تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

بررسی افت فروش سیمان در کشورهای آسیای میانه

سه شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳ ب.ظ | | ۰ نظر

بررسی افت فروش سیمان در کشورهای آسیای میانه

فروش سیمان در ماه های اخیر در کشورهای آسیای میانه با کاهش روبرو شده است.

* کاهش 16 درصدی فروش سیمان در قزاقستان

بر اساس بررسی های انجام شده شرکت "استپ سمنت" (Steppe Cement) قزاقستان در اواسط ماه آوریل امسال با انتشار گزارشی اعلام کرد که میزان فروش این شرکت در سه ماهه نخست سال 2016 میلادی با 12 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 5.98 میلیون دلار تقلیل یافته است و به صورت کلی از آغاز سال جدید تاکنون بازار مصرف سیمان در قزاقستان کاهش 16 درصدی را تجربه کرده است.

این در حالی است که بر اساس آمار نشریه گلوبال سمنت، ظرفیت تولید سیمان قزاقستان 11.85 میلیون تن در سال است اما با توجه به رکود فعلی بازار، کارخانجات سیمان این کشور با 72 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند در حالی که نسبت به چند ماه گذشته حدود 10 درصد از ظرفیت تولید خود را کاهش داده اند. به گزارش سیمان خبر ایتال سمنت(Italcementi) نیز با توجه به اینکه در یکی از کارخانجات سیمان خود در قزاقستان پروژه به روز رسانی کوره سیمان را در دست انجام دارد از کاهش مصرف سیمان خبر داده است.

*کاهش 13 درصدی ساخت و سازها در کشور آذربایجان

در کشور آذربایجان، هلسیم از افت فروش 37 درصدی سیمان در سال 2015 خبر داده و عنوان کرده است که با توجه به شیب تند کاهش بازار نتوانسته است هزینه های تولید خود را متناسب با شرایط بازار کاهش دهد. شرکت لافارژ هلسیم در بخشی از اطلاعیه خود کاهش معنی دار ساخت و ساز های دولتی و خصوصی را عامل اصلی بوجود آمدن این شرایط عنوان کرده است. در بخش دیگری، بانک جهانی در گزارش خود به کاهش 13 درصدی ساخت و سازها در کشور آذربایجان اشاره کرده است که به موجب قطع بودجه عمرانی و سرمایه گذاری دولتی به وقوع پیوسته است.



*تاجیکستان و ترکمنستان، متفاوت از بقیه

در این بین از تاجیسکتان می توان به عنوان کشوری نام برد که وضعیت مناسبتری نسبت به سایر همسایگان خود دارد چرا که با رشد 33 درصدی در تولید سیمان در چهارماهه نخست سال 2016 م در حدود 373 هزار تن تولید داشته است.
بیش از نیمی از این میزان تولید توسط کارخانه تازه تاسیس غیور سمنت این کشور وارد بازار شده است. بر اساس اخبار منتشر شده توسط منابع دولتی این کشور، میزان تقاضای سیمان در سال 2016 م رقمی در حدود 3.5 میلیون تن پیش بینی می شود.

کشور ترکمنستان نیز به طور مشابه با افتتاح یک کارخانه سیمان 1.4 میلیون تنی در استان لباب از رشد نسبی مصرف سیمان خبر داده است.

* کشورهای با ثبات از نظر بازار سیمان

سایر کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان و قرقیزستان نیز تقریبا وضعیت ثابتی را تجربه کرده اند که البته گزارش بانک جهانی نیز گویای وجود ثبات در شرایط اقتصادی این کشورها است.

* قیمت نفت، مهمترین دلیل مشکلات اقتصادی کشورهای آسیای میانه

آنچه که حائز اهمیت است آن است که اغلب شرکت های تولید کننده سیمان که به صورت چند ملیتی اداره می شوند مشکلات اقتصادی حال حاضر را ناشی از قیمت پایین نفت می دانند به گونه ای که در دیدار بین مسئولین صندوق بین المللی پول با مسئولان کشور آذربایجان در فوریه 2016 انجام شد نیز بر این موضوع تاکید گردید.

لازم به ذکز است که این موضوع بر شرایط اقتصادی روسیه و به دنبال آن روابط این کشور با کشورهای CIS نیز سایه انداخته است.


تحلیل


طبق آمار های جهانی در میان کشورهای آسیای میانه همچون قزاقستان و آذربایجان، به دلیل وابستگی به نفت از لحاظ اقتصادی در شرایط با ثبات نبوده و با کاهش قیمت نفت، ساخت و ساز های دولتی و خصوصی در این کشورها کاهش معنی دار یافته و به طبع آن افت فروش محسوس در صنایع سیمان در این کشورها قابل مشاهده می باشد. بالعکس کشورهایی همچون ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان به دلیل عدم وابستگی اقتصادی به فروش نفت دارای شرایط با ثبات اقتصادی بوده و در نتییجه ساخت و ساز های ساختمانی و فروش سیمان در این کشورها نسبت به سال های دارای رشد فزاینده می باشد.

گروه 5

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی