تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار صنعت سیمان 30 فروردین

دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۲۵ ب.ظ | | ۰ نظر

توقف و بازگشایی نماد سیمانی ها امروز در بورس


به گزارش سیمان خبر طی معاملات امروز 30 فروردین 95 نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان مازندران،سیمان درود و سیمان آرتا اردبیل از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌ سیمان هگمتان متوقف شد.



معدن نیوز: صنعت سیمان نیازمند طرح‌های جدید با هدف جایگزینی انرژی


یک کارشناس صنعت سیمان گفت: به طور کلی یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر مزیت‌های سرمایه در کشورهای نفت خیز به خصوص ایران انرژی است.
سید علی اصغر علوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز بیان کرد: در ایران با توجه به این که منابع غنی و فراوان انرژی وجود دارد اما وجود انرژی در صنعت سیمان کشور در مقایسه با سایر کشورها مزیتی محسوب نمی‌شود.
وی افزود: در کشوری مانند آلمان سهم انرژی در قیمت تمام شده سیمان صفر و حتی منفی است چرا که در این کشور از انواع زباله به جای سوخت، استفاده می‌کنند و در قبال آن یارانه یا پول دریافت می‌کنند که این مسئله باعث کاهش قیمت محصولات آنها می‌شود حتی در کشورهایی مانند چین و هند به عنوان بزرگترین کشورهای تولید‌کننده سیمان کمتر کارخانه‌ای پیدا می‌شودکه از سوخت‌های فسیلی مانند گاز و مازوت استفاده کنند. بلکه در نهایت از زغال سنگ استفاده می‌کنند.
علوی خاطر نشان کرد: در این کشور‌ها سال‌ها است که دیگر از سوخت فسیلی در صنایع معدنی استفاده نمی‌شود.
وی تاکید کرد: متاسفانه مصرف برق در تولید سیمان ایران بسیار بالا است به طوری که مصرف برق به ازای هر تن سیمان تولیدی در ایران بیش از 20 درصد بیشتر از سایر کشورها است به همین دلیل صادر ات با انرژیی که صرف تولید سیمان می‌شود درآمدی بسیار بیشتر از صادرات سیمان نصیب کشور می‌کند.
این کارشناس صنعت سیمان اظهار کرد: در بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند از دورریز کارخانه‌های دیگر به عنوان مواد اولیه کارخانه‌های سیمان استفاده کنند به طوری‌که در کشوری همچون آلمان از 14 قلم زباله و دور ریز کارخانه‌های سنگبری به جای آهک و یا از سرباره‌های کارخانه‌های فولاد‌سازی در تولید سیمان استفاده می‌کنند.
علوی گفت: به نظر می‌رسد بهترین راهکار این است که با توجه به این که درحال‌حاضر تولید سیمان مورد نیاز کشور فراتر از نیاز داخلی است برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای طرح‌های جدید انجام شود.
این کارشناس صنعت سیمان خاطر نشان کرد: باید از اجرای طرح‌های جدید به ویژه در مناطق مرکزی کشور که موقعیت صادراتی ندارند جلوگیری به عمل‌اید بنابراین لازم است در طرح‌های جدید از فناوری‌های نوین مانند استفاده از زباله‌ها به جای سوخت فسیلی استفاده شود تا این گونه تولید و صادرات سیمان هم، مقرون به صرفه باشد. وی تاکید کرد: همچنین برای گشایش اعتبار طرح‌های جدید شرایطی فراهم شود که سازندگان خارجی با کمک سازندگان داخلی کار را انجام دهند.


سیمان بیش از نیمی از وزن صادراتی آذربایجان غربی را تشکیل می دهد


60 درصد از صادرات اذربایجان غربی را سیمان تشکیل می دهد.
به گزارش سیمان خبر مرتضی ابراهیم نژاد مدیر یکی از کارخانجات سیمان استان به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: سال گذشته صادرات سیمان وضعیت مطلوبی نداشت اما امسال با وجود رونق نسبی توانسته ایم تاکنون 22 هزار تن سیمان صادرکنیم.
این گزارش می افزاید که سالانه 4.5 میلیون تن سیمان در آذربایجان غربی تولید می شود که از این میزان 25 تا 30 درصد به کشورهای عراق، آذربایجان و گرجستان صادر می گردد.

هدایت مصطفایی نیز به عنوان یکی از مدیران صنعت سیمان استان آذربایجان غربی در این باره می گوید: قیمت سیمان تولیدی ما در کردستان عراق 20 تا 25 درصد کمتر از سایر رقبا است.
همچنین یکی از مشتریان سیمان ایران در خصوص خرید سیمان از ایران معتقد است که با درنظر گرفتن کیفیت سیمان، از لحاظ قیمتی سیمان ایران نسبت به سایر کشورهای فعال در عراق از قیمت مناسبتری برخوردار است.

به گزارش سیمان خبر از مجموع کارخانجات سیمان کشور در سال گذشته حدود 12 میلیون تن سیمان به کشورهای خارجی صادر شده که به میزان 695 میلیون دلار برای کشورمان ارز آوری داشته است.


بررسی عوامل موثر در بازار مسکن


رئیس اتحادیه مشاوران املاک اگرچه می‌گوید که بازار مسکن در نیمه دوم سال بدون افزایش قیمت از رکود خارج می‌شود، اما عقیده دارد که مردم نباید مسکن را با نرخ سود بانکی مقایسه کنند.

به گزارش سیمان خبر با وجود اختلاف نظرهای موجود در میان کارشناسان، اما با این حال بسیاری از کارشناسان بازار مسکن سال 95 را سال شکوفایی این بازار می‌دانند و عقیده دارند که بازار مسکن سالی توام با رونق و بدون هر گونه افزایش قیمت را پشت سر می‌گذارد.

در همین زمینه حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با اقتصادنیوز بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که در شش ماه اول سال 95 فاز اول خروج از رکود را پشت سر خواهیم گذاشت و بازار مسکن از نظر حجم معاملات بهتر خواهد شد و رشدی خواهد داشت، البته در این شش ماه اول پیش‌بینی در خصوص افزایش قیمت مسکن نخواهیم داشت.

خروج از رکود در نیمه دوم سال
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در شش ماه دوم هم پیش‌بینی به این صورت است که فضای رشد معاملات بهتر از شش ماه اول خواهد شد و با توجه به اجرایی شدن سیاست‌های دولت و تسهیلات بانک‌ها، حجم معاملات بیشتر خواهد شد و ما شاهد رونق بیشتر معاملات مسکن خواهیم بود و رونق به بازار مسکن بازخواهد گشت، البته این رونق به مفهوم گرانی نیست، چون معمولاً رونق در اقتصاد ما با گرانی مترادف است، لذا ما پیش‌بینی گرانی و افزایش قیمت را نمی‌کنیم، اما پیش‌بینی این است که شاهد رونق در شش ماه دوم سال خواهیم بود و در شش ماه دوم سال 95 می‌توانیم بگوییم که در حال خروج از رکود هستیم.

عوامل موثر در بازار مسکن
عقبایی افزود: هر سال در فروردین‌ماه بازار مسکن فعالی نداریم، چرا که 15 روز اول بازار تعطیل است و در روزهای بعد هم بازار آرامی داریم بنابراین نمی‌توانیم چیز دقیقی در رابطه با وضعیت بازار بگوییم و همه چیز از اردیبهشت‌ماه شروع می‌شود؛ اما با توجه به گزارشاتی که از سوی مشاوران املاک رسیده، حتی در این چند روز حجم مراجعات مردم به بنگاه‌های مسکن برای خرید مسکن افزایش یافته است.

او در پاسخ به اینکه آیا تنها تسهیلات مسکن هستند که می‌توانند به بازار مسکن کمک کنند، گفت: علاوه بر بحث تسهیلات بانکی، جو روانی، فضای رکود در سال‌های گذشته، عوامل خروج از رکود، سیاست‌های دولت و بازار مصرفی منتظر تمامی اینها عوامل محرک بازار مسکن در سال 95 است.

شکاف تولید و تقاضای مسکن نباید افزایش یابد
همچنین رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد با بیان اینکه نباید اجازه دهیم شکاف تولید و تقاضای مسکن افزایش یابد، تاکید کرد: اجاره‌بهای مسکن در سال 95 مانند 94 است و از مالکان خواهش می‌کنیم با نرخ سود بانکی مقایسه نکنند.

وی افزود: اینکه موجران واحدهای مسکونی خود را در قراردادهای اجاره با نرخ سود بانکی یا نرخ تورم مقایسه می‌کنند مبنای کارشناسی ندارد چون بازار مسکن از سال 92 در رکود سنگینی فرو رفته است.

عقبایی گفت: با توجه به اینکه در دو سال اخیر صدور پروانه‌های ساختمانی در مناطق شهری 40 تا 60 درصد کاهش یافته است از دولت انتظار داریم سیاست‌های تقویت و تشویق تولید مسکن را هم در اولویت قرار دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: علت کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی خارج شدن مسکن سازان غیرحرفه‌ای از این بازار است.

عقبایی گفت: بهترین رویکرد برای ساماندهی بازار مسکن در حوزه ساخت و ساز و اجاره، ایجاد فضای رقابتی در عرصه تولید است که می‌تواند قیمت‌ها را متعادل کند.
او افزود: تسهیلات بانکی در شرایط خوبی قرار دارد اما باید نرخ سود بانکی کاهش یابد و دوره بازپرداخت تسهیلات بیشتر شود و به سیاست‌های پولی متنوعی برای تامین نیاز دهک‌های جمعیتی کم‌درآمد هم نیاز داریم تا آنها نیز بتوانند با هزینه کمتر مسکن خود را تهیه کنند.

او گفت: بهترین رویکرد ایجاد فضای رقابتی است و راهکارهای تعزیراتی در آخرین مرحله قرار دارد.


محدودیتی برای سرمایه گذاران خارجی در بخش معدن وجود ندارد


رئیس خانه معدن ایران گفت : براساس قانون جدید معدن ، سرمایه گذاران خارجی در فعالیت های مربوط به اکتشاف ، استخراج و فراوری مواد معدنی می توانند تا 100 درصد سهم داشته باشند.

به گزارش سیمان خبر محمدرضا بهرامن در همایش هیات تجاری و اقتصادی ایران و جمهوری چک افزود : در حال حاضر بیش از 85 درصد از فعالیت های معدنی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و خانه معدن به عنوان بازوی مشورتی دولت در تنظیم و تصویب لوایح مربوط به معدن و فراوری مواد معدنی همکاری و مشارکت دارد.

وی گفت : با توجه به گستردگی کشور تاکنون تنها در 20 درصد از پهنه های کشور عملیات اکتشاف انجام و بیش از 57 میلیارد تن ذخایر معدنی شامل 69 ماده معدنی شناسایی شده است.

بهرامن افزود : با اجرای قانون خصوصی سازی ، نقش بخش خصوصی ایران در دستیابی به توسعه پایدار پررنگ شده است و هم اکنون 95 درصد از فعالیت های معدنی از جمله معادن طلا ، سرب ، روی ، ذغالسنگ در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

وی با بیان اینکه بخش معدن برغم تحریم های ظالمانه تنها بخشی بود که عملکرد ان بالاتر از پیش بینی ها بوده است ، گفت : میزان استخراج مواد معدنی از 156 میلیون تن به 370 میلیون تن رسید و در این دوره رشد تولید سیمان از 32 میلیون تن در سال 2004 به بیش از 60 میلیون تن در سال 2015 رسید.

بهرامن با اشاره به توان تولید سالانه یک درصد از مواد معدنی دنیا افزود : برای تحقق این مهم لازم است تولیدات معدنی از 370 میلیون تن فعلی به 500 میلیون تن برسد که رسیدن به این ظرفیت علاوه بر عزم ملی نیازمند سرمایه گذاری کلان مستقیم داخلی و خارجی است.

وی گفت : بخش معدن امادگی دارد برای اکتشاف و استخراج از عمق زمین همچنین ارتقای سطح فناوری در این بخش و نیز حضور در بازارهای بین المللی با سرمایه گذاران خارجی همکاری کند./نقل از واحد مرکزی خبر

گروه 5


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی