تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار اقتصادی صنعت ساختمان

سه شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۳۸ ب.ظ | | ۰ نظر


رونق بازار مسکن در گرو زنجیره‌ای از سیاست‌ها است

دولت در جدیدترین اقدام خود و به منظور تقویت نقدینگی متقاضیان خرید مسکن، این بار سقف تسهیلات خرید را برای زوج‌های خانه اولی به 160 میلیون تومان افزایش داده است.

این افزایش سقف تسهیلات اما با واکنش‌های مختلف جامعه کارشناسی مواجه شده است. برخی تسهیلات مذکور را ناکارآمد و شرایط استفاده از آن را بسیار سخت می‌دانند و برخی نیز معتقدند که اتفاقا چنین وام‌هایی متقاضیان خاص خود را دارد و حتی می‌تواند منجر به رونقی نسبی در بازار شود



دو نگاه واقعی و خوش‌بینانه به بازار مسکن95

کارشناسان 5 نهاد مطالعاتی و اقتصادی با حضور در اتاق فکر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، چشم‌انداز بازار ملک را در سال 95 با لحاظ مولفه‌های پیدا و پنهان اثرگذار بر این بخش مورد بررسی قرار دادند

اولین سناریو از بازار مسکن 95 در نشست مشترک معاونت مسکن با کارشناسان 5 نهاد مطالعاتی- اقتصادی مطرح شد.

در این سناریو، علاوه‌بر متغیرهای درون بخشی اثرگذار بر ملک، شرایط خاص 4 مولفه بیرونی همچون «سود بانکی، قیمت نفت و پسابرجام» نیز دیده شده و برآیند تاثیر ترکیبی آنها حاکی است: دست‌کم تا نیمه سال آینده، وضعیت معاملات مسکن و ساخت و ساز بهتر از نیمه دوم امسال نمی‌شود، اما شرایط بدتر هم نخواهد شد. در این نشست صاحب‌نظران بازار پول به دو پرسش بازار مسکن نرخ سود و تورم - پاسخ دادند.

کارشناسان 5 نهاد مطالعاتی و اقتصادی با حضور در اتاق فکر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، چشم‌انداز بازار ملک را در سال 95 با لحاظ مولفه‌های پیدا و پنهان اثرگذار بر این بخش مورد بررسی قرار دادند. ماحصل تحلیل‌های ارائه شده در این نشست اگر چه دو نگاه «واقعی» و «خوش‌بینانه» به آینده مسکن، نمایان کرد اما برآیند نظرات از یکسو باعث رونمایی از «اولین سناریو» درباره بازار مسکن 95 و از سوی دیگر منجر به معرفی یک راهکار مدرن برای «از میان برداشتن دیوار پولی از مسیر رونق معاملات ملک» شد. در سناریوی پیش‌بینی شده برای بازار مسکن، تاثیر 4 متغیر بیرونی شامل «نرخ تورم، نرخ سود بانکی، قیمت نفت و گشایش‌ ناشی از لغو تحریم‌ها» در کنار متغیرهای نقش‌آفرین درونی از جمله «سقف‌های جدید وام خرید» دیده شده و جمع‌بندی اثرگذاری این مولفه‌ها حاکی است: وضعیت بازار مسکن در نیمه اول سال 95 از بابت معاملات و سرمایه‌گذاری ساختمانی، آنچنان بهتر از نیمه دوم سال 94 نخواهد شد اما اوضاع، قطعا بدتر هم نمی‌شود. محتوای این سناریو نشان می‌دهد: رشد محسوس حجم معاملات خرید و توقف روند نزولی ساخت و ساز در ماه‌های اخیر، در نیمسال اول 95 ادامه پیدا می‌کند.

گروه 2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی