تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار اقتصادی 26 اسفند

چهارشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۵۷ ب.ظ | | ۰ نظر
  به نام خدا

جو بازار فلزات اساسی مثبت تر میشود

روز گذشته کنگره خلق چین برای بررسی و تصویب برنامه اقتصادی این کشور در سال جاری میلاد‌ی، کار خود را آغاز کرد و در نخستین روز این نشست چند روزه، لی ککیانگ، نخست وزیر چین گزارشی درباره شاخص های مهم اقتصادی ارائه کرد که حاوی نکاتی بسیار مهم و تاثیرگذار بر بازار فلزات اساسی بود. در ادامه به این گزارش اشاره می کنیم.
 
ککیانگ در گزارش خود نرخ هدف برای رشد اقتصاد را که سال پیش 7 درصد تعیین شده بود، به 6.5 تا 7 درصد کاهش داد. از دید برخی تحلیلگران، کاستن از نرخ هدف برای رشد اقتصاد در سال جاری میلادی، به معنای عدم تمایل دولت چین به اجرای سیاست های حمایتی فراگیر است و این می تواند تاثیری منفی بر بازار فلزات اساسی برجا گذارد.
 
البته برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند نرخ هدف 6.5 درصد تعیین خواهد شد و حال که این نرخ بین 6.5 درصد تا 7 درصد تعیین شده بدین معناست که رشد اقتصادی همچنان برای دولت چین یک اولولت مهم است. در حقیقت دولت چین تلاش می کند بین حمایت از رونق اقتصاد و اصلاحات بلندمدت ساختاری، تعادل ایجاد کند.
 
نخست وزیر چین در این گزارش به وجود چالش های اقتصادی اعتراف و اعلام کرد فشارها در حال افزایش است. وی گفت: " توسعه، بالاترین اهمیت را برای چین دارد و کلید حل تمامی مشکلات است. ما باید دقت کنیم که در "دام درآمد متوسط" گرفتار نشویم و لازم است تعداد رو به رشدی از مسایل حل و ریسک ها رفع شود."
 
لی ککیانگ در سخنان خود وعده های پیشین از جمله حفظ ثبات در ارزش یوان را تکرار کرد. او در بخشی از گزارش خود اعلام کرد، برای سال جاری میلادی، کسری مالی 2.18 هزار میلیارد یوان معادل 3 درصد تولید ناخالص داخلی تعیین شده است. این رقم بالاترین میزان از سال 1979 و بالاتر از رقم 2.3 درصد مربوط به سال گذشته میلادی است.
 
افزایش سقف کسری مالی، متعاقب درخواست صندوق بین المللی پول و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی از کشورها برای افزایش حمایت از رونق اقتصادی صورت گرفت. در نشست گروه بیست اقتصادی بزرگ که ماه پیش در شانگهای چین برگزار شد اعضاء تلویحا از ایجاد توازن بین سیاست های حمایتی پولی و مالی از یک سو و اجرای اصلاحات ساختاری حمایت کردند.
 
لی ککیانگ در سخنان خود اطمینان داد بانک مرکزی چین میزان مناسب نقدینگی در اقتصاد حفظ خواهد کرد و تلاش خواهد شد بر میزان صادرات و واردات افزوده شود.
 
لحن کلی سخنان ککیانگ مثبت ارزیابی شده و این امر می تواند تاثیری مثبت بر بازار مواد خام از جمله فلزات اساسی برجا گذارد. البته بازار این مواد خام از عوامل دیگر از جمله میزان عرضه، ارزش دلار و وضعیت کلی اقتصاد جهان نریز تاثیر می پذیرد.

خوش بینی سنگ آهنی 

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن یکی از افرادی است که با نگاهی به اتفاقات داخلی و همچنین جهانی، سال 95 را سالی به مراتب بهتر از سال جاری پیش بینی می کند. مهرداد اکبریان می گوید: صنعت سنگ آهن کشور نه فقط طی سال جاری بلکه از دو سال و نیم گذشته تا کنون وقایع تلخی را تجربه کرد که دولت و بخش خصوصی هر دو از مسببان این اتفاقات ناخوشایند به شمار می روند. اکبریان در ادامه با اشاره به این نکته که دولت مدیریت واحدی بر بخش معدن کشور ندارد، اضافه کرد: دولت به دلیل ضعف در مدیریت به نوعی معادن را بلاتکلیف گذاشت و متاسفانه در چنین فضایی بخش خصوصی نیز بر سودهای کوتاه مدت تمرکز کردند و به این ترتیب با کوچکترین نوسانی در قیمت های جهانی خسارات فراوانی به فعالان و سرمایه گذاران سنگ آهن وارد شد. 

او در ادامه می گوید: بخش سنگ آهن کشور برای صادرات فقط به چین متکی است و مصرف داخلی نیز کفاف تولیدات سنگ آهن کشور را نمی دهد، به این ترتیب در پی افت شدید قیمت های جهانی در سال جاری باعث شد تا در سال 94 شاهد از بین رفتن بسیاری از سرمایه گذاری ها در بخش سنگ آهن باشیم. اکبریان اگرچه سال 94 را خوشایند ارزیابی نمی کند اما از سویی به سال آینده خوش بین است. او در رابطه با خوش بینی خود می گوید: تا کنون تمام محاسبات جهانی از قیمت سنگ آهن در سال جاری میلادی که بخش زیادی از آن در سال 95 قرار دارد مثبت بوده است از سویی نگاهی به سیاست های جدید چین نشان می دهد که این بزرگترین مقصر ایجاد بحران فعلی در بازار جهانی فولاد در صدد جبران خسارات گذشته بر آمده و تغییراتی را در برنامه های تولید، مصرف و صادرات خود ایجاد کرده است. اکبریان با چنین استدلالی سال 95 را سال خروج از رکود و بهبود شرایط تولید ارزیابی می کند. او تاکید دارد که سرمایه گذاران چینی، آمریکایی و اروپایی در صنعت فولاد چین بیش از این راضی به کاهش حاشیه سود نخواهند بود، بنابراین می توان به آینده خوش بین بود. 

کارشناسان به بهبود صنعت و بازار فولاد در سال ۹۵ امیدوار هستند

 سال 94 با تمام پستی ها و بلندی هایش برای صنعت سنگ آهن و فولاد کشور رو به پایان است؛ سالی که فعالان زنجیره فولاد آن را سخت و تلخ توصیف می کنند. حال هرچند سخت و تلخ، سالی که در آن قرار داریم در حالی رو به پایان است که ماه های پایانی آن آبستن اتفاقاتی خوب برای سال آینده است. توافق هسته ای ایران و پنج قدرت جهانی و اجرای برجام در دی ماه سال جاری از جمله اتفاقات سال 94 هستند که در پی آنها لغو تحریم های غرب علیه ایران و ورود فعالان اقتصادی خارجی به کشور ممکن شد.

به گزارش ماین نیوز، به این ترتیب اگرچه فعالان زنجیره فولاد از دو سال و نیم گذشته تا کنون را سال هایی نامبارک برای صنعت فولاد می دانند، از سویی نگاه آنها به سال آینده با در نظر گرفتن بستر اتفاقات ماه های گذشته، امیدوارانه است. به عقیده کارشناسان سال 95 درحالی برای فولادسازان آغاز خواهد شد که در کنار بهبود شرایط داخلی در پی لغو تحریم ها، تغییرات بازارهای جهانی نیز مثبت و با رشد ارزیابی می شوند.

تصمیم چین برای توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی از جمله اتفاقاتی است که افزایش مصرف فولاد و کاهش صادرات از سوی این کشور تاثیرگذار را نوید می دهد. در کنار این اتفاق پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال جدید نیز از دیگر دلایل خوش بینی فعالان زنجیره فولاد به سال آینده است. اما در میان تمام اتفاقات ناخوشایندی که برای فولادسازان در سال جاری رخ داد، رشد صادرات یکی از موفقیت هایی است که فولادسازان می توانند به عنوان یک دستاورد مثبت در سال 94 به آن اشاره کنند. هرچند این رشد صادرات به علت بالابودن هزینه های تولید فولاد در کشور برای فولادسازان با سود چندانی همراه نبود، اما در هر صورت پیگیری آن از جمله اقداماتی بود که مانع از افزایش بیش از پیش موجودی انبارهای فولادسازان شد. 

گروه 1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی