تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار اقتصادی 22فروردین

يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹ ق.ظ | | ۰ نظر

افت 800 دلاری مس چه تاثیری بر بازار داخلی خواهد گذاشت


تغییرات بهای فلز سرخ و دیگر فلزات اساسی عموما تحت تاثیر ارزش دلار و پیش‌بینی شرایط اقتصاد چین قرار دارد که البته اخیرا این تحولات بیشتر بر روند قیمت مس نمایان بوده است وطی سه ماه گذشته موجب نوسان قیمت‌ها در بازارهای داخلی شده است.برخی تحلیلگران رشد قیمت‌ها را حاصل کاهش ارزش دلار جهانی می‌دانند. در ماه‌های اخیر اکثر خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین منفی بوده که این موضوع همزمان با افول قیمت‌ها نگرانی را برای تولید‌کنندگان به وجود آورده است
البته این احتمال نیز وجود خواهد داشت که حتی اگر صادرات مس از سوی چین افزایش نیابد، وضعیت بازار مس در ماه‌های آینده بهبود نیابد، چرا که پیش بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت مس در ماه‌های آینده تا ۸۰۰ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت که این موضوع همزمان می‌تواند موجب تشدید رکود در بازار داخلی این فلز و افت قیمت آن در بازار داخلی شود.


مقاومت آلومینیوم در مقابل کاهش نرخ ارز


عاملی که این روزها سبب فشار بر قیمت فلزات اساسی به ویژه آلومینیوم شده است مربوط به عرضه این محصول است. سال گذشته آنچه در حوزه تحولات بازار فلز نقره‌ای مورد توجه قرار گرفت، مربوط به کاهش ذخیره آلومینیوم در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن است. اما در ماه‌های اخیر ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات شانگهای افزایش یافته است.
به گفته فعالان بازار، طی هفته گذشته هر کیلو بیلت آلومینیوم بین 7 هزار و 100 تا 7 هزار و 300 تومان معامله می‌شد، اما دیروز در بازار داخلی با وجود رشد 46/ 0 درصدی قیمت این محصول در بورس فلزات لندن این فلز با نرخ 6 هزار و 900 تومان به فروش رسید.


 ورودمیتال به فولاد ایران

رکود صنعت فولاد و زنگ خطر تعطیلی بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد بخش خصوصی کشور با اشتغالزایی مستقیم یک هزار و 700 نفر، دغدغه‌ای تکان‌دهنده در آذربایجان شرقی است؛ دغدغه‌ای که در سایه عقد یک قرارداد همکاری با میتال (غول فولاد جهان) به نقطه امید صنعت و تجارت این استان تبدیل شد. عقد این قرارداد صنعتی- تجاری دستاورد بزرگی است که اگر چه قبل از بهار هسته‌ای شکوفه زد، اما در سایه همراهی هیات تجاری بخش خصوصی ایران با رئیس‌‌جمهوری در سفر به اروپا و میزبانی از چند هیات تجاری بین‌المللی به بار نشست تا برای نخستین بار در کشور گامی مهم در راستای تکمیل چرخه تولید فولاد رقم بخورد. بابک علیزاد شهیر، مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب درخصوص موضوع مشارکت گروه مالی گردشگری با گروه میتال به «دنیای اقتصاد» گفت: گروه میتال به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده بخش خصوصی فولاد جهان، طی قراردادی با گروه مالی گردشگری در لندن، مدیریت تامین مواد اولیه، فروش، مهندسی تولید، برنامه‌ریزی و سامانه مالی و اداری مجتمع فولاد صنعت بناب را به مدت پنج سال عهده‌دار شد. وی افزود: این قرارداد با محوریت انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز جهان در این صنعت و با هدف اصلاح ساختار نیروی انسانی و خطوط تولید و دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی با اتصال به شبکه بازاریابی بین‌المللی گروه میتال منعقد شد
علیزاد تصریح کرد: حضور گروه میتال در فولاد صنعت بناب از یکسو در رشد فولاد کشور و ارتقای سطح کیفی و تولید محصولات فولادی و از سوی دیگر بر فرآیند توسعه فرهنگ تولید، ارتقای دانش تکنولوژیک، اشتغالزایی، پژوهش، آموزش نیروهای متخصص و توسعه تجارت منطقه‌ای موثر خواهد بود. به گفته وی، در نخستین گام اقدام به خریداری دستگاه‌های CNC حکاکی و تراشکاری غلتک‌های نوردی برای تولید محصولات کیفی و مطابق با استانداردهای بین‌المللی جهت صادرات شده است و به زودی در خطوط تولید این مجتمع نصب و راه‌اندازی می‌شوند تا گام نخست برای صادرات محصولات تولیدی در این مجتمع محکم برداشته شود.

تعطیلی ۱۵ کارخانه آهن و فولاد در سال گذشته به دلیل رکود

رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد با بیان اینکه اکثر واحدهای صنفی آهن فروش با تشدید مشکلات تعطیل شده‌اند، گفت: در بخش واحدهای تولیدی نیز در سال گذشته ۱۴ تا ۱۵ واحد تعطیل شدند، سایر کارخانه‌ها نیز با کمتر از ظرفیت فعالیت می‌کنند. آزاد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به رکود شدید بازار خرید و فروش آهن اظهار کرد: معاملات بازار امروز فقط در حد ضرورت انجام می‌شود. این در حالی است که حجم تولید کارخانه‌های نسبت به سال گذشته افزایش داشته؛ اما درخواست‌ها پایین است. وی با بیان اینکه اکثر واحدهای صنفی آهن فروش با تشدید مشکلات تعطیل شده‌اند، افزود: در بخش واحدهای تولیدی نیز در سال گذشته 14 تا 15 واحد تعطیل شدند، سایر کارخانه‌ها نیز با کمتر از ظرفیت فعالیت می‌کنند. رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد در رابطه با افزایش قیمت آهن در سطح بازار گفت: به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی قیمت آهن نیز در سطح بازار 10 درصد رشد داشته است؛ به نحوی که هر کیلو میلگرد 1350 و هر کیلو آهن 1400 تا 1420 تومان به فروش می‌رسد. آزاد یکی از دلایل اصلی تعطیلی واحدهای آهن فروشی را دریافت مالیات‌های سنگین و رکود بازار دانست و تصریح کرد: اگر دولت در این رابطه تصمیم مناسبی اتخاذ نکند واحدهای بیشتری تعطیل خواهند شد.

گروه 1



















نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی