تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار اقتصادی شانزدهم فروردین

دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۵۸ ب.ظ | | ۰ نظر

ایران دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه

روزنامه فایننشال تایمز نوشت : به رغم فشار تحریم های مالی آمریکا؛ رهبران سیاسی اروپا؛ مشتاق تعامل سیاسی وتجاری با ایران هستند.ایرانی که با سپری شدن دوران تلخ تحریم ها، اینکه به عنوان دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه آرام آرام ظهور می کند. دوران تلخ تحریم ها سپری شد و اینک، دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه آرام آرام دارد از زیر خاکستر سر بر می آورد و ظهور می کند.
بانک های اروپایی وسوسه شده اند بار دیگر با ایران تعامل برقرار کنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، نمونه این بانکها؛ بانک KBC بلژیک و DZ Bank آلمان هستند که هردو در مصاحبه هایشان با «فایننشال تایمز» اعلام کرده اند که آماده اند کار معاملات بانکی موکلان اروپایی خود را که در ایران مشغول تجارت هستند، در دست بگیرند.
«ارشته بانک» Erste اتریش هم خود را آماده همین کار می سازد. اما مانع بزرگ بر سر این راه همچنان خودنمایی می کند.
بانک های بزرگ اروپایی مشتاق تجارت با ایران، چاره ای ندارند جز آنکه در صف رقبای آمریکایی خود بایستند؛ چون از آن بیم دارند که در صورت تجارت با ایران از سوی آمریکا جریمه شوند.
توافق هسته ای بدست آمده است، اما هنوز بسیاری از تحریم های آمریکا علیه ایران پابرجاست . این تحریم ها خارج از موضوع برنامه هسته ای ایران است.به همین علت بسیاری از بانکهای بین المللی از کار کردن با اشخاص و نهادها وموسسات ایرانی واهمه دارند و احتیاط می کنند.
در ادامه این مطلب آمده است: در اروپا وضع بر این منوال نیست.
رهبران سیاسی اروپا، مشتاق برقراری روابط تجاری با ایران 77 میلیونی هستند و شرکت ها و افراد این کشورها را برای تجارت با ایران تشویق می کنند.

بازارهای سرمایه گذاری مناسب

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با توجه به چشم اندازهای مثبت به وجود آمده بازار سرمایه با فرض دیدگاه میان مدت می تواند پتانسیل مناسبی برای رشد داشته باشد رشدی که شاید قابل قیاس با سایر بازار ها نباشد اما لازمه آن صبر و پرهیز از هر گونه هیجان در بازار است .

مهدی افضلیان درباره چشم انداز بازار سرمایه اظهار کرد:بازار سرمایه همواره به عنوان دماسنج اقتصادی کشور بوده است و طی 2 سال رکود در وضعیت اقتصادی کشور  وضعیت خوبی را در بازار سرمایه و به تبع آن سایر بازارها شاهد نبودیم.در عین حال برای سال 95 شاید بتوان نسخه ای دیگری برای این بازار پیچید که دلیل آن را می توان چشم انداز روشن اقتصادی، سیاست های پولی و مالی دولت مانند کاهش نرخ سود بانکی و تثبیت نرخ ارز و در نهایت بهبود فضای کسب و کار دانست، در واقع اینها عواملی هستند که اگر دست به دست هم دهند و به صورت بهینه مدیریت شوند می تواند موجب بازگشت رونق اقتصادی به کشور شود که همسو با آن می توان بهبود عملکرد در صنایع را شاهد بود و این به نوبه خود موجب رشد سودآوری در شرکت ها و افزایش سود سرمایه گذاران و سهامداران خواهد شد.
وی در بخش دیگری از این گفتگو به وضعیت بازار سرمایه در اواخر سال گذشته اشاره و تاکیدکرد: در اواخر سال 94 و همگام با اجرایی شدن برجام و رفت و آمدهای هیات های اقتصادی کشورها جان تازه ای به خود گرفت و نخستین مذاکرات را نیز در صنعت خودرو شاهد بودیم که همین چشم انداز مثبت موجب رشدچشم گیر گروه خودرو شد و به تبع آن نیز در صنایع دیگر شاهد اثرات مثبتی نیز بودیم. اما سوال اینجاست که آیا روند صعودی بازار ادامه دار خواهد بود یا خیر؟؟
در این راستا می توان گفت شخصی که وارد بازار سرمایه می شود باید دیدگاه میان مدت داشته باشد و به نوسانات موجود توجهی نداشته باشد؛ چون نوسان جز ذات بازار است و نمی توان از آن اجتناب کرد، در شرایط فعلی هم می توان گفت با توجه به چشم اندازهای مثبت به وجود آمده چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی، بازار سرمایه با فرض دیدگاه میان مدت می تواند پتانسیل مناسبی را برای رشد داشته باشد رشدی که شاید قابل قیاس با سایز بازار ها نباشد اما لازمه آن صبر و پرهیز از هر گونه هیجان در بازار است بنابراین  buy & hold بهترین استراتژی در شرایط فعلی بازار می تواند باشد.همانطور که می دانیم همگام با انتشار اخبار مثبت در حوزه بازار سرمایه بسیاری خواهان سرمایه گذاری در این بازار می شوند و چه بسا که دانش کافی و مناسب برای فعالیت ندارند و در اولین گام های خود با شکست مواجه شده و برای همیشه از بازار خارج می شوند این نشان می دهد که فرهنگ سازی مناسب در حوزه بازار سرمایه تا به حال انجام نشده است بنابراین  در حال حاضر بهتر است سرمایه گذارانی که برای اولین بار قصد ورود به بازار سرمایه را دارند ابتدا آموزش های لازم را در این حوزه داشته باشند و سپس با آگاهی کامل به خرید و فروش سهام بپردازند.

صنعت خودرو

تخلفات میلیاردی در بازار خودرو

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه سال گذشته تخلفات میلیاردی در بازار خرید و فروش خودرو اتفاق افتاده است، گفت: مردم از واحدها و شرکت‌های لیزینگی فاقد مجوز خرید نکنند.

امیرارسلان منصوری رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه این روزها بازار خرید و فروش خودرو همانند ماه‌های پایانی سال گذشته راکد است، اظهار داشت: در حال حاضر کمتر خریداری در بازار خودرو وجود دارد و این موضوع برای فروشندگان خودرو مشکلاتی را بوجود آورده است چرا که آنها باید با وجود رکود بازار مالیات سنگینی را پرداخت کند.وی با بیان اینکه همین امروز 8 واحد صنفی به علت عدم توانایی پرداخت مالیات تعطیل شده‌اند، افزود: در کنار رکود بازار در سال گذشته ما شاهد کلاهبرداری‌ای میلیاردی نیز در بازار خرید و فروش خودرو بوده‌ایم به این صورت که واحدهای صنفی بدون پروانه در کنار شرکت‌های لیزینگی فاقد مجوز 98 درصد تخلفات معاملات خودرو را به خود اختصاص داده‌اند.از مردم تقاضا داریم از واحدهای صنفی و شرکت‌های لیزینگی  دارای مجوز رسمی دارند، خودروهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.
هم اکنون تغییری در کیفیت خودرو بوجود نیامده است و این موضوع در کنار رکود بازار باید مورد توجه شرکت‌های خودروسازی قرار بگیرد تا زمانی که کیفیت بالا نرود افزایش قیمت بی‌معنی است.

اقتصاد مقاومتی و صنعت خودرو

کارشناسان خواستار اقدام خودروسازان برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه در جهت تولید خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب شده‌اند.پایین بودن کیفیت برخی از خودروهای تولید داخل و متناسب نبودن قیمت و کیفیت این محصولات، انتقاد مصرف‌کنندگان و کارشناسان را به دنبال داشته است.
در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: تولید خودروی با کیفیت که رضایت مصرف‌کننده ایرانی را جلب کند به معنای تحقق اقتصاد مقاومتی در این صنعت است.
علی خاکساری با بیان اینکه خودروسازان نباید مفهوم اقتصاد مقاومتی را تنها در صرف تولید داخل بودن یک خودرو خلاصه کرده و به رویکرد فعلی خود در تولید خودروهای بی‌کیفیت و گران ادامه دهند، خاطرنشان می‌کند: اقتصاد مقاومتی رویکردی برای تقویت تولید کالاهای باکیفیت در داخل کشور است.
وی خاطرنشان می‌کند: راهبرد مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی با اتکا به توان داخلی و تاکیدات ایشان بر دانش‌ بنیان شدن بخش‌های مهم اقتصادی کشور، بهترین فرصت برای تحقق این هدف در صنعت خودرو است.
یککارشناس صنعت خودرو نیز معتقد است که انتقال فن‌آوری و افزایش بهره‌وری از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو است.
امرالله امینی می‌گوید: رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر توان تولید داخل است؛ تولید داخلی که مبتنی بر دانش و فن‌آوری روز جهان باشد. فرآیندهای فعلی در صنعت خودرو مبتنی بر فن‌آوری روز نیست. خودروسازان در حال حاضر فاقد ابزارهای لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه هستند.خودروسازان برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید در جهت همکاری با خودروسازان بزرگ جهان و انتقال فن‌آوری و دانش روز حرکت کنند. صنعت خودرویی که مبتنی بر دانش و فن‌آوری روز جهان باشد خروجی‌اش کاهش قیمت محصولات، افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت خواهد بود.

گروه4


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی