تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار اقتصادی 9 اردیبهشت (صنعت خودرو)

شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳ ق.ظ | | ۰ نظر


مقاومت بازار در برابر رشد قیمت‌ها

 

در حالی شورای رقابت به درخواست خودروسازان داخلی مبنی‌بر افزایش قیمت‌ها پاسخ مثبت داد که بازار خودرو به‌دلیل رکود معاملات واکنشی نسبت به افزایش قیمت‌ها نشان نداد.  

در این زمینه برخی اخبار حکایت از آن دارد که خودروسازان درخواست پنج تا ۶ درصدی افزایش قیمت را داشتند حال آنکه شورای رقابت با تعیین سقف زیر دو درصدی افزایش قیمت‌ها به این درخواست پاسخ منفی داد.

هرگونه افزایش قیمت اثر منفی بر بازار خودرو خواهد داشت و موجب رویگردانی بیشتر مشتریان می‌شود.در شرایطی که خودروسازان هر ساله با توجه به نرخ تورم، افزایش حقوق و دستمزدها و… خواهان رشد قیمت خودروهای داخلی هستند، اما دست‌اندرکاران بازار پیشنهاد می‌کنند که خودروسازان به‌منظور تحریک تقاضا باید براساس خواست مشتریان قیمت خودروها را ثابت باقی نگه‌ دارند.

با توجه به شرایط ارزش ذاتی رو به کاهش است و تنها امید افزایش رشد به قراردادها ی بعد از برجام است.

 

مخالفت مجدد نعمت زاده با قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت

 

وزیر صنعت با بیان اینکه به کرات گفته‌ایم شورای رقابت باید قیمت گذاری تکلیفی را بردارد، گفت: مجوز واردات خودروهای آمریکایی باید لغو شود. 

 نعمت زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در جهت حمایت از تولید داخل چه کرده اید؟ افزود: یکی از اقدامات ما بازنگری در تعرفه ها بود و اگرچه برخی ناراضیند اما برای نمونه ما به اندازه کافی آهن در شرکت فولاد مبارکه تولید می کنیم و دلیلی ندارد که وارد شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در بحث سوخت هم باید مراقب باشیم تا افراد به قاچاق آن تشویق نشوند.

 
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم گفت:‌ تردید نکنید با اصلاحات اقتصادی دولت یازدهم شکست بازار انحصار و رانت به‌ویژه در خودروسازی کشور دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد و پس از آن نیز شاهد کاهش آمار تصادفات جاده‌ای ناشی از تردد خودروهای غیرایمن و غیراستاندارد در جاده‌ها خواهیم بود. کمال‌الدین پیرموذن گفت: قیمت‌گذاری خودرو، اشتباه بزرگی است که به ایجاد انحصار در خودروسازی کشور منجر شد بی‌آنکه کیفیت تولیدات و قیمت محصولات خودروسازان براساس خواست مشتریان باشد. نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی حضور برندهای خودروسازی بین‌المللی در بازار خودروکشور در شرایط پساتحریم را فرصتی طلایی برای پایان دادن به سلطه خودروسازان دانست و خاطرنشان کرد: تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو براساس استاندارد عرضه و تقاضا تصمیمی است که موجب ایجاد ناامنی ذهنی در خودروسازان انحصارگر شده که امیدوارم پرونده انحصار در صنعت خودروی کشور یک بار برای همیشه بسته شود. وی وضعیت صنعت و بازار خودروی ایران را به این شرح توضیح داد: با وجود اعلام رعایت استانداردهای تولید در صنعت خودرو، آنچه تحویل مصرف‌کنندگان می‌شود اغلب خودروهایی فاقد کیفیت، با قیمت بسیار بالا و با آلایندگی زیاد است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم تاکید کرد: کوتاهی دولت گذشته و احداث غیرکارشناسی سایت‌های داخلی و خارجی تولید خودرو، هزینه‌های زیادی را به مردم تحمیل کرد.
 
مصوبات اخیر شورای رقابت در مورد قیمت خودرو در شرایطی است که کارشناسان و خودروسازان، ابهاماتی را در این مورد مطرح می‌کنند.یکی از این ابهامات، به اعمال قیمت‌های جدید از سوی خودروسازان مربوط می‌شود، به‌نحوی‌که مشخص نیست آنها قیمت محصولات خود را با توجه به مصوبه شورای رقابت، افزایش می‌دهند یا سیاست تثبیت را در پیش می‌گیرند.هرچند خودروسازان خود خواستار افزایش قیمت محصولات‌شان شده‌اند، با این حال هنوز هیچ خبر رسمی مبنی‌بر اعمال قیمت‌های جدید منتشر نشده و به‌نظر می‌رسد ریشه این موضوع را باید در رکود بازار جست‌وجو کرد. این در شرایطی است که طبق مصوبه شورای رقابت، ایران خودرو و سایپا به ترتیب می‌توانند 81/ 1 و چهار دهم درصد به قیمت محصولات خود اضافه کنند.به‌عبارت بهتر، اگرچه شورای رقابت دست خودروسازان را برای افزایش قیمت باز نگه داشته، با این حال رکود بازار دست آنها را بسته است. در واقع به‌نظر می‌رسد شرکت‌های خودروساز بیم آن دارند که افزایش قیمت‌ها به تشدید رکود بازار دامن زده و خرید و فروش را بیش از این کاهش دهد.خودروسازان اما خود نیز یک ابهام دیگر را در مورد مصوبات شورای رقابت مطرح کرده‌اند و آن به کیفیت محصولات‌شان مربوط می‌شود. به اعتقاد آنها، اطلاعات کاملی از کیفیت محصولات به شورای رقابت ارائه نشده و این شورا با انتخاب یک محصول به معیارسنجی کیفی خودروها پرداخته که این موضوع بر تعیین قیمت خودروها تاثیر منفی گذاشته است.اما ابهام دیگر به برنامه آتی شورای رقابت مربوط می‌شود. رئیس شورای رقابت اعلام کرده که «قیمت‌گذاری خودروهای داخلی دارای رقیب وارداتی» را از دستورکار خارج خواهد کرد و این در شرایطی است که بیشتر وارداتی‌ها به دلیل قیمت بالای خود، اصلا رقیب محصولات داخلی به‌شمار نمی‌روند.
 
"گروه4"

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی