تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

تحلیل اخبار اقتصادی بیست وشش فروردین

پنجشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۲۵ ب.ظ | | ۰ نظر

بازگشت امید به رشد اقتصاد ایران

روز گذشته صندوق بین‌المللی پول گزارش سالانه خود را منتشر کرد تا بازارهای جهانی نسبت به آن واکنش نشان دهند.در پی انتشار این گزارش، بورس‌های آمریکایی و آسیایی رشد نشان دادند؛ زیرا افزایش بهای نفت در روز سه‌شنبه تاثیرات منفی پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول را خنثی کرده بود. در همین راستا سهام شرکت‌های مرتبط با صنعت نفت و کالاهای دیگر در بازارهای شرق و غرب عملکرد قدرتمندی بروز دادند تا مشخص شود رویه اقتصادی جهانی همچنان پرنوسان خواهد بود.
در شرایطی که بهای نفت به بالاترین میزان در ٢٠١٦رسیده بود، روز چهارشنبه بهای نفت برنت در بازارها دوباره کاهشی شد و به ٤٤ دلار به ازای هر بشکه رسید. این درحالی بود که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود برای اقتصاد جهانی را بدبینانه و کاهشی ارایه کرد تا مشخص شود با وضع موجود، نگاه منفی به آینده اقتصاد جهان و کشورهای همسایه ایران وجود دارد. در همین خصوص این مرکز معتبر جهانی درباره خسارت‌های سنگین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، وضع اقتصاد برزیل و رکود در چین و موارد دیگر هشدار داده است. صندوق بین‌المللی پول برای چهارمین مرتبه در ‌سال گذشته پیش‌بینی خود از رشد جهانی را کاسته است و براساس گزارش این بنیاد بین‌المللی رکود ادامه‌دار در چین و ضعف اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته دلیل این بدبینی دنباله‌دار خواهد بود. این بنیاد پیش‌بینی کرده که به صورت میانگین رشد اقتصاد جهانی در ‌سال ‌جاری میلادی ٣,٢‌درصد باشد؛ حال آن‌که در ماه ژانویه این شاخص را ٣.٤‌درصد تخمین زده بود.


تبعات گرانی پلکانی بنزین

یک استاد دانشگاه درباره پیامدهای پلکانی شدن قیمت بنزین گفت: «اجرای این طرح عملا به سمت چند نرخی شدن قیمت انرژی پیش خواهد رفت و قطعا این طرح آثار تورمی دارد و نباید در این باره تردید کرد.»

اگرچه طرح پلکانی شدن قیمت بنزین ابتدا در مجلس رای آورد اما سپس برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق عودت داده شد. طبق این طرح که احمد توکلی طراح اصلی آن است قرار است تا یک سطح مشخص که دولت تعیین خواهد کرد و احتمالا همان 60 لیتر باشد قیمت بنزین 1000 تومان باشد. اما با مصرف بیشتر قیمت بنزین تغییر خواهد کرد به طوری که گفته می شود با مصرف مازاد بر 60 لیتر تا 100 لیتر قیمت بنزین به لیتری 1500 تومان افزایش می‌یابد و تا سقف 140 لیتر به 1750 تومان و از این میزان بیشتر تا 180 لیتر به دو هزار تومان بالغ می‌شود. احمد توکلی در گفتگو با فرارو معتقد است این طرح آثار تورمی ندارد و به چندنرخی شدن بنزین نیز نمی انجامد.راغفر گفت: «اگر قرار باشد اقدام صحیحی صورت گیرد باید هدف از این اقدام مشخص باشد. اینکه طرحی دهیم که معلوم نباشد هدف آن چیست و چه ضمانت هایی برای کنترل آن به کار خواهد رفت و چگونه اهداف آن حاصل شود و به عوارض جدی آن توجه نشود با تجربه ای که از گذشته داریم باید گفت مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد و موجب کاستی های بیشتر خواهد شد.»
راغفر درباره اظهارات توکلی مبنی بر اینکه این طرح آثار تورمی نخواهد داشت، گفت: «با اجرای این طرح اتفاقی که خواهد افتاد این است که با 60 لیتر بنزین، امورات خیلی ها نمی گذرد؛ در حالی که عده زیادی با حمل مسافر زندگی می کنند و تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است.»
وی ادامه داد: «لذا هنگامی که زندگی این افراد با 60 لیتر ماهانه نگذرد مجبور می شوند قیمت حمل و نقل را بالا ببرند که آنگاه قیمت همه چیز بالا می رود.»
وی افزود: «از سوی دیگر با اجرای این طرح مصرف بنزین کسانی که برای آنها مهم نیست قیمت بنزین چقدر بشود کم نخواهد شد اما چون هزینه آنها هم بالا می رود و از آنجا که این عده عمدتا در بخش خصوصی فعال هستند هزینه خدمات یا کالاهایی که تولید می کنند را بالا می برند و چون نظام کنترلی بر قیمت ها وجود ندارد تورم ایجاد شده متوجه همان گروههایی خواهد شد که در واقع این طرح برای رفاه حال آنها اجرا شده بود.»

سقوط نفت
در پی هشدار اوپک در خصوص کندی تقاضا و اعلام روسیه در خصوص احتمال توافق کم اثر، قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه کاهش یافت.به گزارش رویترز، بانک گلدمن‌ساکس اعلام کرد که رشد بهره‌وری تولیدکنندگان شیل آمریکا چشم‌انداز نزولی قیمت نفت را زنده‌ نگاه داشته است. این در حالی است که شرکت‌های حفاری در حال انطباق با قیمت‌های پایین‌تر به جای خروج از کسب‌وکار هستند.
بانک مورگان استنلی در یادداشتی نوشت ما فکر می‌کنیم که توافق در واقع یک پیشران نزولی در هفته‌های آینده باشد. در حالی که احتمال توقف میزان تولید توسط اوپک و روسیه در حال کمرنگ شدن است، تحلیلگران برای کاهش تولید چشم به صنعت نفت آمریکا دارند. با وجود این، چشم‌انداز تولید همچنان فراتر از انتظار بوده است.
گلدمن‌ساکس اعلام کرد: « رشد بهره‌وری شیل عامل اصلی چشم‌انداز نزولی بلندمدت برای قیمت نفت است. تحلیل ما در خصوص بهره‌وری شیل، پیش‌بینی رشد 3تا 10 درصدی سالانه بوده است. »در حالی که تقاضای آسیا با رشد مواجه شده، اوپک در روز چهارشنبه پیش‌بینی خود را در خصوص رشد تقاضای جهانی در سال 2016 کاهش داد. بر اساس گزارش ماهانه اوپک، تقاضای چهانی در سال 2016، رشدی 1.2 میلیون بشکه‌ای خواهد داشت که 50 هزار بشکه کمتر از برآورد قبلی بوده است مورگان استنلی با اشاره به خطرات مختلف برای نفت، نظیر فشار فروش فوق‌العاده از سوی تولیدکنندگان اعلام کرد که روند نزولی نفت در نیمه دوم سال 2016 نیز ادامه خواهد داشت و ماندن قیمت هر بشکه نفت بالای 45 دلار در سال 2017 دشوار خواهد بود.

مجوز تاسیس شرکت های خارجی

معاون وزیر صنعت از صدور مجوز تاسیس شرکت‌های خارجی در حداقل زمان ممکن در ایران خبرداد و گفت: با تسهیلات فراهم شده، بانکهای خارجی به راحتی شعب خود را دایر می‌کنند.

 ولی‌اله افخمی‌راد در دیدار با معاون وزیر امور خارجه هلند که در راس یک هیات تجاری ۳۰ نفره به تهران آمده است، گفت: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، شرایط خوبی برای تجارت با ایران فراهم شده و از همین رو، تقویت بخش‌خصوصی و توانمندسازی بنگاه‌های تجاری برای موفقیت در مذاکرات خارجی از اولویت‌های نخست ایران است.وی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی ایران تصریح کرد: مشکلاتی را به‌ویژه در ارتباطات بانکی با کشورهای دیگر داشته‌ایم و تلاش می کنیم فضایی را ایجاد کنیم که این موانع رفع شود؛ ضمن اینکه در زمینه برقراری روابط تجاری هم ضعف‌هایی را داریم چرا که بخش‌خصوصی ما به علت تحریم‌های سخت چند سال اخیر آمادگی لازم را برای استفاده از فضای پس از برجام نداشته است.افخمی‌راد در تشریح مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: در ایران سرمایه‌گذاران از معافیت‌های مالیاتی خوبی برخوردارند و حتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از شرایط بهتری بهره‌مندند چراکه این مناطق نیاز به ویزا ندارد و شرکت‌های خارجی به راحتی می‌توانند در آنجا فعالیت کنند؛ بانک‌های خارجی نیز می‌تواند به راحتی شعب خود را دایر کنند و مجوزهای راه‌اندازی شرکت در حداقل زمان ممکن برای فعالان اقتصادی صادر می‌شود.وی در پایان بر حمایت موثر هلند برای تسریع در عضویت ایران به سازمان تجارت جهانی تاکید کرد.
بنابر گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجات، در ادامه این جلسه «مارتین ون‌دن‌برگ» معاون وزیر امور خارجه هلند بر عزم دولت کشور متبوعش برای برقراری روابط تجاری با ایران تاکید کرد و افزود : گام اول ما تلاش برای ایجاد ارتباط مستقیم و مفید بانک‌های هلندی با بانک‌های ایرانی است تا از این مسیر روابط تجاری در بخش‌های دیگر تسهیل شود.
وی خاطرنشان کرد: ما به گسترش تجارت با ایران علاقه‌مندیم اما رفع موانع و مشکلات تجاری زمان‌بر و نیازمند صبر است.
معاون وزیر امور خارجه هلند تاکید کرد: آمادگی داریم که در بخش زیرساخت‌های ایران سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهیم و با همکاری بنگاه‌های ایرانی تولید مشترک داشته باشیم. وی افزود: استقبال گسترده شرکت‌های اروپایی برای همکاری با ایران سیگنال مثبتی برای مشارکت بنگاه‌های هلندی در تهران است.

کاهش عرضه خودرو به بازار

بازار خودروی کشور به رغم رکود شکل گرفته از سال گذشته، این روزها با کمبود خودرو نیز مواجه است، این در حالی است که دست‌اندرکاران بازار سه دلیل عمده برای عدم عرضه مناسب از سوی تولید‌کنندگان ارائه می‌کنند.

 برخی به استناد آمار هر ساله شرکت‌های خودروساز مبنی‌بر کاهش تولید در فروردین‌ماه به‌دلیل تعطیلات نوروزی، نبود خودرو در اولین ماه سال جدید را رویه‌ای هر ساله می‌خوانند این در شرایطی است که بعضی دیگر عنوان می‌کنند خودروسازان هم‌اکنون مشغول تحویل خودروهای ثبت‌نامی هستند به همین دلیل عرضه کافی به بازار صورت نمی‌گیرد.  اما در تبیین دلیل سوم، دست‌اندرکاران بازار تاکید می‌کنند که خودروسازان به امید افزایش قیمت محصولات تولیدی خود تمایل چندانی به فروش فوری در فروردین‌ماه ندارند.به اعتقاد این دسته از کارشناسان با احتمال درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت، پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها در سال جاری روندی صعودی به خود بگیرد به همین دلیل خودروسازان ترجیح می‌دهند که عرضه خودرو را بعد از تجدید نظر شورای رقابت از سر بگیرند. به گزارش دنیای اقتصاد ، هر چند قیمت‌ها امسال با توجه به افزایش نرخ بیمه روندی صعودی به خود گرفت، اما خودروسازان در این افزایش قیمت سهمی نداشتند و هزینه مذکور به خزانه دولت واریز خواهد شد.بر این اساس به‌دنبال افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، قیمت خودروها بین 150 تا 200 هزار تومان بالا رفت که این موضوع نیز موجب افزایش 200 تا 300 هزار تومانی قیمت‌ها در بازار شده است.

در حالی که هر ساله قیمت خودروهای داخلی به‌دلیل نرخ بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده و شماره‌گذاری افزایش پیدا می‌کند که هم اکنون اخبار ضد و نقیضی از درخواست افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان به شورای رقابت شنیده می‌شود. در همین حال به گفته دست‌اندرکاران بازار، طی هفته جاری قیمت خودروها با افت و خیز بسیاری همراه بوده است که عامل اصلی در این زمینه نیز همانطور که گفته شد، کاهش عرضه از سوی تولید‌کنندگان عنوان شده است. بر این اساس، نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌و‌گویی با گلایه از وضعیت کنونی، همچنان بر شرایط انتظاری مشتریان و به‌دنبال آن تشدید رکود تاکید دارند.به این ترتیب بسیاری از نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت معتقدند تا زمانی که مشتریان تصمیم به خرید خودرو نگیرند بازار تکان خاصی را تجربه نخواهد کرد که این موضوع نیز تابع عوامل متعددی از جمله افزایش قدرت خرید، ورود خودروهای جدید، قیمت مناسب و ... است.

گروه4


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی