیگر به عنوان مواد اولیه کارخانه‌های سیمان استفاده کنند به طوری‌که در کشوری همچون آلمان از 14 قلم زباله و دور ریز کارخانه‌های سنگبری به جای آهک و یا از سرباره‌های کارخانه‌های فولاد‌سازی در تولید سیمان استفاده می‌کنند.
علوی گفت: به نظر می‌رسد بهترین راهکار این است که با توجه به این که درحال‌حاضر تولید سیمان مورد نیاز کشور فراتر از نیاز داخلی است برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای طرح‌های جدید انجام شود.
این کارشناس صنعت سیمان خاطر نشان کرد: باید از اجرای طرح‌های جدید به ویژه در مناطق مرکزی کشور که موقعیت صادراتی ندارند جلوگیری به عمل‌اید بنابراین لازم است در طرح‌های جدید از فناوری‌های نوین مانند استفاده از زباله‌ها به جای سوخت فسیلی استفاده شود تا این گونه تولید و صادرات سیمان هم، مقرون به صرفه باشد. وی تاکید کرد: همچنین برای گشایش اعتبار طرح‌های جدید شرایطی فراهم شود که سازندگان خارجی با کمک سازندگان داخلی کار را انجام دهند.


سیمان بیش از نیمی از وزن صادراتی آذربایجان غربی را تشکیل می دهد


60 درصد از صادرات اذربایجان غربی را سیمان تشکیل می دهد.
به گزارش سیمان خبر مرتضی ابراهیم نژاد مدیر یکی از کارخانجات سیمان استان به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: سال گذشته صادرات سیمان وضعیت مطلوبی نداشت اما امسال با وجود رونق نسبی توانسته ایم تاکنون 22 هزار تن سیمان صادرکنیم.
این گزارش می افزاید که سالانه 4.5 میلیون تن سیمان در آذربایجان غربی تولید می شود که از این میزان 25 تا 30 درصد به کشورهای عراق، آذربایجان و گرجستان صادر می گردد.

هدایت مصطفایی نیز به عنوان یکی از مدیران صنعت سیمان استان آذربایجان غربی در این باره می گوید: قیمت سیمان تولیدی ما در کردستان عراق 20 تا 25 درصد کمتر از سایر رقبا است.
همچنین یکی از مشتریان سیمان ایران در خصوص خرید سیمان از ایران معتقد است که با درنظر گرفتن کیفیت سیمان، از لحاظ قیمتی سیمان ایران نسبت به سایر کشورهای فعال در عراق از قیمت مناسبتری برخوردار است.

به گزارش سیمان خبر از مجموع کارخانجات سیمان کشور در سال گذشته حدود 12 میلیون تن سیمان به کشورهای خارجی صادر شده که به میزان 695 میلیون دلار برای کشورمان ارز آوری داشته است.


بررسی عوامل موثر در بازار مسکن


رئیس اتحادیه مشاوران املاک اگرچه می‌گوید که بازار مسکن در نیمه دوم سال بدون افزایش قیمت از رکود خارج می‌شود، اما عقیده دارد که مردم نباید مسکن را با نرخ سود بانکی مقایسه کنند.

به گزارش سیمان خبر با وجود اختلاف نظرهای موجود در میان کارشناسان، اما با این حال بسیاری از کارشناسان بازار مسکن سال 95 را سال شکوفایی این بازار می‌دانند و عقیده دارند که بازار مسکن سالی توام با رونق و بدون هر گونه افزایش قیمت را پشت سر می‌گذارد.

در همین زمینه حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با اقتصادنیوز بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که در شش ماه اول سال 95 فاز اول خروج از رکود را پشت سر خواهیم گذاشت و بازار مسکن از نظر حجم معاملات بهتر خواهد شد و رشدی خواهد داشت، البته در این شش ماه اول پیش‌بینی در خصوص افزایش قیمت مسکن نخواهیم داشت.

خروج از رکود در نیمه دوم سال
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در شش ماه دوم هم پیش‌بینی به این صورت است که فضای رشد معاملات بهتر از شش ماه اول خواهد شد و با توجه به اجرایی شدن سیاست‌های دولت و تسهیلات بانک‌ها، حجم معاملات بیشتر خواهد شد و ما شاهد رونق بیشتر معاملات مسکن خواهیم بود و رونق به بازار مسکن بازخواهد گشت، البته این رونق به مفهوم گرانی نیست، چون معمولاً رونق در اقتصاد ما با گرانی مترادف است، لذا ما پیش‌بینی گرانی و افزایش قیمت را نمی‌کنیم، اما پیش‌بینی این است که شاهد رونق در شش ماه دوم سال خواهیم بود و در شش ماه دوم سال 95 می‌توانیم بگوییم که در حال خروج از رکود هستیم.

عوامل موثر در بازار مسکن
عقبایی افزود: هر سال در فروردین‌ماه بازار مسکن فعالی نداریم، چرا که 15 روز اول بازار تعطیل است و در روزهای بعد هم بازار آرامی داریم بنابراین نمی‌توانیم چیز دقیقی در رابطه با وضعیت بازار بگوییم و همه چیز از اردیبهشت‌ماه شروع می‌شود؛ اما با توجه به گزارشاتی که از سوی مشاوران املاک رسیده، حتی در این چند روز حجم مراجعات مردم به بنگاه‌های مسکن برای خرید مسکن افزایش یافته است.

او در پاسخ به اینکه آیا تنها تسهیلات مسکن هستند که می‌توانند به بازار مسکن کمک کنند، گفت: علاوه بر بحث تسهیلات بانکی، جو روانی، فضای رکود در سال‌های گذشته، عوامل خروج از رکود، سیاست‌های دولت و بازار مصرفی منتظر تمامی اینها عوامل محرک بازار مسکن در سال 95 است.

شکاف تولید و تقاضای مسکن نباید افزایش یابد
همچنین رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد با بیان اینکه نباید اجازه دهیم شکاف تولید و تقاضای مسکن افزایش یابد، تاکید کرد: اجاره‌بهای مسکن در سال 95 مانند 94 است و از مالکان خواهش می‌کنیم با نرخ سود بانکی مقایسه نکنند.

وی افزود: اینکه موجران واحدهای مسکونی خود را در قراردادهای اجاره با نرخ سود بانکی یا نرخ تورم مقایسه می‌کنند مبنای کارشناسی ندارد چون بازار مسکن از سال 92 در رکود سنگینی فرو رفته است.

عقبایی گفت: با توجه به اینکه در دو سال اخیر صدور پروانه‌های ساختمانی در مناطق شهری 40 تا 60 درصد کاهش یافته است از دولت انتظار داریم سیاست‌های تقویت و تشویق تولید مسکن را هم در اولویت قرار دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: علت کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی خارج شدن مسکن سازان غیرحرفه‌ای از این بازار است.

عقبایی گفت: بهترین رویکرد برای ساماندهی بازار مسکن در حوزه ساخت و ساز و اجاره، ایجاد فضای رقابتی در عرصه تولید است که می‌تواند قیمت‌ها را متعادل کند.
او افزود: تسهیلات بانکی در شرایط خوبی قرار دارد اما باید نرخ سود بانکی کاهش یابد و دوره بازپرداخت تسهیلات بیشتر شود و به سیاست‌های پولی متنوعی برای تامین نیاز دهک‌های جمعیتی کم‌درآمد هم نیاز داریم تا آنها نیز بتوانند با هزینه کمتر مسکن خود را تهیه کنند.

او گفت: بهترین رویکرد ایجاد فضای رقابتی است و راهکارهای تعزیراتی در آخرین مرحله قرار دارد.


محدودیتی برای سرمایه گذاران خارجی در بخش معدن وجود ندارد


رئیس خانه معدن ایران گفت : براساس قانون جدید معدن ، سرمایه گذاران خارجی در فعالیت های مربوط به اکتشاف ، استخراج و فراوری مواد معدنی می توانند تا 100 درصد سهم داشته باشند.

به گزارش سیمان خبر محمدرضا بهرامن در همایش هیات تجاری و اقتصادی ایران و جمهوری چک افزود : در حال حاضر بیش از 85 درصد از فعالیت های معدنی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و خانه معدن به عنوان بازوی مشورتی دولت در تنظیم و تصویب لوایح مربوط به معدن و فراوری مواد معدنی همکاری و مشارکت دارد.

وی گفت : با توجه به گستردگی کشور تاکنون تنها در 20 درصد از پهنه های کشور عملیات اکتشاف انجام و بیش از 57 میلیارد تن ذخایر معدنی شامل 69 ماده معدنی شناسایی شده است.

بهرامن افزود : با اجرای قانون خصوصی سازی ، نقش بخش خصوصی ایران در دستیابی به توسعه پایدار پررنگ شده است و هم اکنون 95 درصد از فعالیت های معدنی از جمله معادن طلا ، سرب ، روی ، ذغالسنگ در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

وی با بیان اینکه بخش معدن برغم تحریم های ظالمانه تنها بخشی بود که عملکرد ان بالاتر از پیش بینی ها بوده است ، گفت : میزان استخراج مواد معدنی از 156 میلیون تن به 370 میلیون تن رسید و در این دوره رشد تولید سیمان از 32 میلیون تن در سال 2004 به بیش از 60 میلیون تن در سال 2015 رسید.

بهرامن با اشاره به توان تولید سالانه یک درصد از مواد معدنی دنیا افزود : برای تحقق این مهم لازم است تولیدات معدنی از 370 میلیون تن فعلی به 500 میلیون تن برسد که رسیدن به این ظرفیت علاوه بر عزم ملی نیازمند سرمایه گذاری کلان مستقیم داخلی و خارجی است.

وی گفت : بخش معدن امادگی دارد برای اکتشاف و استخراج از عمق زمین همچنین ارتقای سطح فناوری در این بخش و نیز حضور در بازارهای بین المللی با سرمایه گذاران خارجی همکاری کند./نقل از واحد مرکزی خبر

گروه 5


اخبار اقتصادی 29 فروردین 95 - صنعت فلزات

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۵۲ ب.ظ | | ۰ نظر

روزنه‌های امید در بازار فلزات اساسی


طی هفته گذشته قیمت مس و دیگر فلزات اساسی رشد کرد البته میزان این افزایش زیاد نبود. قیمت‌ها یک پله بالاتر از چند هفته پیش قرار گرفته و با توجه به شرایط جدید، برخی تحلیلگران درباره افق بازار این فلزات دیدگاه‌های جدید مطرح کرده‌اند. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در ادامه به گزارش مثبت از اقتصاد چین که سبب اصلی رشد قیمت فلزات اساسی شده و نیز پیش بینی‌هایی که در‌باره وضعیت بازار در ماه‌های آینده مطرح شده اشاره می‌کنیم. سه شنبه گذشته گزارش وضعیت تجاری چین در ماه گذشته میلادی منتشر شد و در آن به افزایش 5/ 11 درصدی صادرات نسبت به ماه مارس سال گذشته اشاره شده بود.از سوی دیگر در ماه فوریه صادرات 4/ 25 درصد نسبت به فوریه سال پیش کاهش یافته بود.

البته میزان واردات در ماه گذشته در مقیاس سالانه 6/ 7 درصد کاهش یافته که نسبت به پیش‌بینی اقتصاددان‌ها در نظرسنجی خبرگزاری رویترز بسیار پایین تر است. گزارش وضعیت تجاری دومین اقتصاد بزرگ جهان نشان داد اوضاع در حال بهتر شدن است و همین امر زمینه را برای افزایش شاخص‌های مالی در بازارهای بزرگ فراهم کرد. تحلیلگران معتقدند تحول مثبت در وضعیت صادرات و واردات حاصل اقدامات حمایتی بانک مرکزی و دولت چین در ماه‌های اخیر است. طی بیش از یک سال و نیم اخیر بانک مرکزی چین بارها نرخ‌های بهره و سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی را کاهش داده است.صادرات بر مبنای یوآن 7/ 18 درصد در مقیاس سالانه رشد کرده در حالی که در ماه فوریه 6/ 20 درصد کاهش یافته بود. همچنین واردات 7/ 1 درصد کاهش یافته که نسبت به کاهش ۸ درصدی در ماه فوریه بسیار پایین تر است. حال با توجه به گزارش روز گذشته به نظر می‌رسد پس از ماه‌ها نگرانی در‌باره اقتصاد چین، اوضاع در حال بهتر شدن است و می‌توان انتظار داشت در ماه‌های آینده ثبات بر اقتصاد این کشور حاکم شود. این خبری مثبت برای بازار فلزات اساسی است.یکی از عوامل بهبود صادرات، کاهش ارزش یوآن است.
البته دولت چین وعده داده از نوسان‌های غیرطبیعی ارزش یوآن جلوگیری کند. برخی گزارش‌های دیگر از اقتصاد چین نیز مثبت بوده است. برای مثال هفته پیش اعلام شد شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای در ماه گذشته میلادی برای نخستین بار از ژوییه سال پیش به بالای رقم ۵۰ رسیده است که این به معنای رشد فعالیت‌ها است. اما تحلیلگران بانک اچ‌اس‌بی‌سی معتقدند ضعف تقاضای خارجی یک مانع برای رونق قابل ملاحظه اقتصاد چین خواهد بود، زیرا به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، هنوز هم رشد اقتصاد چین به صادرات وابسته است. در مقابل عده‌ای از کارشناسان می‌گویند دولت و بانک مرکزی چین برای مقابله با شوک‌های مختلف ابزارهای لازم از جمله میزان بالای نقدینگی را در اختیار دارند.عامل دیگری که سبب شده افق بازار فلزات اساسی کمتر نگران‌کننده باشد، اجرای سیاست‌های حمایتی فراگیر از سوی بانک مرکزی اروپا و به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ‌های بهره در آمریکاست. بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود بسته جدید اقدامات حمایتی را معرفی کرد و پیش‌بینی شده اوضاع اقتصادی در منطقه یورو در ماه‌های آینده بهتر شود. از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا به دلیل نگرانی‌هایی که درباره ضعف اقتصاد جهان دارد افزایش نرخ‌های بهره را به تعویق انداخته است. جانت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا و برخی دیگر از اعضای کمیته سیاست‌گذاری این نهاد در هفته‌های اخیر در سخنرانی‌های خود به لزوم احتیاط در حوزه محدود کردن سیاست‌های حمایتی اشاره کرده‌اند.



صادرات فولاد ایران به اردن


شرکت فولاد کاوه جنوب کیش پس از گذشت دو ماه از آغاز تولید مستمر خود، با ارسال محموله 20 هزار تنی محصول شمش بیلت، نخستین تجربه صادراتی خود را به مقصد اردن رقم زد و توانست در سال اقدام و عمل، جزو نخستین عاملان تحقق اقدام عملی کشور محسوب شود. مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در این زمینه توضیح داد: نخستین محموله شمش (بیلت) شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با استاندارد BS4446 به میزان 20 هزار تن به مقصد کشور اردن در حال بارگیری است و این اقدام عملی در راستای اقتصاد مقاومتی تنها دو ماه پس از تولید مستمر این شرکت رخ داده است.

علی دهاقین ضمن تقدیر و تشکر از کارکنان این شرکت در راستای افزایش تولید، خبر از افزایش پیشنهادهای خرید از شمال آفریقا، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس داد و تصریح کرد: این محموله 20 هزار تنی به‌صورت قرارداد C&F منعقد شده که در نوع خودش قابل توجه است. وی ضمن قدردانی و تشکر از حمایت‌های موثر مسوولان بنیاد مستضعفان در راستای حمایت از اولین صادرات شمش این شرکت افزود: کلیه مراحل حمل از کارخانه و تحویل تا عرشه کشتی از سوی پرسنل بازرگانی فولاد کاوه انجام شده است.
دهاقین اظهار کرد: شرکت‌های فولادی تمایل دارند که صادرات خود را به‌صورت FOB انجام بدهند، اما نخستین قرارداد صادراتی این شرکت در مقصد تحویل خریدار خواهد شد. همچنین پس از دو سال کاهش قیمت، بازار افزایش قیمت را تجربه کرده و در این راستا اهتمام شرکت به حضور مستمر در بازارهای صادراتی و تحویل کالا در زمان مقرر به خریدار است. وی به تلاش این شرکت برای حضور دائمی در بازارهای صادراتی اشاره کرد و افزود: در سال پیش رو؛ 70درصد از برنامه تولید که معادل 40 هزار تن شمش در ماه است، به کشورهای مختلف صادر خواهد شد و این علاوه بر صادرات آهن اسفنجی است که هم‌اکنون در حال انجام است. دهاقین از رویکرد جدید فروش شرکت نیز خبر داد و گفت: در گذشته محصولات به‌صورت تحویل درب کارخانه یا به‌صورت ریالی انجام می‌شده است که با رویکرد جدید، اقلام صادراتی به‌صورت FOB و C&F به فروش می‌رسد که سود بیشتری برای شرکت به همراه خواهد داشت. وی در پایان، نخستین محموله شمش بیلت صادراتی را دارای مقطع 130 130 عنوان کرد و افزود: این مجموعه با بهره‌وری از آخرین تکنولوژی روز دنیا دارای قابلیت تولید شمش‌هایی با مقاطع 150 در 180،150 در 180 و 200 در 200 با استانداردهای مورد قبول، خصوصا تولید شمش‌های آلیاژی است.



صنایع معدنی آلومینیوم - آخرین وضعیت احداث آلومینیوم جنوب

 ایمیدرو با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری (از محل فاینانس چین) به کمک بخش خصوصی در حال احداث یک واحد تولید شمش آلومینیوم در منطقه ویژه لامرد (ناحیه عسلویه) است تا بتواند با استفاده از مزیت گاز طبیعی ایران، نسبت به تولید و صادرات این محصول انرژی‌بر اقدام کند.

به گزارش ماین نیوز، تولید هر کیلوگرم شمش آلومینیوم حدود 14 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که معادل 4.4 مترمکعب گاز طبیعی است. مصرف روزانه گاز طبیعی شرکت آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید 300 هزار تن شمش آلومینیوم حدود 3.6 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و یا حدود 12 درصد یک فاز پارس جنوبی است.



" گروه 1 "

اخبار ساختمانی 29 فروردین

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۳۱ ب.ظ | | ۰ نظر

سالی 3 میلیارد دلار نخاله ساختمانی درکشور دور ریخته می‌شود/ سه راهکار برای حل معضل پسمانده‌های ساختمانیاخیرا رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از ورود صدها تن نخاله ساختمانی به رودخانه کن خبر داد و این اظهار نظر با واکنش سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و کارشناسان صنعت ساختمان مواجه شد

اقبال شاکری، تاکید کرد که خروار‌ها تن نخاله ساختمانی که در مسیر رودخانه کن ریخته می‌شود یک تهدید بزرگ زیست محیطی برای حریم شهر تهران و شهر‌های مجاور نظیر چهار دانگه است و اگر استانداری و فرمانداری با این موضوع برخورد جدی نکند در آینده در پایین دست رودخانه با مشکلات زیست‌محیطی و فاجعه مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار «صما» ،این اظهار نظر رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با واکنش سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی وکارشناسنان صنعت ساختمان مواجه شد.به باور فعالان زیست محیطی لازم است که عوامل ذی نفع در صنعت ساختمان ،به مسئولیت‌های خود در زمینه ساماندهی پسماندهای ساختمانی عمل کنند. آن سو تر البته یک عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران سه راهکار شامل تدوین مقرارت و ضوابط بازیافت نخاله های ساختمانی، ایجاد بازارهای تخصصی نخاله‌های ساختمانی و نیز توجیه اقتصادی را از جمله راهکارهای موثر در زمینه نظارت و بازیافت پسماندهای ساختمانی عنوان کرد.

هدر رفت 30 درصد از مصالح ساختمانی درزمان اجراء

دراین زمینه مجید سرایه داریان -رئیس انجمن مدیریت سبز- درگفت وگو با خبرنگار «صما» گفت: با توجه به اینکه اصولا در فرآیند ساخت وساز ،انبوه سازان بالاترین سود حاصل از ساخت وساز را می برند، بنابراین این قشر در برابر چگونگی دفن زباله‌های ساختمانی مسئول هستند این درحالی است که با درنظرگرفتن اینکه شهرداری درقالب عوارض‌های ساختمانی، ازمحل ساخت‌وساز برای خود درآمدزایی می‌کند، ازاین رو می‌توان گفت این نهاد نیز مسئولیت زیادی در برابر رعایت ملاحظات زیست محیطی در فرآیند دفن پسماندهای ساختمانی دارد.

وی با هشدار نسبت به دفن غیربهداشتی نخاله های ساختمانی گفت: برخلاف تصور دفن نادرست پسماندهای ساختمانی عوارض زیست محیطی جبران ناپذیری را به دنبال دارد چرا که اکثر این نخاله ها دارای مواد رنگی و فلز ات سنگینی هستند که انباشت آنها دررودخانه ها و سایرمسیرهای منتهی به آب آشامیدنی، باعث می‌شود که آب آشامیدنی شهرها آلوده شود.

این فعال محیط زیستی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته در دفن نخاله‌های ساختمانی گفت: دفن پسماندهای ساختمانی درکشورهای پیشرفته ، فرآیندی کاملا تعریف شده‌ای است اما متاسفانه در کشور ما علی رغم اینکه حجم ساخت وسازها درقیاس با کشورهای پیشرفته بسیار زیاد است اما مکانیزم شفاف و تعیین شده ای دراین زمینه تعریف نشده است.

سرایه داریان شیوه های سنتی ساخت وساز و اتلاف مصالح ساختمانی درزمان اجرای ساختمانها را ازدیگر دلایل تولید پسماندهای ساختمانی ارزیابی کرد ودراین زمینه اظهار داشت: متاسفانه شیوه های سنتی وساخت ونبود الگوهای تولید سبزساختمان‌ها باعث شده است که بسیاری از مصالح ساختمانی تحت تاثیر این شیوه های نادرست در زمان اجراء اتلاف شود و براساس برآوردها حدود 30 درصد از نخاله های ساختمانی درزمان اجرا ایجاد می کنند و به حجم نخاله های ساختمانی افزوده می شود.

وی با اشاره به اینکه بی شک اگر روش های اجرای ساختمان سازی در کشور ما براساس تبعیت از قوانین فرادستی ساخت وساز اجرایی می شد ،پسماندهای ساختمانی نیز با شیوه های درستی دفن می شد گفت: درحال حاضر فقدان ضابطه در شیوه های دفن نخاله های ساختمانی برهیچ کس پوشیده نیست.درچنین شرایطی به هیچ وجه مقصد کامیون‌ها و ماشین های حامل زباله های ساختمانی مشخص نیست واین بی‌ضابطگی باعث می شود که این مساله به یک معضل زیست محیطی تبدیل شود.

رئیس انجمن مدیریت سبزایران با تاکید مجدد براینکه عوامل اجرایی ذی ربط می‌بایست دربرابر حمل و شیوه های نادرست پسماندهای ساختمانی پاسخگو باشند اظهارداشت : تمامی دست اندرکاران، عوامل اجرایی و سازمان‌های ذی مدخل و ذی نفع در حوزه ساخت وساز شامل انبوه سازان ،شهرداری،استانداری ،فرمانداری و .. می بایست به وظایف خود دراین زمینه عمل کنند.

شهرداری عوارض های لازم دراین زمینه را اخذ می‌کند

اما درهمین حال دراین زمینه سعید آسویار عضو انجمن انبوه سازان استان تهران نیز درگفت وگو با صما دربرابر این سوال که آیا شهرداری تهران ازسازندگان مالیات و عوارضی را برای مدیریت و دفن پسماندهای ساختمانی دریافت می کند اظهارداشت: اصولا شهرداری درزمان دریافت صدور پروانه ساختمانی، تحت عنوان عوارض تخریب و نوسازی و صدور دستور نقشه و پروانه ساختمانی و پسماند از سازندگان و مالکان اقدام به دریافت عوارض می‌کند.

وی گفت: البته این هزینه ها ، باتوجه به هزینه‌ای که از پیمانکاران خاک‌برداری اخذ می‌شود ، بابت عوارض ماشین آلاتشان، درقالب عوارض کامیون درقانون دیده شده است، اما اینکه این عوارض پاسخگوی هزینه های شهرداری دراین زمینه باشد نامشخص است.

بازیافت 50درصد نخاله‌های ساختمانی در اروپا

علاوه براین مهدی روان شاد نیا – عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران دراین زمینه درگفت وگو با صما گفت: درحالی در کشور ما قانون وسازکارمشخصی برای دفن ونیز بازیافت نخاله های ساختمانی وجود ندارد که دراتحادیه اروپا 50 درصد از نخاله های ساختمانی بازیافت و مورد بهره برداری قرار می گیرد اما این رقم درکشور ما حدود یک درصد است.

وی گفت: برای رفع این مشکل لازم است که برنامه ریزی های لازم صورت گیرد تا فعالان ساختمانی در زمینه کاهش تولید نخاله های ساختمانی و نیز بازیافت آنها تشویق شوند.

  گروه
2

اخبار 29 فرئردین بازار سیمان

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۴۷ ب.ظ | | ۰ نظر

بازار سیمان در سال 96 تکان می‌خورد||


مدیر مالی شرکت سیمان داراب بازار سیمان را به سمت متعادل‌سازی دانست و گفت: اگر مشکلات صادرات سیمان در سال 95 مرتفع شود، می‌توان بازارهای صادراتی جدیدی را جایگزین عراق کرد.

به گزارش سیمان خبر مرتضی سید‌صالحی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه بازار سیمان تا تیر ماه‌ امسال به تعادل خواهد رسید، اظهار کرد: امیدوار بودیم از اردیبهشت‌ماه امسال افزایش 17 درصدی قیمت سیمان اعمال شود اما انجمن سیمان قصد دارد از تیر ماه سال 95 این افزایش قیمت در بازار اعمال شود. چرا که ظرف این چهار ماه سعی بر این است تخفیف واحدهای سیمانی کاهش یابد و بازار به تعادل بیشتری دست یابد.

این کارشناس صنعت سیمان افزود:این روزها قیمت سیمان با توجه به مابه‌التفاوت کرایه و قیمت رسمی به فروش می‌رود و انجمن صنفی صنعت سیمان بر اساس توافقی بین شرکت‌های سیمانی قیمت رسمی را مطابق با فاصله از مرکز مصرف تعریف کرده است. فعالان انجمن معتقدند اگر این رویه که از بهمن‌ماه آغاز شده ادامه پیدا کند، بازار متعادل می‌شود و افزایش قیمت‌ها منطقی‌تر خواهند بود.

او با بیان اینکه این تصمیم در طول شش ماه به بازار سیمان کمک بسیاری خواهد کرد، گفت: صادرات سیمان ایران به عراق مدتی است به شدت کاهش یافته و هنوز راه‌اندازی نشده در حالی که الان هم دیگر صادرات سیمان از ایران به عراق توجیه اقتصادی ندارد. تا زمانی که وضعیت سوئیفت حل نشده و مسیر مبادله ایران و کشورهای دیگر هموار نشده، صادرات سیمان ایران رونق نخواهد گرفت و بازار صادراتی نخواهیم داشت.

مدیر مالی شرکت سیمان داراب در ادامه افزود: اگر مشکلات صادرات سیمان مرتفع شود، می‌توان بازارهای صادراتی جدیدی را جایگزین عراق کرد، چرا که در حال حاضر آفریقا هم متقاضی سیمان ایران است.

سید‌صالحی با اشاره به رونق نسبی بازار مسکن طی ماه‌های اخیر، تصریح کرد: معاملات در بخش مسکن رو به افزایش است و با توجه به اینکه قیمت‌ها در این بازار چند درصدی تغییر کرده، به نظر می‌رسد بازار سیمان هم در مسیر رونق قرار گیرد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود رونق اصلی بازار و آثار بهبود قیمت‌ها در حوزه سیمان و ساختمان در سال 96 ظاهر شود، چرا که وجود این نشانه‌ها برای سال 95 در هاله‌ای از ابهام است.

این اظهارات در حالی است که پیش از اینها دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفته بود: قیمت سیمان به زودی در کارخانه‌ها به تعادل می‌رسد و درصدد هستیم تولیدات واحدهای سیمانی بدون تخفیف عرضه شود. او تاکید کرده بود که قصد داریم شکست قیمت‌ها را پایان دهیم، زیرا باید برای ایجاد نقدینگی و ادامه حیات واحدهای سیمان کشور قیمت‌ها را به قیمت‌های مصوب سال 93 برسانیم. با این حال در حالی از سال گذشته تاکنون انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درصدد افزایش 17 درصدی قیمت این کالا هستند که هر بار به دلایل مختلف این افزایش قیمت به تعویق افتاده است.

.

ارتقا شاخص‌های صادراتی در مازندران||


مسئول بخش صادرات شرکت سیمان مازندران با تأکید بر ارتقاء شاخص‌های صادراتی در استان گفت: موانع پیش روی صادرات سیمان مازندران رفع شود.

به گزارش سیمان خبر و به نقل از تسنیم از نکا، وحید حیدری روز گذشته در نخستین جلسه شورای صادرات غیر نفتی شهرستان در فرمانداری نکا, اظهار داشت: کارخانه سیمان مازندران سال گذشته در حوزه صادرات به عنوان صادر کننده برتر کشور انتخاب شد.

وی افزود: برای حفظ بازار تولید داخل و افزایش صادرات باید موانع و مشکلات را شناسایی و در رفع آن همه مسئولان اقدام کنند.

حیدری گفت: ظرفیت تولید روزانه کلینکر در کارخانه سیمان بالغ بر هفت هزار و 300 تن و ظرفیت تولید روزانه سیمان هشت هزار تن بوده که در سال 94 فروش داخلی سیمان بالغ بر یک میلیون و 389 هزار تن بوده است.

مسئول صادرات شرکت سیمان مازندران, تصریح کرد: در سال گذشته در مجموع 302 هزار و 700 تن صادرات داشتیم که از این میزان 198هزار تن سیمان و 104هزار تن کلینکر بوده است.

حیدری بیان داشت: مهم‌ترین صادرات ما به کشورهای سی آی اس مانند روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان بوده که پیش بینی می‌شود حدود 330هزار تن کلینکر و سیمان در سال صادر شود.

وی گفت: نکا به‌دلیل نزدیک بودن به بندر امیر آباد از ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات سیمان به کشورهای سی آی اس برخوردار بوده اما مهم‌ترین مشکل در این بخش ورود رقبای خارج از استان بوده که با رقابت ناسالم خود و با فروش زیرقیمت مشکلاتی برای این صنعت به وجود آوردند که نیاز به بررسی و مداخله مسئولان دارد.

مسئول صادرات شرکت سیمان مازندران افزود: در گمرک نیز ساعت کاری آن باید به گونه‌ای باشد که ما بتوانیم زودتر از موعد به تعهدات خود عمل کنیم.

 

 

سیمان مارگون با سرمایه گذاری خارجی امسال راه اندازی می شود||


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: نخستین و تنها سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته در این استان در شش ماه نخست سال جاری به بهره برداری می رسد.

به گزارش سیمان خبر داریوش دیودیده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فاز نخست کارخانه سیمان مارگون که از سوی یک سرمایه گذار لبنانی در استان در دست اجراست بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار کرد: این سرمایه گذاری شامل ساخت کارخانه و استفاده از معادن استان است که از سال 1389 تاکنون روند ساخت آن ادامه دارد.

دیودیده بیان کرد: کل سرمایه گذاری پیش بینی شده برای ساخت این کارخانه دو هزار و 200 میلیارد ریال است که 800 میلیارد ریال آن از سوی سرمایه گذار لبنانی تامین و بقیه آن از سوی نظام بانکی، تسهیلات پرداخت می شود.

وی عنوان کرد: با شروع به کار این کارخانه 250 نفر از جوانان بیکار این استان در آن مشغول به کار خواهند شد.
دیودیده گفت: در این کارخانه، روزانه سه هزار و 400 تن سیمان خاکستری تولید خواهد شد.

کارخانه سیمان مارگون در 50 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد و در بخش مارگون شهرستان بویراحمد ساخته شده است.

85 درصد سهام این کارخانه به سه سرمایه گذار لبنانی با تعهد تامین سرمایه گذاری طرح از خارج از کشور و بقیه آن به اشخاص حقیقی ایرانی تعلق دارد.
کهگیلویه و بویراحمد براساس پروانه های بهره برداری صادر شده هم اکنون بیش از 700 کارخانه دارد که بنابر آمار موجود افزون بر 75 درصد آنها فعال است.
این استان 12 شهرک صنعتی دارد.

براساس پروانه های بهره برداری صادر شده، میزان سرمایه گذاری صنعتی و معدنی این استان پنج هزار و 808 میلیارد ریال و فرصت های شغلی آنها 9 هزار و 298 نفر است.

گروه 5