تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

                                                                  بسمه تعالی

افزایش 746 واحدی شاخص بورس

عرضه سهام پتروشیمی فجر نگرانی از فشار بر قیمت سایر نمادهای بازار را به‌وجود آورده بود، اما روی خوش به این عرضه اولیه کاملا به آمادگی بازار برای تداوم این روند تاکید داشت. با نشانه‌های خروج از دوران رکودی بورس و در شرایطی که سیل عظیمی از نقدینگی به سوی بازار روانه شده است، باید به راهکارهایی برای بیراهه نرفتن این نقدینگی در بازار اندیشید. در این میان، عرضه‌های اولیه از جمله راهکارهای جذب نقدینگی‌های تازه ارزیابی می‌شود. با هدایت نقدینگی به سوی گسترش عرضی بازار می‌توان از عدم رشد بیش از حد طولی بازار سهام اطمینان حاصل کرد. در شرایط کنونی و با فاصله گرفتن از فضای رکودی بازار به نظر می‌رسد عرضه‌های اولیه نه تنها فشاری را بر سایر سهم‌ها وارد نمی‌کند، بلکه می‌تواند موجب تسهیل روند معاملات و تشدید فضای مثبت بازار شود.

 

افزایش اشتغال زایی در دولت یازدهم

مطابق آمار، به‌طور متوسط سالانه 376 هزار شغل به تعداد مشاغل اضافه شده؛ حال آنکه طی سال‌های 1384 تا 1392 رقم متوسط اشغال‌زایی 90 هزار نفر بوده است.

. بررسی‌ها نشان می‌دهد از بهار سال 1392 تا پاییز سال جاری یعنی بازه زمانی 30 ماهه نخست فعالیت دولت یازدهم، نزدیک به 940هزار نفر به تعداد شاغلان موجود در کشور اضافه شده است. این آمار بیانگر این است که طی این بازه، به‌طور متوسط در هر سال نزدیک به 376 هزار نفر شغل جدید به اقتصاد رسمی کشور اضافه شده است. داده‌های موجود حاکی از آن است که از این تعداد شغل، نزدیک به دو سوم آن سهم نیروی کار مرد شده است و فقط یک سوم این مشاغل جدید، از آن نیروی کار زن شده است.

روندهای جمعیتی و اظهارات مسوولان بیانگر این است که سالانه نزدیک به یک‌میلیون نفر به جمعیت خواهان شغل کشور اضافه می‌شود. با توجه به این شرایط، می‌توان چنین نتیجه گرفت که اقتصاد بدون شک نیازمند نرخ‌های بالاتری از اشتغال‌زایی در سال‌های آینده است. با این وجود، مقایسه عملکرد دو سال و نیم اخیر با عملکرد دولت قبل، حاکی از این است که روند اشتغال‌زایی در کشور مثبت بوده است.

 

سوالاتی پیرامون صنعت فولاد در پسا برجام

پس از لغو تحریم ها ایران یک برنامه عظیم توسعه در دستور کار دارد و در برنامه اقتصادی بیست ساله ایران پیش‌بینی شده که ظرفیت تولید فولاد تا سال 2025 به دو برابر افزایش یابد و به 55 میلیون تن برسد. پرسش بزرگ این است که اگر قرار است ایران به چنین هدفی برسد، منابع مالی آن چگونه تامین می‌شود؟؟

. درخود چین سالانه 400 میلیون تن مازاد ظرفیت وجود دارد و چندین میلیون تن دیگر نیز در بسیاری از دیگر کشورهای جهان به چشم می‌خورد.حال این پرسش مطرح است که این فولاد در کجا به فروش خواهد رسید؛ آیا این محصول قرار است در ایران به فروش ‌برسد؟؟

 

روند رکودی در بازار خودرو

به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و مشتریان ، ایجاد شرایط فروش اقساطی و تحویل فوری خودروها موجب افزایش تقاضای خرید در شرکت‌های خودروساز شده است.بر همین اساس بعید به‌نظر می‌رسد که بازار خودروهای صفر نقدی تا پیش از عید تکان بخورد؛ بنابراین رکود در این بازار همچنان ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر به گفته برخی از دست‌اندرکاران بازار وارداتی‌ها، این بازار نیز به‌دلیل نوسانات قیمت ارز راکد بوده است.


                                                                                                                                        گروه 3

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی