تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار ساختمانی 29 فروردین

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۳۱ ب.ظ | | ۰ نظر

سالی 3 میلیارد دلار نخاله ساختمانی درکشور دور ریخته می‌شود/ سه راهکار برای حل معضل پسمانده‌های ساختمانیاخیرا رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از ورود صدها تن نخاله ساختمانی به رودخانه کن خبر داد و این اظهار نظر با واکنش سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و کارشناسان صنعت ساختمان مواجه شد

اقبال شاکری، تاکید کرد که خروار‌ها تن نخاله ساختمانی که در مسیر رودخانه کن ریخته می‌شود یک تهدید بزرگ زیست محیطی برای حریم شهر تهران و شهر‌های مجاور نظیر چهار دانگه است و اگر استانداری و فرمانداری با این موضوع برخورد جدی نکند در آینده در پایین دست رودخانه با مشکلات زیست‌محیطی و فاجعه مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار «صما» ،این اظهار نظر رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با واکنش سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی وکارشناسنان صنعت ساختمان مواجه شد.به باور فعالان زیست محیطی لازم است که عوامل ذی نفع در صنعت ساختمان ،به مسئولیت‌های خود در زمینه ساماندهی پسماندهای ساختمانی عمل کنند. آن سو تر البته یک عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران سه راهکار شامل تدوین مقرارت و ضوابط بازیافت نخاله های ساختمانی، ایجاد بازارهای تخصصی نخاله‌های ساختمانی و نیز توجیه اقتصادی را از جمله راهکارهای موثر در زمینه نظارت و بازیافت پسماندهای ساختمانی عنوان کرد.

هدر رفت 30 درصد از مصالح ساختمانی درزمان اجراء

دراین زمینه مجید سرایه داریان -رئیس انجمن مدیریت سبز- درگفت وگو با خبرنگار «صما» گفت: با توجه به اینکه اصولا در فرآیند ساخت وساز ،انبوه سازان بالاترین سود حاصل از ساخت وساز را می برند، بنابراین این قشر در برابر چگونگی دفن زباله‌های ساختمانی مسئول هستند این درحالی است که با درنظرگرفتن اینکه شهرداری درقالب عوارض‌های ساختمانی، ازمحل ساخت‌وساز برای خود درآمدزایی می‌کند، ازاین رو می‌توان گفت این نهاد نیز مسئولیت زیادی در برابر رعایت ملاحظات زیست محیطی در فرآیند دفن پسماندهای ساختمانی دارد.

وی با هشدار نسبت به دفن غیربهداشتی نخاله های ساختمانی گفت: برخلاف تصور دفن نادرست پسماندهای ساختمانی عوارض زیست محیطی جبران ناپذیری را به دنبال دارد چرا که اکثر این نخاله ها دارای مواد رنگی و فلز ات سنگینی هستند که انباشت آنها دررودخانه ها و سایرمسیرهای منتهی به آب آشامیدنی، باعث می‌شود که آب آشامیدنی شهرها آلوده شود.

این فعال محیط زیستی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته در دفن نخاله‌های ساختمانی گفت: دفن پسماندهای ساختمانی درکشورهای پیشرفته ، فرآیندی کاملا تعریف شده‌ای است اما متاسفانه در کشور ما علی رغم اینکه حجم ساخت وسازها درقیاس با کشورهای پیشرفته بسیار زیاد است اما مکانیزم شفاف و تعیین شده ای دراین زمینه تعریف نشده است.

سرایه داریان شیوه های سنتی ساخت وساز و اتلاف مصالح ساختمانی درزمان اجرای ساختمانها را ازدیگر دلایل تولید پسماندهای ساختمانی ارزیابی کرد ودراین زمینه اظهار داشت: متاسفانه شیوه های سنتی وساخت ونبود الگوهای تولید سبزساختمان‌ها باعث شده است که بسیاری از مصالح ساختمانی تحت تاثیر این شیوه های نادرست در زمان اجراء اتلاف شود و براساس برآوردها حدود 30 درصد از نخاله های ساختمانی درزمان اجرا ایجاد می کنند و به حجم نخاله های ساختمانی افزوده می شود.

وی با اشاره به اینکه بی شک اگر روش های اجرای ساختمان سازی در کشور ما براساس تبعیت از قوانین فرادستی ساخت وساز اجرایی می شد ،پسماندهای ساختمانی نیز با شیوه های درستی دفن می شد گفت: درحال حاضر فقدان ضابطه در شیوه های دفن نخاله های ساختمانی برهیچ کس پوشیده نیست.درچنین شرایطی به هیچ وجه مقصد کامیون‌ها و ماشین های حامل زباله های ساختمانی مشخص نیست واین بی‌ضابطگی باعث می شود که این مساله به یک معضل زیست محیطی تبدیل شود.

رئیس انجمن مدیریت سبزایران با تاکید مجدد براینکه عوامل اجرایی ذی ربط می‌بایست دربرابر حمل و شیوه های نادرست پسماندهای ساختمانی پاسخگو باشند اظهارداشت : تمامی دست اندرکاران، عوامل اجرایی و سازمان‌های ذی مدخل و ذی نفع در حوزه ساخت وساز شامل انبوه سازان ،شهرداری،استانداری ،فرمانداری و .. می بایست به وظایف خود دراین زمینه عمل کنند.

شهرداری عوارض های لازم دراین زمینه را اخذ می‌کند

اما درهمین حال دراین زمینه سعید آسویار عضو انجمن انبوه سازان استان تهران نیز درگفت وگو با صما دربرابر این سوال که آیا شهرداری تهران ازسازندگان مالیات و عوارضی را برای مدیریت و دفن پسماندهای ساختمانی دریافت می کند اظهارداشت: اصولا شهرداری درزمان دریافت صدور پروانه ساختمانی، تحت عنوان عوارض تخریب و نوسازی و صدور دستور نقشه و پروانه ساختمانی و پسماند از سازندگان و مالکان اقدام به دریافت عوارض می‌کند.

وی گفت: البته این هزینه ها ، باتوجه به هزینه‌ای که از پیمانکاران خاک‌برداری اخذ می‌شود ، بابت عوارض ماشین آلاتشان، درقالب عوارض کامیون درقانون دیده شده است، اما اینکه این عوارض پاسخگوی هزینه های شهرداری دراین زمینه باشد نامشخص است.

بازیافت 50درصد نخاله‌های ساختمانی در اروپا

علاوه براین مهدی روان شاد نیا – عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران دراین زمینه درگفت وگو با صما گفت: درحالی در کشور ما قانون وسازکارمشخصی برای دفن ونیز بازیافت نخاله های ساختمانی وجود ندارد که دراتحادیه اروپا 50 درصد از نخاله های ساختمانی بازیافت و مورد بهره برداری قرار می گیرد اما این رقم درکشور ما حدود یک درصد است.

وی گفت: برای رفع این مشکل لازم است که برنامه ریزی های لازم صورت گیرد تا فعالان ساختمانی در زمینه کاهش تولید نخاله های ساختمانی و نیز بازیافت آنها تشویق شوند.

  گروه
2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی