تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

روزنامه دنیای اقتصاد(نفت و پتروشیمی)

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۴۳ ب.ظ | | ۰ نظر

موضع رسمی ایران در قبال نشست قطر

وزیر نفت کشورمان که شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود از طرح فریز نفتی حمایت کرد و آن را اقدامی مهم ارزیابی کرد که می تواند برای ثبات بخشی بازار مفید باشد با این حال زنگنه این تایید را دال بر کاهش سهم نفت ایران در بازار ندانست و اعلام کرد ایران تحت هیچ شرایطی از سهم خود در بازار صرف نظر نمی کند. این اولین بار نیست که زنگنه با قاطعیت از سهم ایران دفاع می کند و هیچ مانعی را در این مسیر قابل قبول نمی داند. به گزارش «دنیای اقتصاد» تحلیل زنگنه از طرح فریز نفتی و عدم مشارکت وی در نشست دوحه نشان دهنده دو واقعیت است؛ نخست آنکه از منظر زنگنه ایران در به وجود آمدن شرایط کنونی مقصر نیست تا بخواهد در چنین طرحی مشارکت کند و دوم آنکه زنگنه این طرح را عاملی برای کنترل مازاد عرضه در بازار نفت می پندارد. با این حال آن طور که وزیر نفت اعلام کرد: در این طرح برای نخستین بار یک همکاری جدی، موثر و سازنده میان تولیدکنندگان اوپک و بخشی از تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان به وجود آمده است. وی ادامه داد: روسیه، بزرگترین تولید کننده نفت دنیا و یکی از تولیدکنندگان بزرگ غیر عضو اوپک پیش از این حاضر نبود با اوپکی ها همکاری کند و این آغاز همکاری مناسبی است، به تبعیت مسکو برخی کشورهای دیگر غیر عضو اوپک نیز حاضر شدند با اعضای اوپک همکاری کنند. زنگنه دیگر نکته مهم این طرح را این موضوع دانست: «با کاهش قیمت نفت عده ای از اعضای اوپک اعتقاد داشتند که باید بازار را به حال خود رها کرد و این سازمان نباید درباره قیمت تصمیم بگیرد، اما هم اکنون اعضا به این نتیجه رسیدند که باید برای بهبود وضع بازار اقدامی کرد که این تصمیم گیری جای خوشامد دارد.»

 اجرای برجام، بزرگترین خواست دولت و ملت 

 وزیر نفت با تاکید بر اینکه ایران از طرح فریز نفتی حمایت می کند، اما آن را کافی نمی داند، یادآور شد: ما به اعضای اوپک و برخی کشورهای غیر عضو اوپک همچون روسیه که با ما در ارتباط بودند گفتیم که باید واقعیت بازگشت نفت ایران را به بازار درک کنند زیرا اگر ایران بخواهد تولید نفت را در سطح ماه ژانویه تثبیت کند به آن معناست که هیچ اتفاقی در رفع تحریم های این کشور نیفتاده است. وی بزرگترین خواسته ملت و دولت را اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رفع تحریم ها دانست و با بیان اینکه مهم ترین تحریم علیه ایران، تحریم نفت بود، اظهار کرد: در دوران تحریم مقدار صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم پیش از تحریم ها ٢ میلیون و ٣٠٠ تا ٢ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز بود. وزیر نفت با بیان اینکه ایران پیش از لغو تحریم ها در نشست های متعدد با اعضای اوپک و همچنین نوشتن نامه، بازگشت نفت ایران را به بازار یادآورشده بود و اعضای اوپک نیز این موضوع را منظور کردند، افزود: اعضای اوپک نیز به طور عمومی با بازگشت ایران به بازار نفت برخورد مثبتی داشتند.

تهران و سئول به زودی ٣ یادداشت تفاهم امضا می کنند
مدیرکل آسیا و اقیانوسیه معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت از سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: همزمان با این سفر سه یادداشت تفاهم در بخش انرژی امضا می شود. مرضیه ریاحی در گفت وگو با خبرنگار «شانا» به سفر پاک کوئن های، رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران در اردیبهشت ماه اشاره کرد و با بیان اینکه در این سفر سه یادداشت تفاهم امضا می شود، افزود: افزون بر امضای یک یادداشت تفاهم در دیدار وزیران نفت و انرژی ٢ کشور، ٢ تفاهم نامه نیز با شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت ملی گاز ایران امضا می شود. وی درباره مهم ترین محورهای همکاری میان دو طرف اظهار کرد: افزایش برداشت نفت خام از ایران، سرمایه گذاری در راستای انتقال فناوری، سرمایه گذاری درمورد پروژه های خط انتقال سراسری گاز (آی گت٩ و ١١)، مینی ال ان جی و ال ان جی و همکاری های پتروشیمی مهم ترین بخش های همکاری میان دو کشور است. براساس این گزارش، امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت بعد ازظهر دیروز (یکشنبه، ٢٩ فروردین ماه) با کیم هاک دو، معاون وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی دیدار و گفت وگو کرد. ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و کره جنوبی در سال ٢٠١٣ معادل چهار میلیارد و ١٠٠ میلیون دلار بوده است؛ از این میزان ٣٦٠ میلیون دلار صادرات ایران به کره جنوبی و 3 میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار واردات از کره صورت گرفته است، با احتساب صادرات نفت خام، حجم تجارت دو کشور در این سال به ٩میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار رسید.

انتشار یادداشت همکاری های ایران و اتحادیه اروپا
 یادداشت همکاری های ایران و اتحادیه اروپا در جریان سفر «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمیسیونرهای این اتحادیه به جمهوری اسلامی ایران، در زمینه انرژی منتشر شد. به گزارش «ایرنا» از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، در این یادداشت طرفین بر شروع گفت وگوی سطح بالابا هدف ایجاد اعتماد بین سهامداران دو طرف، ایجاد شرایط سرمایه گذاری تامین امنیت عرضه انرژی، ترویج استفاده از انرژی های پاک، مدیریت مصرف و افزایش بهره وری انرژی، ترویج بازار کارآمد و شفاف انرژی، انتقال دانش و فناوری و تشویق تجارت انرژی (و تامین مالی و حمل و نقل آن) تاکید کرده اند. همچنین اعلام شد: گفت وگوهای دو طرف درباره انرژی، بر مبنای ارزیابی های هیات تخصصی اتحادیه اروپا در تهران و اولویت مشخص شده، قرار خواهد داشت.
    علاوه براین دو طرف درباره موضوع های اصلی در زمینه نفت و گاز، تبادل اطلاعات در زمینه راهبرد های عرضه و تقاضا، شرایط سرمایه گذاری در ایران، توسعه زیرساخت های صادرات ایران، همکاری در عرصه های بین المللی و همکاری در زمینه های بالادستی و پایین دستی تاکید کردند. برابر این یادداشت همکاری، در بخش برق نیز بر تبادل اطلاعات راجع به راهبردها و توسعه زیرساخت ها، گفت وگو درباره چارچوب قانونی شفاف برای جذب سرمایه، همکاری در مورد بهره وری انرژی و انرژی های تجدیدپذیر، جمع آوری اطلاعات درباره بهره وری انرژی، فرصت های پیش بینی شده در میثاق شهرداران و پیگیری توافق پاریس تصریح شده است. ایران و اتحادیه اروپا همچنین ایجاد یک مجتمع تجارت انرژی با مشارکت نهادهای دولتی، تولیدکنندگان و... برای تحلیل شرایط و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری را خاطرنشان کردند. در همین زمینه مقرر شد تا نمایندگان دو طرف برای هدایت گفت وگوها تعیین شوند.

گروه 3

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی