تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار اقتصادی7/2/1395

سه شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷ ق.ظ | | ۰ نظر


تعرفه‌های فولاد؛ به موقع اما ناکافی

 

حمایت از صنعت و تولید داخلی در مواقعی که بازار داخلی با رکود همراه است و از سوی دیگر مورد هجوم دامپینگ برخی کشور‌ها قرار گرفته، ضرورتی است که اگر به سرعت به آن توجه نشود آسیب‌های زیادی به بدنه صنعت وارد می‌شود. صنعت فولاد چندی است که با دامپینگ چین در معرض خطر قرار گرفته و از سویی رکود بازار داخلی نیز عرصه را بر تولیدکنندگان این صنعت تنگ‌تر کرده است، از همین رو اغلب فولادسازان از دولت درخواست حمایت دارند در واقع سلاح اصلی دولت نیز در این زمان‌ها وضع تعرفه بر واردات است.
سال گذشته نیز این درخواست از سوی تولیدکنندگان مطرح شد، اما در آن زمان دولت برای واردات فولاد ارز مبادلاتی ارائه می‌کرد؛ بنابراین در وهله نخست ارائه ارز مبادلاتی حذف و در گام بعدی تعرفه وضع شد. در مواردی تعرفه افزایش بیشتری یافت، اما به دلیل تشدید رکود در بازار جهانی و داخلی و از سویی دامپینگ چینی‌ها، همچنان این صنعت به گفته تولیدکنندگان آسیب‌پذیر بود از این رو تعرفه‌های واردات فولاد در سال جاری نیز روندی افزایشی را طی کرده و به 20 درصد رسید گرچه این رقم نیز برای تولیدکنندگان رضایت‌بخش نیست و آنها معتقدند، تعرفه‌های فعلی اثر‌بخشی لازم را ندارد البته از اجرای به موقع آن از سوی دولت ابراز خرسندی کرده و امیدوار به از بین رفتن دامپینگ از سوی چین هستند. در همین حال رشد آرام قیمت‌های جهانی فولاد نیز به کمک فولادسازان آمده است. باید دید تعرفه‌ها می‌تواند در این زمان به‌عنوان سپر حمایتی از صنعت فولاد عمل کند یا خیر؟ در همین خصوص برای بررسی آثار وضع تعرفه بر صنعت فولاد با چند تن از مدیران بزرگ‌ترین واحد‌های تولیدکننده فولاد کشور گفت‌وگویی داشتیم

تعرفه‌ها به میزان اثر‌بخش افزایش نیافته است

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان نیز درخصوص تعرفه واردات فولاد و تاثیر آن بر بازار گفت: صنعت فولاد کشور در سال 1394 به اوج بحران خود رسید و این بحران دو دلیل داشته، یکی رکود شدید مسکن و عدم ساخت‌و‌ساز از یک طرف و از طرف دیگر رکود بین‌المللی فولاد در دنیا و کاهش قیمت‌های بین‌المللی خصوصا کشور چین. تقریبا اکثر کشورهای صاحب فولاد در دنیا با تدابیری از قبیل ایجاد جایزه‌های صادراتی یا افزایش شدید تعرفه‌ها جلوی آسیب را گرفتند. احمد صادقی تصریح کرد: حتی آمریکا برای حمایت از بازار داخلی خود، 230 درصد بر تعرفه فولاد کشورش افزوده است، اما به‌رغم تمام درخواست‌ها و تلاش تولیدکنندگان داخلی یا وجود موجودی چند میلیون تنی فولاد در کشور، تعرفه‌ها به آن میزان که اثر‌بخشی لازم را داشته باشد، افزایش نیافته است.

وی اظهار کرد: به‌‌رغم مشکلاتی که کشور با آن روبه‌رو است دولت می‌توانست و کماکان می‌تواند نقش سازنده در رونق فولاد در کشور مخصوصا برقراری جوایز صادراتی داشته باشد. وی افزود: در حال حاضر همه کشورها در تلاشند با پایین نگه داشتن ارزش پول خود در برابر دلار آمریکا میزان ارز بیشتری را از راه صادرات وارد کشورشان کنند.وی درخصوص میزان صادرات ذوب‌آهن در سال گذشته، گفت: صادرات در این مقطع برای شرکت سودآور نیست، اما ارزآوری دارد و باعث گردش نقدینگی در شرکت می‌شود. سال گذشته نزدیک به 700 هزار تن صادرات داشتیم که قصد افزایش این رقم را در سال‌جاری نیز داریم.


 


بهای آلومینیوم را برق گرفت

 

براساس آمارها، آلومینیوم از ابتدای سال جاری میلادی نوسان‌های رو به پایینی را تجربه کرده که یکی از دلایل اصلی این روند نزولی، انتظارها برای کاهش برق مصرفی چین بوده است؛ در این بین این بحث میان تحلیلگران وجود دارد که فلز نقره‌ای چه زمانی به کف قیمتی خود نزدیک می‌شود. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، پس از آنکه مصرف برق چین در اواخر سال ۲۰۱۵، به حد انتظارها نرسید، انجمن برق چین، پیش‌بینی خود را از رشد میزان مصرف برق این کشور کاهش داده که این موضوع تاثیر زیادی بر کاهش تقاضا و روند نزولی قیمت آلومینیوم داشته است.

این کشور کمترین درصد را برای رشد اقتصادی خود طی ماه‌های پیش گزارش کرد که این رقم مطمئنا بازتابی از تقاضای کم چین به فلزات خواهد بود. در این میان آلومینیوم همچنان در وضعیت تولید بیش از حد نیاز قرار دارد به طوری‌که قیمت آلومینیوم در حال حاضر در بورس فلزات لندن، به میزان 12/ 0 درصد کاهش یافته و به بیش از ۱۶۰۰دلار در هر تن رسیده است. در این شرایط پس از آنکه آمار موجودی در انبارهای بورس فلزات لندن افزایش یافت، بهای آلومینیوم روند نزولی خود را ادامه داد. مالکولم فریمن (Malcolm Freeman) معتقد است تا زمانی‌که زیر‌ساخت‌های اقتصاد جهان تغییری نکند، به‌نظر می‌رسد قیمت فلزات تحت فشار بیشتر قرار بگیرد. گلدمن ساکس (Goldman Sachs Group Inc)، احتمال می‌دهد رقم ۳ درصد که برای رشد مصرف مس در چین طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده بود، به سمت نزول رفته و کم شود. این بانک همچنان معتقد است تغییر نظام اقتصادی چین، (از رویه سنتی وابسته به صنایع سنگین، به رویه مصرف‌گرا) تغییری همیشگی خواهد بود.      

 

طرح‌های جدید فولادی در سواحل جنوب

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: طرح‌های جدید فولادی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان احداث خواهند شد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان با بیان این مطلب گفت: با توجه به امکان‌سنجی‌های صورت گرفته از نظر انرژی، آب و حمل‌ونقل‌، برای توسعه صنعت فولاد و شرایط مطلوب سواحل جنوبی کشور، طرح‌های جدید فولادی در این منطقه اجرا خواهند شد. وی ادامه داد: تاسیس شرکت «پرشین متالیک» با مشارکت شرکت دانیلی ایتالیا به عنوان صاحب فناوری صنعت فولاد در چابهار، به مرحله مناسبی رسیده و با عملیاتی شدن آن، توسعه زنجیره صنعت فولاد در کشور از جمله کنسانتره و گندله سنگ آهن، آهن اسفنجی، تولید شمش و نیز محصولات پایین دستی به نحو مطلوبی پیش خواهد رفت.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه با بیان اینکه بخش معدن به عنوان یکی از محوری‌ترین حوزه‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: این بخش برون‌گرا و درون‌نگر است؛ چرا‌که در داخل کشور «مواد اولیه معدنی» و «امکانات لازم» وجود دارد و ایران برای توسعه این بخش ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد. وی افزود: در سال 94، اجرای طرح بزرگ اکتشاف به وسعت 250 هزار کیلومتر مربع ادامه یافت. در این مدت، با همکاری ایمیدرو و سازمان انرژی اتمی، کار ژئوفیزیک هوایی 38 هزار کیلومتر مربع در پهنه مرکزی ایران به عنوان کاری ارزنده به اتمام رسید. در سنگان 12 هزار کیلومتر مربع و سایر مناطق نیز کار ژئوفیزیک هوایی انجام شد. کرباسیان خاطرنشان کرد: امیدواریم از 300 محدوده امیدبخش حاصل شده، یک یا دو درصد معادن بزرگ سنگ آهن، مس، طلا و... به دست آید.   

 

 

 

گروه (1)   

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی