تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار اقتصادی21فروردین

شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۵۳ ب.ظ | | ۰ نظر

هدف 50 دلاری برای سنگ‌آهن ایران


خروج نزدیک به 70 درصد از فعالان بخش خصوصی حوزه سنگ‌آهن از چرخه تولید اتفاقی است که طی بیش از دو سال گذشته در کشور رقم خورد. افت شدید قیمت جهانی سنگ‌آهن که طی سال‌های 2011 تا 2014 از 186 دلار در هر تن به زیر 40 دلار رسید و تداوم رکود در بازار سنگ‌آهن، مهم‌‌ترین عامل برای تعطیلی واحدهای کوچک تولید سنگ‌آهن بود که فعالیتشان بر صادرات متمرکز بود.


پیش‌بینی کارشناسان این بود که در آینده‌ای نه چندان دور قیمت سنگ‌آهن به 50 دلار هم خواهد رسید. این پیش‌بینی با رشد قیمت نفت در فاصله‌ای نه چندان طولانی به واقعیت پیوست و موجی از امیدواری را برای فعالان حوزه سنگ‌آهن به همراه آورد. در کنار رشد قیمت نفت، تصمیمات جدیدی که کنگره خلق چین برای افزایش تولید و مصرف فولاد اتخاذ کرد نیز بر افزایش تقاضا و در نتیجه رشد قیمت سنگ‌آهن خلوص 62درصد بی‌تاثیر نبود. اما رشد قیمت نفت و تاثیر آن بر قیمت سنگ‌آهن ناشی از تاثیر مستقیم قیمت نفت بر هزینه‌ حمل‌و‌نقل سنگ‌آهن به‌عنوان بخشی مهم است. حال با این تفاسیر به نظر می‌رسد رشد قیمت نفت و رشد قیمت سنگ‌آهن در نتیجه آن، در دنیا به نفع تولیدکنندگانی باشد که حداقل هزینه را برای حمل‌و‌نقل می‌پردازند. بر این اساس در حالی که هزینه حمل‌و‌نقل سنگ‌آهن در دنیا چیزی بین 6 تا 8 دلار است، برای تولیدکنندگان ایرانی چیزی حدود 16 دلار تمام می‌شود. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد خیلی سخت بتوان رشد قیمت جهانی سنگ‌آهن را به نفع تولیدکنندگان ایرانی سنگ‌آهن، به خصوص تولیدکنندگان کوچکی دانست که دسترسی محدودی به حمل‌و‌نقل ریلی و راه‌های ارزان‌تر برای نقل و انتقال دارند. تاکید بر هزینه‌های حمل‌و‌نقل و گران تمام شدن آن برای تولیدکنندگان ایرانی در حالی است که بسیاری مشکلات دیگر مانند حمل‌و‌نقل مالی و بانکی و برخی مشکلات داخلی نیز برای تولیدکنندگان این بخش وجود دارد. با این حال عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان سنگ‌آهن ایران عقیده دارد چنانچه قیمت سنگ‌آهن در سال جاری روی 50دلار باقی بماند انگیزه‌ها برای تولید و آغاز دوباره فعالیت بالا خواهد رفت و چنانچه این قیمت به بالای 55 دلار برسد، بسیاری از معادن سنگ‌آهن در محدوده مرکزی، جنوب و شمال شرق ایران شانس بالایی برای باز کردن معادن خود خواهند داشت.



ثبات نسبی سنگ‌آهن جهانی



قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی روز پنج‌شنبه آسیا به یک ثبات نسبی رسید. علاقه کم به خرید سنگ‌آهن بعد از صعود سه‌ماه گذشته و رشد عرضه موجب پایین‌آمدن قیمت فولاد و ثابت ماندن قیمت سنگ‌آهن شد.به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، دانیل هاینس،‌ تحلیلگر ارشد بازار کالا در ANZ اعلام کرد: «سنگ‌آهن در فاصله ژانویه تا مارس با رشد 24 درصدی در قیمت مواجه شد که ناشی از رونق بازار فولاد چین و افزایش قیمت فولاد بود. اما این صعود در نهایت کوتاه‌مدت خواهد بود چرا که مساله ظرفیت مازاد ساختاری که بازار با آن سروکار دارد به آن معنا است که در نهایت تولید فولاد کمتر شده و تقاضا برای سنگ‌آهن ضعیف‌تر خواهد شد.»در میان چشم‌انداز تیره و تار سنگ‌آهن و فولاد، گروه معدن‌کار استرالیایی آریوم با فروپاشی برنامه سرمایه‌گذاری مجدد 927 میلیون دلاری و ایجاد هفت هزارفرصت شغلی روبه‌رو شد.بر اساس این گزارش قرارداد ماه سپتامبر سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان با رشدی 4/ 0 درصدی 5/ 377 یوآن (‌31/ 58 دلار) برای هر تن معامله شد که فاصله چندانی از سطح 5/ 368 یوآنی روز چهارشنبه‌ (پایین‌ترین سطح یک ماه اخیر) ندارد. در بورس سنگاپور نیز هر تن سنگ‌آهن ماه می ‌با اندکی تغییر 50 دلار و 92 سنت معامله شد.



احتمال خروج فولاد از رکود در سال 95


در سال 94 دولت تلاش‌های خود را برای نظم بخشیدن به اقتصاد اختصاص داد اما فشار شدید رکود تا جایی پیش رفت که بعضی از اقتصاددانان پیش‌بینی سکته اقتصادی را می‌کردند اما دولت به‌عنوان راهکار موقت یک بسته اقتصادی را معرفی کرد، این بسته اقتصادی باعث بروز تکانه‌هایی در اقتصاد رکودی کشور می‌شد اما مشکلاتی هم به دلیل بخشی نگری این راهکارها به‌وجود می‌آورد، به همین دلیل اقتصاددان‌ها انتقادهای زیادی را بر این سیاست دولت وارد کردند. در آبان ماه دکتر نیلی، تئوری‌پرداز‌ اصلی اقتصاد ایران مقاله‌ای را منتشر کرد. در آن مقاله به مشکلات ایران که در 10 بند بود به تفصیل پرداخت و در کنار آن هشت راه‌حل را عنوان کرد. از آن به بعد گام‌های دولت بر مبنای این هشت راه‌حل استوار بود که فعالان صنعت فولاد معتقدند در صورتی که این راهکارها در اقتصاد ایران به کار گرفته شوند قادر خواهند بود رونق بخش‌های اصلی اقتصاد را از جمله بخش فولاد به همراه داشته باشند. افزایش صادرات نفت خام و گاز، آزاد شدن منابع ارزی، کاهش هزینه‌های واردات، برقراری ارتباط تکنولوژیک در بخش‌های اقتصادی، افزایش صادرات غیرنفتی، ارتباط با سیستم بانکی برای تامین مالی منابع تولید، کنترل واردات و تقویت بخش خصوصی همگی از راهکارهایی بودند که در بخش واقعی اقتصاد دولت در‌صدد است با به‌کارگیری راهکارهایی شرایط را برای تقویت رونق اقتصادی به کار گیرد. این در حالی است که در نسخه‌ای که صندوق بین‌المللی پول به کشورهایی که اقتصاد آنها در حال تغییر است ارائه کرده، مواردی همچون کوچک شدن دولت، پرداخت بدهی‌ها، حذف سوبسیدها، تک نرخی شدن ارز و حذف بخش غیر‌رسمی از اقتصاد به‌عنوان موضوعاتی مهم دیده می‌شوند که از این منظر باید گفت بسته پیشنهادی دولت در راستای بسته‌های بین‌المللی تعبیر می‌شود.

در این بین باید گفت برای خروج بخش‌های اقتصادی از رکود به سه عامل اصلی نیاز است: اول وجود زیر ساخت‌های لازم و دوم نگاه مثبت فعالان اقتصادی، سوم وجود منابع مالی کافی. بررسی‌ها نشان می‌دهند متاسفانه شرکت‌های فولادی کشور در بسیاری از موارد فوق‌الذکر با مشکل روبه‌رو‌ هستند و همین امر خروج از رکود را در این بخش با مشکل روبه‌رو‌ کرده، مضاف بر اینکه برنامه خروج از رکود با توجه به فراهم نبودن این زیرساخت‌ها در این بخش‌ها ممکن است به سختی صورت گیرد.

منبع: انجمن فولاد ایران



اخبار مربوط به کدال


روز شنبه 21 فروردین ماه، 5 هزار و 310 تن تیرآهن، میلگرد و سبد میلگرد شرکت ذوب آهن اصفهان در تالار محصولات صنعتی ومعدنی عرضه می شود.


روز شنبه 21 فروردین ماه، 5 هزار و 310 تن تیرآهن، میلگرد و سبد میلگرد شرکت ذوب آهن اصفهان در تالار محصولات صنعتی ومعدنی عرضه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس کالا، شرکت ذوب آهن اصفهان 44 تن تیرآهن 12، 44 تن تیرآهن 14، 5 هزار تن تیرآهن 14 و 16، 92 تن سبد میلگرد مخلوط و 130 تن میلگرد A3-14-16 در تالار محصولات صنعتی ومعدنی بر روی تابلوی عرضه می برد.



گروه 1






نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی