تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار ساختمان 95/2/11

شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۵۲ ب.ظ | | ۰ نظر
امسال اجاره بالا نمی‌رود

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر این‌که تورم یا سود بانکی نباید مبنای افزایش اجاره بها باشد، گفت: اجاره بها در سال 95 هیچ‌گونه افزایشی نسبت به سال 94 نخواهد داشت.

حسام عقبایی اظهار کرد: در سال 95 هیچ گونه افزایش اجاره بها نخواهیم داشت. لذا باید مراقب باشیم که سوداگران بازار مسکن با ورود در رسانه‌ها اخبار سوداگرانه در بازار ترویج نکنند. این افراد ممکن است قبلا مسوولیت داشته باشند یا حتی الان در مسوولیتی نشسته باشند اما رویکرد سوداگرانه داشته باشند. به همین دلیل رسانه باید واقعیات بازار را منکعس کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: قیمت مسکن در سال 95 نسبت به سال 94 هیچگونه افزایشی نداشته است. لذا اجاره بها به تبعیت از قیمت مسکن نباید افزایش یابد و مبنای مالکین در مقایسه با سود بانکی قیاس مع‌الفارغ است. مثلا ممکن است موجر بگوید قیمت ملک من 300 میلیون تومان است که اگر آن را به بانک بسپارم ماهیانه 6 میلیون سود به من می‌دهد؛ در حالی که اجاره بهای یک منزل مسکونی 300 میلیون تومانی بیشتر از یک میلیون تومان نیست.

رییس اتحادیه املاک تهران، مقایسه اجاره بها با نرخ تورم را نیز اشتباه دانست و گفت: بعضی مالکان می‌گویند بنزین، نان، لبنیات و غیره گران شده، پس من هم باید اجاره را زیاد کنم. اینها از نظر کارشناسی درست نیست؛ چرا که شاخص اصلی تعیین اجاره بها قیمت مسکن است و همین شاخص باید در جامعه ترویج شود.
فصل اجاره بها شروع نشده، قیمت‌ها گران شد

در حالی که رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگوهای متعددی عنوان کرده که اجاره‌بها امسال هیچ‌گونه افزایشی نسبت به سال قبل نخواهد داشت؛ اما مشاوران املاک می‌گویند در حال حاضر هنوز فصل نقل و انتقال خانه نرسیده است اما قیمت اجاره مسکن افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگوی تازه خود درباره وضعیت بازار اجاره مسکن در سال جاری گفته‌ است، اجاره‌بهای مسکن هیچ گونه افزایشی نسبت به سال 94 نخواهد داشت. او تاکید دارد که مردم نباید تورم یا سود بانکی را مبنای افزایش اجاره‌بها قرار دهند. در این راستا مشاوران املاک می‌گویند در حال حاضر هنوز فصل نقل و انتقال خانه نرسیده است اما قیمت اجاره مسکن افزایش پیدا کرده است.

یک مشاوران املاک در یکی از محله‌های شمالی تهران گفت: هر سال مالکان با توجه به چشم‌اندازهای خود خیال بالا بردن نرخ رهن و اجاره را در سر می‌پرورانند و در اولین روز کاری در سال جدید، بدون توجه به هر مسئله‌ای ملک‌شان را با قیمتی بالاتر از سال پیش برای رهن و اجاره می‌گذارند و از آنجایی که نمی‌توان در این مورد بر آنها خرده‌ای گرفت به طور میانگین می‌توان گفت که تا الان بین 10 تا 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نرخ اجاره‌بها داشته‌ایم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، او افزود: البته صحبت‌های رئیس اتحادیه بسیار محترم است، اما از حرف تا اجرا از زمین تا آسمان فاصله است و تا زمانی که برای این قضیه راه حلی پیدا نشود وضعیت به همین صورت ادامه دارد، زیرا مردم می‌گویند در مقابل داشته‌های خود مسوولند و کسی حق دخالت ندارد.

مقدار هزینه مسکن در اقتصاد خانوار ایرانی؟
طی 20 سال گذشته هزینه مسکن در اقتصاد خانوارهای ایرانی همواره با نوسان همراه بوده و هم‌اکنون معادل 28.4 درصد است که رقمی معادل دو برابر کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شود.

برآوردها نشان می‌دهد در کشورهای توسعه یافته مسکن حدود 10 تا 15 درصد از کل هزینه اقتصادی مردم را در بر می‌گیرد و این رقم هم‌اکنون در ایران 28.4 درصد است. البته در سال 1375 این عدد 37 درصد بود که تا سال 1384 به 31 درصد رسید و با روی کار آمدن دولت نهم، سهم مسکن در اقتصاد خانوار به 45 درصد در سال 1392 افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نوسانات پی در پی هزینه مسکن در خانوارهای ایرانی به عوامل مختلفی برمی‌گردد که تکانه‌های اقتصاد کلان، نوسانات قیمت نفت، نوسانات اقتصاد مسکن و چالش‌های طرف عرضه و تقاضا از جمله این عوامل هستند. البته تجربه نشان داده حمایت‌های مستقیم دولت‌ها در ایران از بخش مسکن چه از طریق تسهیلات و چه از طریق ساخت، نه تنها موجب کاهش هزینه مسکن نشده بلکه جهش‌های ادواری قیمت مسکن را در پی داشته و توان خرید خانوارهای متوسط به پایین را نحیف‌تر کرده است.

-گروه 2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی