تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

تحلیل اقتصادی اخبار 17 فروردین 1395

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۵۲ ب.ظ | | ۰ نظر

اتمام 7 طرح فولادی در سال 95

معاون وزیر صنعت، بخش معدن را پیشران اقتصاد مقاومتی دانست و اعلام کرد: امسال ۷ طرح فولادی افتتاح می‌شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی کرباسیان گفت: بخش معدن می‌تواند با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال فراوان در رفع بیکاری که از معضلات کشور است، بسیار تاثیرگذار باشد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پیشنهادهای مقام معظم رهبری در راستای حمایت از تولید داخلی باید سرلوحه همه برنامه‌ها باشد، افزود: عزت ایرانی در این است که روی پای خود بایستد.
در این میان، جایگاه معدن در اقتصاد مقاومتی بر کسی پوشیده نیست، ضمن اینکه امروز جایگاه ایمیدرو در کشور شناخته شده و هرگاه بحث اقتصاد مقاومتی، جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال می‌شود، ایمیدرو به‌عنوان یک سازمان قدرتمند مطرح است.وی ادامه داد:

هر چند ایمیدرو اکنون جایگاه خوبی در کشور دارد اما بدیهی است هنوز در دولت جایگاه واقعی آن بازتعریف نشده که برای دستیابی به جایگاه واقعی سازمان باید تلاش کنیم. البته این سازمان، در سطح ۲۵۰ هزار کیلومتر فعالیت اکتشافی جدید را شروع کرده و با وجود مشکلات مالی فراوان، در سال گذشته ۱۰۱ میلیارد تومان در بخش اکتشاف هزینه کرده است.به گفته کرباسیان، فعالیت‌های اکتشافی شروع شده در سطح ۲۵۰ هزار کیلومتر معادل 5/ 2 برابر ۸۰ سال گذشته است، همچنین با تفاهمی که با سازمان انرژی اتمی منعقد شد، بیش از ۵۰ هزار کیلومتر مربع پهنه در اختیار ایمیدرو قرار گرفت که فعالیت‌های اکتشافی در آن شروع شده و امروز توانسته‌ایم در همین محدوده‌ها، منابع و ذخایر جدید معدنی هم کشف کنیم که این مساله هم به نفع سازمان انرژی اتمی و هم ایمیدرو است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: در سال گذشته همچنین چند پروژه مهم بهره‌برداری شد که از جمله آنها می‌توان به ۱۰۰ درصد افزایش ظرفیت بندر منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس که ظرفیت آن از ۶میلیون تن به ۱۲ میلیون تن افزایش یافت، اشاره کرد.
وی اضافه کرد: طرح قطران زرند و طرح پتاس نیز از دیگر طرح‌هایی بود که در سال ۹۴ افتتاح شد و به مرحله تولید رسید ضمن اینکه شاهد رونمایی طرح عناصر نادر خاکی بودیم که با رونمایی از ۸ ماده معدنی استراتژیک، کشور صاحب دانش استحصال این نوع مواد معدنی شد.کرباسیان ادامه داد:


در سال ۹۵ باید کارهایی را که شروع شده به اتمام برسانیم که از جمله آنها طرح‌های هفت‌گانه فولاد استانی است که واحد آهن اسفنجی دو طرح در اردیبهشت و خرداد ماه و سه طرح دیگر پس از آن در طول سال جاری افتتاح خواهد شد.وی همچنین خواستار به نتیجه رسیدن پروژه‌های باقی مانده از سال‌های گذشته و همچنین پروژه‌های جدید ایمیدرو در سال جاری شد و گفت: با به نتیجه رسیدن کارهای اکتشافی جدید و کشف ۲یا ۳ معدن بزرگ، نیازمند تامین منابع به‌ویژه جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای فعالیت در آنها خواهیم بود.کرباسیان تصریح کرد: در شرایط امروز باید بپذیریم که سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی یک اصل برای رشد، توسعه و ایجاد اشتغال در کشور است.


اکتشاف منابع جدید بوکیست توسط شرکت آلومینای ایران

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران اعلام کرد: شناسایی و اکتشاف منابع جدید بوکیست و بهره برداری بهینه از آنها از برنامه های این شرکت در سال جدید است.
به گزارش ماین نیوز، تورج زارع گفت: در حال حاضر علاوه بر اقدامات اکتشافی در معدن مندون در استان کهکیلویه و بویراحمد، معادنی در استان های کرمان و یزد در مرحله دریافت پروانه بهره برداری هستند.

وی افزود: همچنین با کشف و راه اندازی معادن تاش و گانو (استان سمنان ) با عیار بالا قادر خواهیم بود پس از اختلاط و همگن سازی، حجم بزرگی از ذخایر کم عیار معدن بوکیست جاجرم را مورد استفاده قرار دهیم که این امر باعث افزایش عمر معدن و ذخایر منابع اولیه خواهد شد.

زارع ادامه داد: در راستای سیاست های کلان کشوری و سازمان و به منظور حمایت از بخش خصوصی، شرکت آلومینا اقدام به شناسایی معادن بخش خصوصی در کل کشور کرد. پس از برقراری ارتباط، ضمن حصول اطمینان از عیار مناسب این معادن، برنامه ای مدون شد تا از این پتانسیل موجود در کشور نیز استفاده بهینه شود.

به گفته وی در حال حاضر قراردادی برای تامین بوکسیت از دو معدن شیرین چشمه در استان سمنان و صدرآباد در استان یزد منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران اظهار کرد: این شرکت درسال 94 تا نیمه اسفند گذشته موفق به تولید 234 هزار و 321 تن آلومینا ، حدود 399 هزار تن هیدرات و بیش از 138 هزار تن آهک شده است.

زارع افزود: این شرکت همچنین در بخش فروش تا ابتدای اسفند گذشته، 193 هزار و 673 تن آلومینا و 27 هزار و 189 تن هیدرات را به مشتریان داخلی عرضه کرده است.


کاهش تمایل اماراتی ها به خرید میلگرد ترکیه

قیمت میلگرد ترکیه‌برای خریداران اماراتی جذابیتی‌ندارد، از این رو حجم خرید خود رو کاهش داده‌اند. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، در ماه مارس امارات تنها 20 هزار تن میلگرد از ترکیه خریداری کرده که 40 تا 50 هزار تن نسبت به فوریه پایین‌تر بود. قیمت این معاملات 395 تا 400 دلار در هر تن سی‌اف‌آر بوده که برای حمل آوریل است و 70 تا 77 دلار نسبت به معاملات حمل مارس بالاتر است. به‌رغم کاهش خرید وارداتی، فعالان بازار کمبود موجودی را بعید می‌دانند؛ چون فعالیت عرضه‌کننده‌های اماراتی بهتر شده از طرفی به تابستان که فصل افزایش فعالیت ساخت‌و‌ساز هست نزدیک می‌شویم. از این رو تجار تمایلی ندارند میلگرد گران قیمت را در انبارها نگه دارند. در هر حال بازار وضعیت باثباتی ندارد و نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد. رشد قیمت‌های وارداتی موجب شده قیمت میلگرد در بازار داخلی امارات نیز 49 تا 56 دلار در یک ماه بالا برود.

سال افزایش تولید و مصرف فولاد

اما در حالی که آزاد به بهبود شرایط بازار آهن با تکیه بر تحولات داخلی اشاره و عقیده دارد رشد قیمت‌ها در نبود تمام فعالان بازار و سلیقه‌ای هستند، یک مدیر ارشد صنعت فولاد عقیده دارد رشد قیمت‌هایی که حالا بازار فولاد داخلی شاهد آن است ریشه‌ای جهانی دارد و ادامه نیز پیدا خواهد کرد. معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان در رابطه با چرایی افزایش قیمت محصو

لات فولادی در بازار داخلی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در طول تعطیلات نوروز قیمت شمش فوب دریای سیاه به‌صورت میانگین روزانه یک دلار افزایش داشته، یعنی این محصول فقط در هفته گذشته 6 دلار افزایش قیمت داشته است و در مجموع از ابتدای روند افزایش قیمت شمش شاهد رشد نزدیک به 100 دلاری قیمت این محصول طی نزدیک به دو ماه بوده‌ایم. احسان دشتیانه در ادامه با اشاره به قیمت جهانی سایر محصولات فولادی می‌گوید: در زمان یاد شده قیمت گندله 7 دلار و ورق نیز 10 دلار افزایش داشته است، این روند در حالی وجود دارد که تقاضای جهانی نیز برای محصولات فولادی به خصوص بعد از تصمیم چین برای ادامه روند توسعه این کشور با افزایش همراه بوده است. به این ترتیب آن طور که دشتیانه پیش‌بینی می‌کند، با توجه به رشد قیمت‌ها و تقاضای جهانی، امسال می‌تواند برای فولادسازان ایرانی سال افزایش قیمت و همچنین افزایش صادرات باشد. او در این زمینه می‌گوید: اگرچه سیاست ما صادرات شمش به‌عنوان ماده خام نیست و صادرات محصولات نهایی را در نظر داریم، اما به نظر می‌رسد در شرایطی که تولیدکنندگان در بازار داخلی با تغییر قیمت و رشد تقاضا مواجه نباشند و بازار جهانی را عرصه بهتری برای فعالیت ببینند، در نهایت صادرات کالایی مانند شمش را نیز ترجیح بدهند. در چنین شرایطی چنانچه تقاضای داخلی با رشد همراه شود، تولیدکنندگان برای ادامه دادن مسیر صادرات و همچنین تامین بازار داخلی مجبور به افزایش تولید خواهند بود.

دشتیانه در ادامه می‌گوید: به عقیده من سیاست صادرات حتی در صورت کمبود عرضه در داخل کشور نباید متوقف یا محدود شود و کمبودها باید با افزایش تولید جایگزین شود زیرا تنها در چنین شرایطی است که صنعت فولاد کشور می‌تواند بازدهی داشته باشد، اما دشتیانه در نهایت با اشاره به این نکته که رشد قیمت‌های جهانی پایدار خواهند بود، می‌گوید: با توجه به ادامه داشتن روند افزایش قیمت‌های جهانی احتمال ادامه داشتن رشد قیمت‌ها یا تثبیت آنها بسیار زیاد است و کاهش قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد، به این ترتیب پیش‌بینی من برای سال 95 افزایش تولید و افزایش صادرات است، زیرا هم قیمت‌های جهانی رو به بهبود هستند و هم با اجرای برجام این امیدواری وجود دارد که چرخش اعتبار بیشتری در پروژه‌های عمرانی صورت گیرد. او در ادامه به تاثیر گرفتن قیمت‌های بازار فولاد از قیمت‌های جهانی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در چنین شرایطی رشد قیمت‌های داخلی نیز اتفاقی ناگزیر خواهد بود، همین حالا اگر قرار باشد قیمت محصولات فولادی با قیمت‌های جهانی همراهی کند، باید شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها نیز باشیم. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد افزایش تولید، اقدامی است که می‌تواند مانع از رشد بدون منطق قیمت‌ها و حبابی شدن بازار فولاد شود، به خصوص در شرایطی که پیش‌بینی‌ها از رشد تقاضا در ما‌ه‌های آینده حکایت دارد. اما درحالی که برآیند کلی تحلیل‌های کارشناسان نشانه‌هایی از امید را برای تولید، صادرات و همچنین بازار فولاد کشور به همراه دارد، باید دید این پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه با آغاز رسمی فعالیت بازار فولاد تا چه میزان رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت؟


گروه 1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی