تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

تحلیل اخبار اقتصادی

جمعه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۲۲ ق.ظ | | ۰ نظر

هفته ی سبز بورس

در مجموع شاخص کل در هفته‌ای که گذشت روندی صعودی را در پیش گرفت؛ اگر چه این شاخص در بعضی از روزها در فاز منفی قرار داشت. از آغاز معاملات روز شنبه  نماگر بازار بر روی رقم 77هزار و 497.9 واحد قرار داشت که با توجه به فاز اصلاحی قیمت‌ها روندی نزولی در پیش گرفت و به کانال 76 هزار واحدی وارد شد که به نظر می‌رسد این استراحت و اصلاح قیمت‌ها در بازار بعد از صعودهای پی‌در پی که این شاخص داشت باعث شد تا به نظر برسد که شاخص حبابی نشده باشد. اما بعد از آن در روزهای یکشنبه و دوشنبه شاخص بورس مثبت شد و دوران سبزپوشی را تجربه کرد که در مجموع توانست در روز دوشنبه کانال 77 هزار واحدی را فتح کند.در روز سه‌شنبه اخیر نیز، با وجود اخباری در خصوص کاهش نرخ سود بانکی انتظار می‌رفت که شاخص بورس باز هم به روند صعودی خود ادامه دهد؛ اما رفتار شاخص اینچنین نبود و بازار تحت تاثیر تشدید عرضه‌ها به مدار منفی بازگشت و نسبت به روز گذشته خود 0.3 درصد کاهش یافت و در آخر معاملات این روز شاخص در ارتفاع 71 هزار و 141.60 واحدی ایستاد.
اما به طور کلی شاخص کل بورس در پایان معاملات هفته، مسیری سبز را برای خود رقم زد و در پایان معاملات خود، در ارتفاع 77 هزار و 888 واحدی ایستاد که نسبت به آغاز معاملات در این هفته 390 واحد افزایش داشته است. عرضه اولیه شرکت پتروشیمی فجر یکی از اتفاقات مهم بازار بورس در این روز بود که هشت درصد شرکتی با سرمایه 250 میلیارد تومان عرضه شد. همچنین در این مدت گروه‌های خودرو و بانکی‌ها برترین گروه‌های این بازار بودند.

خودروسازان چینی در بازار ایران

هشت خودروساز داخلی، 14 برند از خودروهای چینی را در ایران به تولید می‌رسانند که این محصولات در بازه قیمتی بین 22 میلیون تا 115 میلیون عرضه شده، به طوری که متوسط قیمت انواع سواری‌های چینی رقمی معادل 66 میلیون تومان است.حالا می‌توان عددی معادل 10 درصد از حجم کل بازار خودروی کشور را به چینی‌ها اختصاص داد و البته نقش تحریم صنعت خودروی ایران توسط غرب را در به دست آوردن این سهم نادیده نگرفت.با باز شدن دروازه‌های جهانی، خودروهای چینی دارند قربانی این اتفاق خوشایند می‌شوند، این نظر البته از سوی خودروسازان چینی پذیرفتنی نیست، یکی از کارشناسان در این رابطه توضیح می‌دهد که با وجود جذابیت خودروهای اروپایی، باز هم از بازه‌های قیمتی در خودروهای چینی و اروپایی نباید غافل شد و اینکه هر گروه مشتریان خاص خود را دارد و این آیتم به خوبی ساختار رقابت را تحت شعاع قرار می‌دهد. به احتمال زیاد در شش ماهه اول و دوم سال 95 تزلزل‌هایی در بازار چینی‌ها داریم، اما این تزتزل موقت است.

هر چند چین به دلیل تناسب در قیمت، بازار خود را در جهان حفظ کرده، اما از سویی دیگر در همه جا به دلیل کیفیت نه چندان مطلوب با مقاومت مشتری در خرید رو‌به‌رو بوده است، عبدالله بابایی کارشناس خودرو در این مورد به اقتصادنیوز می‌گوید که اگر اروپایی‌ها موفق شوند در ادامه همکارهای‌های خود با ایران به داخل قطعه وارد نمایند و تولید خودرو را در داخل انجام دهند، قیمت خودروهای اروپایی با کیفیتی مطلوب‌تر از خودروهای چینی، کاهش می‌یابد و دیگر حضور خودروهای غربی در بازار ایران برای چینی‌ها چیزی بیش از یک بحران گذراست.

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر وضعیت اقتصادی

ا کاهش اخیر نرخ سود تسهیلات، هزینه وام‌های بانکی از ابتدای امسال تاکنون بیش از 6 درصد کاهش یافته است. تحولاتی که انتظار می‌رود با تغییر رویکرد در کاهش نرخ سود و زمینه‌هایی که بانک مرکزی بر فراهم شدن آن تاکید کرده به طور منظم‌تری نسبت به گذشته در شبکه بانکی اجرایی شود. شورای پول واعتبار در جلسه روز سه شنبه خود نسبت به تایید توافق بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی اقدام کرد.دکتر کاظم دوست حسینی، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار پولی کشور  گفت:  بحث کاهش نرخ سود بانکی  با اقتصاد آزاد همخوانی زیادی ندارد. شورای پول و اعتبار  یا بانک مرکزی یک رقم حداکثری را برای کنترل عرضه و تقاضای پول در جامعه، مبنا قرار می دهد؛ بنابراین آنچه در حال حاضر تحت عنوان نرخ سود بانکی مطرح است، درواقع همان رقم حداکثری است که تعیین شده است؛ یعنی بانک ها می توانند رقم کمتر از آن را نیز اعمال کنند، اما در این میان مواردی پیش آمده که نه با موازین اسلامی هماهنگی دارد نه با شرایط اقتصاد باز.

آن چیزی که اقتصاد را آسیب‌پذیر می کند، بحث ناهماهنگی میان نرخ تورم و نرخ سود بانکی است، بیان کرد: کشورهایی که وضعیت اقتصادی مناسبی دارند، هرگز نرخ سود بانکی بالا به سپرده گذار پرداخت نمی کنند. ایران جزو معدود کشورهایی است که هم مشکلات اقتصادی زیادی دارد و هم نرخ بهره بانکی بالا. به علاوه نرخ بیکاری نیز در کشور ما بالاست. مفهوم این مسئله، گران اداره کردن جامعه است  یعنی باید سیاست بانک مرکزی و مقامات پولی  از سال های پیش به این صورت برنامه ریزی می‌شد که نرخ سود بانکی را در چرخه اقتصاد ، که پول هم در واقع یکی از حلقه های آن است و قیمت تمام شده دارد و همچنین روی بخش مولد اقتصاد و قیمت تمام شده کالاها اثر می‌گذارد، کاهش می داد؛ در حالی که این چنین نبوده است. در دولت جدید هم در همان ابتدای کار، بدون مطالعه، نرخ سود به 20 درصد رسید و این رقم به جای این که به عنوان سقف  نرخ سود تعیین شود، به عنوان کف، تعیین شد.

همه اقتصاددان ها بر این باورند که کاهش نرخ سود بانکی ، بخشی از منابعی را که در بانک ها سپرده گذاری شده به سمت بازار سرمایه هدایت می کند. در کنار این اتفاق آسیب های دیگری هم وجود دارد و آن این است که منابعی که از بانک ها آزاد می شود، به جای این که وارد بخش مولد اقتصاد، مثلا بورس یا جاهای دیگر شود، به یکباره سر از بازار سکه و ارز و بخش غیرمولد اقتصاد در می‌آورد. این در واقع، همان آسیبی است که از آن یاد شد. به اعتقاد من ، همزمان با کاهش نرخ سود بانکی باید بخش بازار سرمایه هم فعال شود مثلا اوراق بدهی شرکت ها منتشر شود

در این میان با توجه به این که در بانک های کشور میان نرخ سود بانکی و بهره تسهیلات هماهنگی مناسبی وجود ندارد، بیشرین آسیب در این مسئله متوجه قشر نیازمند جامعه خواهد بود  که به خاطر رفع نیازهای خود مجبور به دریافت وام هستند. این افراد برای بازپرداخت وام معمولا بهره تسهیلات بالایی نسبت به نرخ سود بانکی پرداخت می کنند، از طرفی افرادی که معمولا پول خود را در بانک سپرده گذاری می کنند، غالبا جزو افراد نیازمند جامعه نیستند و از طریق دریافت سود سپرده خود در واقع حاشیه امنی را برای خود ایجاد می کنند و حتی سود سپرده، می تواند برای آن ها حکم درآمد ماهیانه را داشته باشد. بر این اساس اقشار کم درآمد جامعه در واقع دچار ضرر بیشتری می شوند.

 

انفجار در جنوب شرق ترکیه

رسانه‌های ترکیه ظهر امروز(29 بهمن)  از انفجار در مسیر کاروان ارتش ترکیه در جنوب شرقی این کشور خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه النشره، رسانه های ترکیه اعلام کردند: انفجاری در مسیر کاروان ارتش ترکیه در جنوب شرقی این کشور روی داد.

در این انفجار که در اطراف شهر دیار بکر روی داد، دستکم هفت نظامی ترکیه کشته شدند.

با توجه به اینکه گردشگری یکی از فعالترین بخشهای اقتصاد ترکیه‌است انتظار میرود اتفاقات اخیر و درگیری های پیشامده در صنعت شماره 55 (هتل و رستوران) تاثیر گذار بوده و باعث کاهش توریسم و کاهش مصرف کننده گردد که به دنبال آن کاهش سود و eps و  dps  را خواهیم داشت.

ریسک سرمایه گذاری در این صنعت بالا رفته و k افزایش خواهد داشت.

 و انتظار رشد به مراتب کمتر خواهد شد.

 

گروه4


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی