تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار صنعت سیمان 25 اردیبهشت

شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸ ب.ظ | | ۰ نظر

تشدید رکود در صنعت سیمان


کارشناس صنعت سیمان گفت: تشدید رکود باعث کاهش ۱۰ میلیون تنی تولید کارخانه‌های سیمانی در سال ۹۴ شد و کارخانه‌ها با تعطیلی یک تا سه ماهه روبه‌رو شدند.

 

به گزارش سیمان خبر علی‌ محمد بد در گفت‌ و گو با فارس با اشاره به رکود موجود در صنعت سیمان، اظهار داشت: نرخ سود بانکی بالا و فعال نشدن بودجه‌های عمرانی باعث کاهش تقاضا برای خرید سیمان در کشور شده است.

 

وی ادامه داد: یکی از فعالان بازار ساخت و ساز عنوان می‌کرد که 10 میلیارد تومان در یک بانک سرمایه‌گذاری کرده و طی دو سال توانسته سالانه 2.2 میلیارد تومان سود دریافت کند که به این ترتیب بدون انجام کار، سود بالایی را به دست آورده است.

 

وی تأکید کرد: تا زمانی که نرخ سود بانکی در ارقام بالا پرداخت شود، سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای به تولید نخواهند داشت و بازاری برای خرید محصولات صنعتی نیز وجود ندارد.

 

بد با اشاره به غیرفعال بودن حدود 20 درصد از ظرفیت کارخانه‌های تولید سیمان در کشور، گفت: سال گذشته حدود 60 میلیون تن کلینکر به عنوان ماده اولیه سیمان در کشور تولید شد که 10 میلیون تن کمتر از سال 93 بود.

 

وی ادامه داد: در سال گذشته کارخانه‌های سیمان توانستند 47 میلیون تن سیمان به فروش برسانند و این در حالی بود که این رقم در سال 93 به 53 میلیون تن رسیده بود.

 

به گفته این کارشناس صنعت سیمان، هم‌اکنون کارخانه‌های سیمانی با انباشت کالا روبه‌رو هستند و رکود بازار باعث تعدیل نیروی کار و تعطیلی یک تا سه ماهه کارخانه‌های سیمانی شده است.

تحلیل

صنعت سیمان هم چنان در رکود به سر برده و سهام آن در حال سقوط است. تعلیلی کارخانه های سیمانی دلیل بر بحرانی بودن صنعت سیمان دارد. لیکن در حال حاضر با کم شدن نرخ سود بانکی امید است اندکی از رکود ساخت و ساز کاسته شود، دولت هم می تواند با دادن وام مردم را به ساخت و ساز تشویق کند. فعلا باید دید آیا کم شدن سود بانکی از سوی بانک مرکزی تاثیری بر میزان ساخت و ساز دارد یا خیر.

 

 

در سال آینده سیمان ایران با برند عراقی روانه بازار این کشور خواهد شد

           

در سال آینده با برند عراقی، محصولات کارخانه ای که برای تولید سیمان در عراق احداث کردیم را روانه بازار می کنیم.

 

به گزارش سیمان خبر مرتضی لطفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفت و گو با خبرنگار سایت اتاق، در پاسخ به این سوال که راه حل های تولید کنندگان سیمان ایران برای غلبه بر مشکلات تعرفه ای و ممنوعیت هایی که دولت عراق برای واردات سیمان به کشورش وضع می کند چیست گفت: یکی از راه حل های تولید کنندگان سیمان، ساخت کارخانه سیمان در عراق است. در حال حاضر بسیاری از کارخانه های پیشران در صنعت سیمان جهان، در کشور مصرف کننده کارخانه احداث می کنند.

 

در کشورهای سی. آی. اس بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ سیمان حضور فعالانه دارند. شرکت هایی مثل لافارژ، که 20 درصد از تولید فعلی عراق را در اختیار دارند، با همین روش کار می کنند.

لطفی، مدیر بزرگترین هولدینگ سیمان کشور گفت: ایران هم قصد دارد در این زمینه بطور فعالانه در عراق حضور پیدا کند. ما در مناقصاتی که به همین منظور در عراق برگزار شد شرکت کردیم. هر چند در احداث واحد کامل موفق نبودیم اما در حال حاضر در شهر العماره که فاصله کمی با مرز چزابه دارد، در حال احداث کارخانه سایش هستیم.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم در سال آینده، این واحد را تکمیل کنیم و به بهره برداری برسانیم. بطور حتم، محصولات این کارخانه با برند عراقی در این کشور توزیع خواهد شد به این دلیل که این شرکت تولیدی هم با عنوان ارض العماره ثبت شده و با همین عنوان، محصولاتش را روانه بازار خواهد کرد.

گفتنی است 50 درصد از تولید سیمان ایران به کشور عراق صادر می شود و در سال های گذشته، بارها دولت عراق با وضع تعرفه یا محدودیت هایی برای واردات سیمان از ایران، سعی در حمایت از تولید این محصول در کشورش داشته است.

تحلیل

اینکه مسئولین به فکر چاره ای برای مشکلات سیمان کشور هستند قابل تقدیر است اما آیا کارخانه هایی که در ایران به دلیل رکود سیمان تعطیل شده اند می تواند کارخانه ی جدیدی در عراق احداث نمایند؟ هم چنین این کار پروژه ای زمان بر و پر هزینه است و در دراز مدت قابل اجرا می باشد. در حال حاضر دولت باید به فکر چاره ای برای خروج فعلی صنعت سیمان از رکود باشد. این طرح هم می تواند در آینده کمک زیادی به صنعت سیمان بکند. اما آیا این درست است که سیمان ایران برند عراقی بخورد و به اسم سیمان عراق فروخته شود؟

گروه 5

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی