تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار صنعت "فلزات " 95/2/11

يكشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۰۷ ق.ظ | | ۰ نظر


سهام فولاد زیر ذره بین

 یکی از گروه هایی که در بازار سهام کشور و در سال 95 با اقبال مناسبی از سوی سهامداران روبه رو شده گروه فولادی است. رکود و رخوتی که مدت ها در بین سهامداران این شرکت ها در سال های اخیر ایجاد شده بود، کمرنگ تر شد و بعضا خوش بینی هایی نسبت به آینده این نمادها به وجود آمد.

به گزارش ماین نیوز، نرخ فروش شرکت های فعال در این صنعت به طور مستقیم از دو عامل نرخ ارز و قیمت ها در بورس کالاو بازار های جهانی تاثیر می پذیرد. به طور مثال در سال های 90 و 91، به دلیل تضعیف قابل ملاحظه ارزش ریال، نرخ فروش ریالی شرکت های این صنعت افزایش چشمگیری یافت و باعث جهش سودآوری آنها و اقبال گسترده به سهام این گروه شد.

در شرایط کنونی اما با توجه به ثبات نسبی در بازار ارز، هر گونه رشد کوتاه مدت به دو عامل دیگر یعنی همان چشم انداز روند قیمت های جهانی و قیمت ها در بورس کالاوابسته شده است. از ابتدای سال 95 در کنار رشد قیمتی برخی از محصولات فولادی و فلزی در بورس کالا، رشد نسبی قیمت های جهانی آنها و تثبیت قیمت ها در محدوده های مشخص در نهایت منجر به ثبت نوسانات مثبتی در سهام این شرکت ها شد. به نظر می رسد رشد قیمت در بازارهای جهانی، وضع تعرفه وارداتی و همچنین افزایش وام به انبوه سازان موجب شده تقاضای این محصول در بورس کالابا افزایش محسوسی مواجه شود، موضوعاتی که توانسته اند نوسانات مثبتی در سهام شرکت های زیر مجموعه این گروه به وجود آورند.

پایان دوران رکود؟

در بررسی وضعیت کنونی فولاد، آسا چوهدری، تحلیلگر بورس کالاگفت: رشد قابل توجه بهای بیلت و اسلب در بازارهای جهانی و اخباری از قبیل وضع تعرفه وارداتی و پرداخت وام به انبوه سازان، جان تازه ای به فضای رینگ صنعتی بورس کالابخشید.این کارشناس بازار فولاد به روند قیمتی فولاد در بورس کالااشاره کرد و افزود: طی سه سال اخیر بهای فولاد به خصوص شمش فولاد خوزستان کاهشی بود و در اسفند ماه سال 94 نیز به کمترین میزان خود (هرکیلو 9700 ریال) رسید اما در هفته گذشته، 8هزار تن شمش فولاد خوزستان با قیمت هر کیلو 14100 ریال و به ارزش 8/ 112 میلیارد ریال عرضه شد. به این ترتیب، قیمت این کالادر بورس کالاطی یک ماه جهش 45 درصدی را به ثبت رساند.

این کارشناس بازار فولاد افزود: در دو سال گذشته تحت تاثیر رکود بازار مسکن در اقصی نقاط جهان، اکثر تولیدکنندگان قادر به پوشش هزینه های متغیر خود نشدند و با زیان و بعضا ورشکستگی مواجه شدند این در حالی است که به نظر می رسد در شرایط کنونی این شرکت ها جان تازه ای یافته اند.این تحلیلگر افزود: طبق آخرین آمارها از گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم صادرات در اسفند 94 افزایش یافته و به 113 هزار تن و ارزش مبادلات با توجه به حجم بالای صادرات به 6/ 936 میلیارد ریال رسید. هر کیلو شمش فولاد با قیمت 8476 ریال معادل 281/ 0 دلار داد و ستد شد و خوشبختانه صادرات این کالاپایان خوشی را برای سال 94 به ارمغان آورد. در همین راستا به نظر می رسد با مناسب شدن وضعیت بازار این کالادر داخل کشور، در سال جدید نیز روند رشد صادرات فولاد ادامه یابد و منتظر حجم و بهای بیشتر آن باشیم.

چوهدری تشریح کرد: واردات شمش فولاد به بازار داخلی در آبان 94، از بعد حجم و قیمت به کمترین میزان خود رسید که علت آن را می توان در وضع تعرفه واردات 20 درصدی فولاد و حذف ارز مبادلاتی دانست. این در حالی است که با وجود وضع تعرفه 20درصدی واردات فولاد توسط دولت، بسیاری از صنعتگران باز هم تقاضای افزایش این تعرفه را دارند. بسیاری از فعالان این بازار به دلیل دامپینگ فولاد توسط چین، تولید داخل را به شدت نیازمند حمایت می دانند. چوهدری ثبات قیمت های کنونی و ادامه روند افزایشی قیمت این کالارا تشریح کرد و افزود: ثبات قیمت فولاد به ماندگاری تقاضای خریداران و آن هم به رونق بازار مسکن وابسته است.از این رو با افزایش تعرفه وارداتی و پرداخت وام های 90 تا 100 میلیونی به انبوه سازان می توان به رشد یا ثبات قیمت ها دل بست یا حداقل منتظر ضعف فروش نبود. این موضوع می تواند به عنوان یک عامل حمایتی از سهام شرکت های فولادی در بورس عمل کند. در ادامه به بررسی صورت مالی دو شرکت از مهم ترین شرکت های فولادی فعال در بورس تهران پرداخته ایم.

دو دیدگاه متفاوت به سودآوری «فخوز»

معصومه احمدی، کارشناس بازار سهام به بررسی صورت مالی شرکت فولاد خوزستان پرداخت و گفت: مهم ترین محصولات این شرکت بلوم، اسلب و بیلت است که ظرفیت پیش بینی شده برای این محصولات در سال 95 رقم 3 میلیون و 600 هزار تن است. مجموع مبلغ فروش پیش بینی شده برای سال 95 در مجموع حدود 38 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که 70 درصد آن به صورت داخلی و در قالب گندله، بلوم، اسلب و بیلت به فروش خواهد رفت. مقدار فروش نیز در سال 95 با احتساب یک میلیون تن گندله و با در نظر گرفتن بلوم، اسلب و بیلت در مجموع 4میلیون و600
 هزار تن است که نشان دهنده آن است که کل محصول تولیدشده به صورت کامل فروش خواهد رفت.

این کارشناس بازار سهام افزود: نرخ فروش بلوم، اسلب و بیلت در سال 95 به صورت داخلی 10 هزار و 500 ریال برای هر کیلو در نظر گرفته شده است که نسبت به رقم پیش بینی شده سال 94 که 11 هزار و 717 ریال بود با کاهش 10 درصدی روبه رو بوده است.این در حالی است که شمش بلوم فولاد خوزستان معامله شده از ابتدای سال 95 در بورس کالابا افزایش قابل توجهی روبه رو شده است. بنابراین با ادامه این روند و از این محل چشم انداز مناسبی برای پوشش مناسب سود 23 ریالی پیش بینی شده برای هر سهم فخوز (با سرمایه 14 هزار و 472 میلیارد ریالی) و حتی تعدیل مناسب آن می توان متصور بود، البته عده ای از تحلیلگران معتقدند افزایش نرخ های صورت گرفته در بازار فلزات بورس کالامقطعی است و ادامه دار نخواهد بود. زیرا عمده این افزایش نرخ ها ناشی از کاهش عرضه به جهت افزایش غیرواقعی در برخی محصولات است.

احمدی افزود: از سوی دیگر مهم ترین مواد اولیه شرکت به لحاظ مبلغ خرید سنگ آهن و آهن قراضه و چدن است که نرخ خرید طی دوره برای ماده اولیه سنگ آهن 1943 ریال پیش بینی شده است خریدهای طی دوره با رقم کمتری انجام شود. با توجه به برخی تحولات انجام شده در بعد جهانی به ویژه افزایش مقطعی تولید فولاد در کشورهای بزرگی همچون چین و نیاز به مواد اولیه بیشتر، قیمت سنگ آهن نیز به صورت تقریبی افزایش یافته که بر نرخ های داخلی نیز اثرگذار بوده است (مازاد عرضه فولاد چین و رکود این بخش و کاهش رشد اقتصادی این کشور از عمده دلایل رخوت در این بازار بود)، بنابراین از محل قیمت مواد اولیه و با توجه به نرخ موجودی های ابتدای دوره این مواد اولیه از سرفصل مواد مستقیم در سربار تولید نمی توان تغییر خاصی را انتظار داشت. به نظر می آید سودآوری این شرکت، تداوم و تعدیل سود آن به شدت وابسته به فرآیند عرضه و تقاضا در بورس کالا، نحوه قیمت گذاری و سیاست های موجود در آن باشد اما آنچه مشخص است با توجه به شرایط فعلی و تا پایان فصل اول سال جاری انتظار رشد قیمتی چندانی از سهم «فخوز» نمی توان متصور بود زیرا بسیاری از اتفاقات به صورت مجزایی در قیمت فعلی گنجانده شده است.

گزارش محتاطانه «فولاد»

این کارشناس بازار سهام به بررسی صورت مالی فولاد نیز پرداخت و گفت: در گزارش بودجه 95 این شرکت نرخ مواد اولیه نسبت به بودجه 94 تغییر چندانی نداشته است. نرخ فروآلیاژ در بودجه 95 حدود 5 درصد افزایش یافته است. گندله و سنگ آهن، هر کدام به ترتیب با 32 درصد و 44 درصد بیشترین ترکیب هزینه مواد را تشکیل می دهند. در نتیجه تغییرات قیمتی در این 2محصول می تواند تاثیرات قابل توجهی در سود این شرکت داشته باشد. با توجه به آنکه نرخ گندله براساس درصدی از نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین می شود احتمال افزایش آن در سال جاری زیاد است. چرا که نرخ شمش فولاد خوزستان همان طور که قبلابیان شد در معاملات بورس کالاافزایش یافته است و این امر در صورت تداوم می تواند نرخ مواد اولیه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
محصول گرم، محصول سرد و محصول گرم (صادراتی) هر کدام به ترتیب با 36 درصد، 31درصد و 17 درصد بیشترین ترکیب مبلغ فروش محصولات را تشکیل می دهند.

مقدار تولید محصول گرم نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است این در حالی است که مقدار تولید محصول سرد در حدود 26 درصد افزایش داشته است. مقدار فروش محصول گرم نسبت به محصول سرد 13 درصد کاهش داشته است ولی مقدار فروش محصول سرد نسبت به محصول گرم 30 درصد افزایش را نشان می دهد. در مجموع مقدار فروش محصولات برای سال 95 حدود 12 درصد افزایش یافته است.

احمدی تشریح کرد: شرکت فولاد مبارکه با سرمایه 75 هزار میلیارد ریال سود هر سهم سال مالی 95 را مبلغ 119 ریال پیش بینی کرده است که نسبت به آخرین بودجه 94 (126 ریال) 5/ 5درصد کاهش یافته است، با توجه به روند معاملات محصولات این گروه در بورس کالاانتظار افزایش سودآوری در این شرکت نیز دور از انتظار نیست. نرخ های پیش بینی شده برای اکثر محصولات در بودجه 95 پایین تر در نظر گرفته شده است و این امر نشان از آن دارد که شرکت بودجه تقریبا محتاطی را برای سال 95 تهیه کرده است.

با توجه به روند معاملات محصولات فولاد مبارکه در بورس کالاکه روز دوشنبه هفته گذشته انجام شد، شاهد افزایش قیمت در اکثر محصولات بوده ایم، به طوری که در برخی از معاملات، ورق سرد در محدوده 19 هزار و 380 ریال و ورق گرم در محدوده 15 هزار و727 ریال داد و ستد شد که نسبت به بودجه 95 شاهد میانگین رشد در حدود 4درصد هستیم، در صورت تداوم افزایش قیمت این کالادر بورس کالا، شرکت می تواند برای 3ماه نخست سال جاری با افزایش روند سودآوری همراه باشد.



رشد پایین دستی اقتصاد با توسعه فولاد

رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: توسعه فولاد در کشور موجب توسعه و رشد صنایع پایین‌دستی نیز می‌شود، بر این اساس فولاد می‌تواند محرک اقتصادی خوبی در کشور باشد. آل‌اسحاق روز پنج‌شنبه از کارخانه‌های احیا، کارخانه فولادسازی، پروژه فاز دو فولادسازی و طرح‌های آب‌شیرین‌کن شرکت فولاد کاوه جنوب کیش بازدید کرد. در نشستی که پس از این بازدید برگزار شد، سید محمد اتابک، مدیرعامل شرکت گسترش صنایع معدنی و فلزی کاوه پارس گفت: مهم‌ترین ویژگی احداث کارخانه فولادسازی فولاد کاوه جنوب کیش در این است که این کارخانه در زمان تحریم آغاز و در زمان تحریم نیز به بهره‌‌برداری رسید و این نشان از عزم راسخ دست‌اندرکاران این مجتمع برای تحقق منویات مقام معظم رهبری داشته است.

در ادامه این نشست علی دهاقین، مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش نیز از راه‌اندازی 2 مدول کارخانه تولید آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم در سال‌های گذشته به ظرفیت تجمیعی یک میلیون و 900 هزار تن در سال نیز خبرداد و تصریح کرد: فاز نخست فولادسازی شرکت در بهمن 94 به بهره‌برداری رسید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانست به 65 درصد ظرفیت بعد از دو ماه برسد و در همین مدت نیز با رسیدن به کیفیت مطلوب بازارهای جهانی نخستین محموله شمش این شرکت با حجم 20هزار تن نیز صادر شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش افزود: با توجه به چشم‌‌اندازی که در بنیاد و کاوه پارس برای سال 95 ترسیم شده است برنامه‌‌ریزی برای 250 میلیون دلار صادرات در سال جاری هدف‌گذاری شده که امید داریم با حمایت‌های لازم و همت کارکنان جوان و تلاشگر این مجموعه این مهم در سال‌جاری محقق شود. وی در پایان سخنان خود از اهتمام برای تکمیل پروژه فاز دو فولادسازی و همچنین تکمیل پروژه‌های آب برای رسیدن به تولید 55 هزار متر مکعب در روز و راه‌اندازی مجدد پروژه گندله‌سازی سخن به میان آورد.
بنیاد نشان داد که در شرایط تحریم در بخش فولاد که عمدتا نیازمند خارج است، می‌توان به نتیجه رسید و احداث کارخانه‌ای با تکنولوژی روز و با کیفیت استانداردهای جهانی آن هم در دوران تحریم نمونه تحقق اقتصاد مقاومتی است. آل‌اسحاق به مواردی از اقتصاد مقاومتی مبنی بر رویکرد برون‌نگر با نگاه به صادرات اشاره کرد و گفت: از خصوصیات صادرات این است که مجموعه را جهانی می‌کند و موجب رقابت با کالای خارجی می‌شود که این خود عامل پیشرفت مجموعه خواهد شد. صادرات مجموعه را برای رقابت با کالای خارجی از حیث قیمت و کیفیت مکلف می‌کند که تکنولوژی لازم را فراهم کند. عضو هیات امنای بنیاد مستضعفان رویکرد فولاد کاوه جنوب کیش در صادرات را جهت‌گیری مناسبی برشمرد و یادآور شد: نیروی انسانی با شاخص نیروی ماهر و بارور برای هر مجموعه‌ای بزرگ‌ترین سرمایه است. توانمندسازی نیروی انسانی برای توسعه یکی دیگر از بندهایی است که در چشم‌انداز سال 95 در بنیاد تعریف و ابلاغ شده است. کسب تجربه دوطرفه است و سود آن هم عاید بنگاه و هم عاید نیروی انسانی می‌شود، توصیه می‌کنم در شرکت خیزهای جدید بردارید.


افق صادرات فولاد در سال 95 چیست؟

در رابطه با رفتارهای صادراتی فولادسازان کشور، در روزهایی که بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت هستند، مدیرکل دفتر نظارت برکالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اگرچه به عقیده من قیمت‌های فعلی در بازارهای جهانی به علت وارد شدن ظرفیت‌های خاموش به چرخه تولید (به جای 150 میلیون تن کاهشی که دولت چین برای آن تصمیم‌گیری کرده است) ثابت نخواهند بود و روندی کاهشی در پیش خواهد گرفت، اما به هر حال به نظر می‌رسد در حال حاضر ایجاد نوعی انحصار در صادرات شمش محتمل است. شهرام میرآخورلو عقیده دارد «تا زمانی‌که تولیدکنندگان بتوانند همزمان با پوشش بازار داخلی صادرات هم داشته باشند، این اقدام منعی ندارد؛ زیرا به هر حال در شرایط فعلی قیمت‌های جهانی صرفه صادرات را بیش از پیش مهم جلوه می‌دهد.» میرآخورلو در ادامه می‌گوید: اما در صورت افزایش صادرات در نتیجه رشد قیمت‌های جهانی، صادرات و بازار داخلی به مدیریت نیاز خواهند داشت.

اما میرآخورلو در حالی به کنترل صادرات و نحوه توزیع کالاهای فولادی در کشور عقیده دارد که یک کارشناس صنعت فولاد نیز عقایدی مشابه دارد؛ اما با یک تفاوت کوچک. بر این اساس یک کارشناس صنعت فولاد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر اینکه حالا در شرایطی قرار داریم که باید از افراط و تفریط در واردات و صادرات جلوگیری شود، می‌گوید: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد ارگانی مانند انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به‌عنوان انجمنی تخصصی بیش از هر سازمان دیگری بتواند برای ایجاد تعادل در صادرات و توزیع کالا در بازار داخلی وارد عمل شود.

این کارشناس با اشاره به رشد قیمت‌های جهانی و همچنین احتمال افزایش تقاضا در بازار داخلی در سال جاری می‌گوید: به نظر من انجمن تولیدکنندگان فولاد با توجه به تجربه و تخصصی که دارد چه در امر واردات و چه در صادرات باید وارد عمل شود و با ایجاد سهمیه‌هایی شرایط فعلی را به بهترین شکل کنترل کند. این کارشناس با اشاره به این نکته که انجمن تولیدکنندگان فولاد فعالیت و ساختار چندانی در زمینه صادرات ندارد، عقیده دارد «چنانچه انجمن قادر نباشد بهترین راه‌حل را در شرایط فعلی ارائه دهد ممکن است تلاش‌های یک سال گذشته در راستای افزایش تعرفه‌های واردات بدون نتیجه باقی بماند.» این کارشناس در این زمینه می‌گوید: به نظر می‌رسد اگر در شرایط فعلی ساز و کاری برای کنترل صادرات در نظر گرفته نشود، تولیدکنندگان شمش در سایه رشد قیمت‌های جهانی به جای فروش شمش به تولیدکنندگان داخلی در جهت ساخت کالا و صادرات کالای تولید شده، به فروش مستقیم شمش به خارج از مرزهای کشور اقدام خواهند کرد.


ان اف سی با فناوری جدید برای طرح های صنایع معدنی ایران می آید


قائم مقام شرکت ان‌اف‌سی چین از تمایل این شرکت برای گسترش همکاری با بخش معدن و صنایع معدنی ایران با فناوری‌های جدید خبر داد.به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ کین ژونمن (Qin Junman) در دیدار با رئیس هیات عامل ایمیدرو،‌ با ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت در حوزه صنایع غیرآهنی ایران گفت: خواهان حضور در طرح‌های جدید ایران در این بخش با فناوری‌های جدید هستیم.قائم‌مقام «ان‌اف‌سی» درباره استفاده از فناوری‌های جدید در طرح‌های ایران گفت: استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات به روز در طرح‌های آلومینیوم،‌ مس، زغال‌سنگ و...‌ از سیاست‌های ان‌اف‌سی است و حتی موضوع انتقال فناوری را نیز انجام خواهیم داد.ژونمن ادامه داد: با توجه به نیاز کارخانه‌های تولید آلومینیوم ایران به مواد اولیه همچون بوکسیت و آلومینا، با تشکیل شرکت مشترک آماده تامین و انتقال مواد اولیه از کشورهای دیگر به ایران هستیم.

این مقام شرکت ان‌اف‌سی گفت: طرح‌هایی که هم اکنون در دست اجرا داریم همگی فعال هستند و ما آمادگی حضور در طرح‌های جدید معدنی و صنایع معدنی ایران همچون نفلین سینیت،‌ طلا،‌ زغال‌سنگ، سرب و روی و... را داریم. کین ژونمن در عین حال تصریح کرد که در حال سرعت دادن به طرح‌ها از جمله آلومینیوم جنوب و آلومینیوم جاجرم هستیم.وی با بیان اینکه به همکاری بلند مدت دو طرف و نفع دوجانبه تاکید داریم، ادامه داد: دولت چین با هدف کاهش مصرف انرژی در صنایع به ویژه صنعت آلومینیوم،‌ مشوق‌هایی برقرار کرده است که بر اساس آن ان‌اف‌سی طرح‌های خود را در ایران نیز با بهره‌گیری از فناوری‌هایی انجام می‌دهد که مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.

وی ضمن دعوت از کرباسیان برای حضور در کنفرانس سالانه پیمانکاران چین (به‌عنوان یکی از سخنرانان اصلی) که در روزهای 13 تا 14 خرداد ماه(2-3 ژوئن) برگزار می‌شود اظهار کرد: در آن گردهمایی وزرای کشورهای منطقه و مدیران 150 شرکت از 100 کشور جهان حضور خواهند داشت که حضور ایمیدرو نیز برای ارائه برنامه‌های توسعه‌ای بخش معدن و صنایع معدنی ایران،‌ از اهمیت بالایی برخوردار است.مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده و در دست انجام «ان‌اف‌سی» در ایران گفت: طرح‌های متعددی وجود دارد که می‌توان به‌صورت مشترک اجرا کرد که توسعه طرح‌های زغال‌سنگ طبس نیز می‌تواند بخشی از برنامه جدید دو طرف باشد.

شرکت ان‌اف‌سی ( فلزات غیرآهنی چین) به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت این بخش،‌ تاکنون در طرح‌های متعددی از جمله اجرا و راه‌اندازی کارخانه جدید ایرالکو،‌ اجرا و راه‌اندازی کارخانه آلومینای ایران(جاجرم) و پیمانکاری بخشی ازکارخانه هرمزآل حضور داشت و هم اکنون نیز اجرای فاز یک طرح آلومینیوم جاجرم،‌ اجرای فاز یک طرح آلومینیوم جنوب و... را برعهده دارد.



کارشناسان صنعت فولاد از لزوم کنترل صادرات در سایه رشد قیمت‌های جهانی می‌گویند

نقطه تعادل صادرات فولاد کجاست؟




گروه بورس کالا-سارا مالکی: «امسال رکورد صادرات فولاد شکسته می‌شود»؛ این جمله‌ای بود که زمستان سال گذشته رئیس هیات عامل ایمیدرو در یک برنامه تلویزیونی به آن اشاره کرد. این پیش‌بینی مهدی کرباسیان در انتهای سال 94 و بر‌اساس آمارهای موجود به درستی محقق شد و شرکت‌های دولتی و خصوصی کشور طی 12 ماهه سال گذشته، توانستند چهار میلیون و 13 هزار تن فولاد خام و محصولات فولادی به آن سوی مرزهای کشور صادر کنند. این میزان صادرات در حالی در سال 94 به بازارهای خارجی صورت گرفت که رئیس هیات عامل ایمیدرو نسبت به «تداوم برنامه‌های صادراتی و رشد آن» در سال جاری نیز ابراز امیدواری کرده است.

این ابراز امیدواری اما در شرایطی است که به عقیده کارشناسان بهتر است صادرات فولاد در سال جاری با کمی کنترل همراه شود. کارشناسان از آنجایی اهمیت کنترل صادرات در سال جاری را مطرح می‌کنند که با نگاهی به قیمت‌های جهانی به نظر می‌رسد امسال تمایل زیادی برای صادرات در میان فولادسازان وجود داشته باشد.صادرات اگرچه به علت ارزآوری به خصوص در شرایطی که بازار داخل عملکردی ضعیف دارد به‌عنوان برگ برنده‌ای برای تولیدکنندگان به شمار می‌رود، اما از سویی توجه به این نکته نیز ضروری است که صادرات همواره از محل مازاد تولید انجام می‌شود.

بر این اساس اگرچه به نظر می‌رسد «سیاست رشد صادرات فولاد» در سال گذشته به علت رکود در بازار داخل و انباشته شدن موجودی انبارهای فولادسازان سیاستی بجا بوده است، اما کارشناسان با تحلیل شرایط سال جاری به جای تشدید صادرات، کنترل صادرات را پیشنهاد می‌کنند. این پیشنهاد کارشناسان با نگاهی به رشد جهانی قیمت‌ فولاد از یک سو و تزریق امید به شرایط داخلی و احتمال افزایش تقاضا در سال جاری سرچشمه می‌گیرد.بر این اساس اگرچه قیمت 450 دلاری برای شمش در بازارهای جهانی صادرات را بسیار توجیه‌پذیر جلوه می‌دهد، اما از سویی توجه بیش از اندازه به صادرات در سایه رشد قیمت‌های جهانی می‌تواند برای بازار و مصرف‌کنندگان داخلی گران تمام شود. از همین رو کارشناسان تاکید دارند که «تامین نیاز داخلی برای صنعت فولاد یک اولویت است و در واقع به همین دلیل این صنعت، صنعت مادر نام گرفته است.»

اگرچه پیش از این فولادسازان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به رشد قیمت‌های جهانی و جذابیتی که صادرات در حال حاضر دارد، تاکید کرده بودند که هدف آنها صادرات کالای نهایی است نه فروش شمش؛ اما شنیده‌ها حاکی است که طی حدود یک ماه گذشته چیزی نزدیک به 400 هزار تن شمش به بازارهای خارجی صادر شده است. این میزان صادرات در شرایطی است که به عقیده کارشناسان، این حجم از صدور کالایی مانند شمش می‌تواند قیمت‌ها و نحوه توزیع در بازار داخلی را تحت تاثیرمستقیم خود قرار دهد.

 

افق صادرات در سال 95 چیست؟

در رابطه با رفتارهای صادراتی فولادسازان کشور، در روزهایی که بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت هستند، مدیرکل دفتر نظارت برکالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اگرچه به عقیده من قیمت‌های فعلی در بازارهای جهانی به علت وارد شدن ظرفیت‌های خاموش به چرخه تولید (به جای 150 میلیون تن کاهشی که دولت چین برای آن تصمیم‌گیری کرده است) ثابت نخواهند بود و روندی کاهشی در پیش خواهد گرفت، اما به هر حال به نظر می‌رسد در حال حاضر ایجاد نوعی انحصار در صادرات شمش محتمل است. شهرام میرآخورلو عقیده دارد «تا زمانی‌که تولیدکنندگان بتوانند همزمان با پوشش بازار داخلی صادرات هم داشته باشند، این اقدام منعی ندارد؛ زیرا به هر حال در شرایط فعلی قیمت‌های جهانی صرفه صادرات را بیش از پیش مهم جلوه می‌دهد.» میرآخورلو در ادامه می‌گوید: اما در صورت افزایش صادرات در نتیجه رشد قیمت‌های جهانی، صادرات و بازار داخلی به مدیریت نیاز خواهند داشت.

اما میرآخورلو در حالی به کنترل صادرات و نحوه توزیع کالاهای فولادی در کشور عقیده دارد که یک کارشناس صنعت فولاد نیز عقایدی مشابه دارد؛ اما با یک تفاوت کوچک. بر این اساس یک کارشناس صنعت فولاد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر اینکه حالا در شرایطی قرار داریم که باید از افراط و تفریط در واردات و صادرات جلوگیری شود، می‌گوید: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد ارگانی مانند انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به‌عنوان انجمنی تخصصی بیش از هر سازمان دیگری بتواند برای ایجاد تعادل در صادرات و توزیع کالا در بازار داخلی وارد عمل شود.

این کارشناس با اشاره به رشد قیمت‌های جهانی و همچنین احتمال افزایش تقاضا در بازار داخلی در سال جاری می‌گوید: به نظر من انجمن تولیدکنندگان فولاد با توجه به تجربه و تخصصی که دارد چه در امر واردات و چه در صادرات باید وارد عمل شود و با ایجاد سهمیه‌هایی شرایط فعلی را به بهتری


ن شکل کنترل کند. این کارشناس با اشاره به این نکته که انجمن تولیدکنندگان فولاد فعالیت و ساختار چندانی در زمینه صادرات ندارد، عقیده دارد «چنانچه انجمن قادر نباشد بهترین راه‌حل را در شرایط فعلی ارائه دهد ممکن است تلاش‌های یک سال گذشته در راستای افزایش تعرفه‌های واردات بدون نتیجه باقی بماند.» این کارشناس در این زمینه می‌گوید: به نظر می‌رسد اگر در شرایط فعلی ساز و کاری برای کنترل صادرات در نظر گرفته نشود، تولیدکنندگان شمش در سایه رشد قیمت‌های جهانی به جای فروش شمش به تولیدکنندگان داخلی در جهت ساخت کالا و صادرات کالای تولید شده، به فروش مستقیم شمش به خارج از مرزهای کشور اقدام خواهند کرد.

 

پیشگیری از شوک قیمتی به بازار

اما علت اصلی تاکید کارشناسان بر کنترل صادرات و ایجاد مکانیزم‌هایی برای کنترل آن در شرایط فعلی قیمت‌های جهانی، پیشگیری از شوک قیمتی به بازار داخلی است. کارشناسان عقیده دارند با افزایش صادرات بازار داخل با کمبود عرضه و رشد قیمت‌ها مواجه خواهد شد. این اتفاق در حالی ممکن است در سایه رشد قیمت‌های جهانی رخ دهد که بازار داخلی برای قیمت‌های فعلی نیز کشش چندانی ندارد. از این رو کارشناسان وضع نوعی مقررات منعطف برای کنترل صادرات و واردات را در شرایط فعلی ضروری ارزیابی می‌کنند. این کارشناسان عقیده دارند وجود مقرراتی که بتواند صادرات مازاد تولید و تامین به موقع نیاز بازار داخلی را ساماندهی کند، در شرایط فعلی اقدامی مهم و سرنوشت‌ساز خواهد بود. اما یکی دیگر از دلایلی که باعث تاکید کارشناسان بر کنترل صادرات شمش در شرایط فعلی می‌شود، پیشگیری از خام‌فروشی است. از نگاه کارشناسان توجه بیش از اندازه به صادرات شمش در سایه رشد قیمت‌های جهانی، می‌تواند بسیاری از مصرف‌کنندگان داخلی شمش را با مشکلاتی نظیر کمبود ماده اولیه تولید، رشد ناگهانی قیمت، نیاز به واردات، تعدیل نیرو و مسائلی از این دست مواجه کند.

بر همین اساس یک کارشناس صنعت فولاد توجه به تامین نیاز داخلی از سوی فولادسازان را یک ضرورت ارزیابی می‌کند و در عین حال عقیده دارد برای حفظ تمام بازارهای خارجی که در سال‌های گذشته و در شرایط زیان به دست آورده‌ایم، نیاز به برنامه‌ریز‌ی‌هایی جدید است تا هم بازارهای خارجی به درستی حفظ شود.


گروه 1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی