تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار 12 اردیبهشت بازار سیمان

يكشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷ ب.ظ | | ۰ نظر
واردات کلینکر از ایران برای تولید کنندگان عراقی ارزش افزوده بالایی دارد||

تعرفه واردات سیمان به کشور عراق در حالی طی ماه های گذشته افزایش یافته بود که در مقابل تعرفه واردات کلینکر به کشور مذکور ثابت ماند. حال آنکه شرکت های تولید کننده عراقی با واردات کلینکر از کشورمان و افزودن برخی از مواد مصرفی سیمان تولید می کنند که برای تولید کنندگان عراقی ارزش افزوده بالایی را به همراه دارد.

واردات سیمان به کشور عراق به دلیل افزایش عرضه در این کشور و نیز واردات کلینکر از کشورهای ایران و کویت از سه شنبه هفته گذشته ممنوع شد.

به گزارش سیمان خبر دبیر انجمن کارفرمایان گروه سیمان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تعرفه واردات سیمان به کشور عراق در حالی طی ماه های گذشته افزایش یافته بود که در مقابل تعرفه واردات کلینکر به کشور مذکور ثابت ماند. حال آنکه شرکت های تولید کننده عراقی با واردات کلینکر از کشورمان و افزودن برخی از مواد مصرفی سیمان تولید می کنند که برای تولید کنندگان عراقی ارزش افزوده بالایی را به همراه دارد.

عبدالرضا شیخان با بیان اینکه تعرفه واردات سیمان در مرز شلمچه از 18 دلار به 48 دلار به ازای هر تن و در مرز پرویز خان از چهار دلار به 9 دلار به ازای هر تن افزایش یافته، در این خصوص گفت: افزایش تعرفه واردات سیمان موجب شد تا تولید کنندگان داخلی به ناچار قیمت فروش محصولات خود را کاهش دهند تا برای تجار عراقی نیز توجیه اقتصادی داشته باشد. بطوریکه در شرایطی که سیمان در کشور عراق حدود 70 تا 95 دلار به ازای هر تن قیمت گذاری شده، نرخ فروش این محصول توسط تولید کنندگان داخلی 45 دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد از حجم صادرات سیمان به کشور عراق اختصاص داشت، در خصوص برنامه های انجمن و صاحبان صنعت جهت جایگزین کردن بازار هدف صادراتی اظهار داشت: از این پس این مقدار می بایست جذب تقاضای داخلی گردد و اگرچه از سال گذشته رخداد این اتفاق پیش بینی می شد و بازاریابی در کشورهای آفریقا، آسیای میانه، ارمنستان و پاکستان انجام شده بود، اما بازارهای مذکور بدلیل حجم بالای صادرات به عراق گزینه های مناسبی نیستند. علاوه بر این هزینه حمل به کشورهای مذکور بسیار بالاست و صادرات به آنها توجیه اقتصادی ندارد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان افزود: درخواست انجمن و تولید کنندگان داخلی از هیأت دولت و وزارت صنعت تحریک تقاضای داخلی از طریق اجرای برنامه هایی همچون طرح جاده های بتنی و نیز اعمال برخی تخفیفات در هزینه حمل و نقل جهت صادرات محصولات است. در غیر این صورت بسیاری از کارخانجات تولیدی در داخل کشور تعطیل خواهند شد.

شیخان با اظهار گلایه از وزارت صنعت، معدن و تجارت در نحوه حمایت از صنعت، در خصوص راهکار سوم گفت: واقعیت امر این است که در کشور عراق بدلیل اختصاص بخش عمده ای از بودجه کل کشور به مسائل امنیتی و نیز نقش سیاسی منطقه، تقاضا برای سیمان کاهش یافته است. از این رو به نظر می رسد در صورت ایجاد صلح در منطقه سوریه بخشی از سیمان تولیدی کشور عراق جذب تقاضای موجود در کشور سوریه شود و در کنار آن تولیدکنندگان داخلی نیز تأمین کننده نیاز کشور عراق خواهند شد که البته تحقق این امر به رایزنی قوی دیپلماتیک نیاز دارد.
 
باتوجه به کاهش قیمت سیمان در شرکت های سیمانی ارزش سهام این شرکت ها در بورس کاهش خواهد یافت و میزا عرضه سهام این شرکتها در بازار از تقاضای انها کمتر خواهد بود شرکت ها برای جبران این کاهش قیمت باید میزان تولید خود را افزایش دهند تا از این راه کاهش درامد خود را جبران کنند.
گروه 5

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی