تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

نیاز اقتصاد ایران به رتبه بندی

پس انداز کنندگان ایرانی هنگامیکه مبلغی را نزد بانک یا موسسه اعتباری سپرده گذاری می کنند به صورت مستند و شفاف نمی دانند آیا این موسسه  توان و اراده پرداخت اصل و سود سپرده ای را که قبول می کند خواهد داشت؟

از سوی دیگر وقتی متقاضی تسهیلات برای تقاضای وام به بانک مراجعه می کند بانک اطلاعات ثبت شده و مستقلی را در اختیر ندارد که برآوردی مطمئن از اراده و توان شخص متقاضی تسهیلات در ارتباط با ایفای تعهداتی که می پذیرد به او ارائه کند.

این مساله ریسک معاملات اعتباری را بالا برده و بنابراین هزینه مبادلاتی  سپرده گذار,متقاضی تسهیلات و موسسه اعتباری را افزایش می دهد,محیط و کسب و کار بانکی را با اصطکاک های جدی مواجه می سازد و نهایتا کارایی بازار پول را کاهش می دهد.

اطلاعات نامتقارن یکی از مهم ترین عوامل عملکرد ناکارامد بازارها و موارد شکست بازار محسوب می شود.

نقد:

همانطور که در بازار دیده میشود سرمایه گذاری در موسسات مالی و اعتباری یک سرمایه گذاری بدون ریسک بوده و هست.

ریسک کل در سرمایه گذاری ها شامل risk free rate و صرف ریسک می باشد که صرف ریسک در این گونه بنگاه ها برای سرمایه گذاران صفر می باشد.

به عبارت دیگر با سرمایه گذاری در بانک ها حتما درصد توافق شده ی سود حاصل می شود.

اما در این سرمقاله گفته شده نمی توان به پرداخت اصل سود سپرده اطمینان داشت که این مطلب مقبول نیست.

همچنین امروزه بانک ها برای پرداخت وام و تسهیلات انقدر تضمین دریافت میکنند که می توان به طور 100% به بازپرداخت وام اطمینان پیدا کرد.

با وجود این تفاسیر این مطلب که نمی توان به طور شفاف به بازپرداخت  خسارات توسط بیمه مطمئن شد درست به نظر می رسد و روش رتبه بندی در سرمایه گذاری در این صنعت روش معقول و منطقی ای می باشد که اساس همه ی تحلیل گران اقتصادی است.

با این حال می توان اظهار کرد که در بازار امروز صنعت بیمه رونق بسیاری داشته و این اعتماد تا حدود زیادی ایجاد شده است.

به نظر می رسد مراجعه به پزشک بیمارستان مثال درستی برای مسائل اقتصادی نباشد چرا که خیلی از امور در این بخش از قدرت انسان خارج است.


گروه 1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی