تحلیل مالی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان مدیریت مالی دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان پروژه ی کلاسی درس اصول مدیرت مالی2 اداره میشود.
این صفحه به صورت روزانه اپدیت میشود و مطالب آن شامل خلاصه ی روزنامه های اقتصادی و بورسی موجود من باب نگاهی کلی به موقعیت کلان اقتصادی و وضعیت موجود صنایع مختلف و همچنین گزارش های سایت کدال حول صنایع منتخب میباشد.

اخبار ساختمان 95/2/15

چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۳۵ ب.ظ | | ۰ نظر

ادامه رکود در بازار مصالح ساختمانی

·      
به گفته ی رئیس اتحادیه ی مصالح ساختمانی بازار از رکود خارج نشده و پیش بینی میشود تا آخر سال ادامه داشته باشد. ساخت و ساز های بی رویه ی دولت قبل باید سامان دهی شود و به دنبال راهکار بود.

·       در مصالح ساختمانی کاملا غنی هستیم ولی با اینکه نیازی نیست در برخی مانند سنگ واردات دیده میشود.

·       تولیدات برخی بی کیفیت هستند و نیاز به نظارت است که البته وظیفه ی اتحادیه نیست.

دو تجربه متفاوت شارژ مالی مسکن

·       شاخص قیمت جهانی مسکن از سال 2000 تا بحران اقتصادی 2008-2007 روند صعودی داشته و از 100 به 160 رسید. در بحران اقتصادی 2009-2008 این شاخص تا 140 نزول داشته و پس از آن تا سال گذشته روند صعودی تا 150 را داشت؛ اما به سطح اوج خود (160) هنوز نرسیده است. همچنین شتاب صعود آن کم شده ولی این به این معنی نیست که انتظارِ افت میرود.

·       دو نوع سیاست در تامین مالی خرید مسکن دو نتیجه ی متفاوت داشت:
اگر سیاست تسهیلات مالی هدفمند باشد؛ یعنی به قشر ضعیف جامعه و خانه اولی ها تسهیلات تعلق گیرد، نه تنها بازار مسکن را تحریک نمیکند؛ بلکه باعث کاهش قیمت مسکن و اجاره میشود.
اما اگر تسهیلات بدون هدف به همه افراد تعلق گیرد؛ باعث رشد بازار میشود.
برای مثال در کشوری مثل فرانسه که به قشر کم درآمد جامعه تسهیلات بلند مدت میدهد؛ با افزایش 5 درصدی حجم تسهیلات، ارزش مسکن (تفاوت رشد مسکن و نرخ تورم) 3 درصد وهمچنین اجاره بها 10% کاهش داشت.
و در انگلیس که همچین سیاستی دارد، با کاهش 3 درصدی تسهیلات، قیمت مسکن 5% رشد داشت.
در مقابل، در ترکیه که تسهیلات به همه شامل سرمایه گذاران تعلق میگیرد، بیشترین رشد حجم وام مسکن (18%) داشته پنجمین رشد قیمت مسکن یعنی 10% را داشته است. همچنین اجاره بها با بیشترین رشد نسبت به بقیه کشور ها افزایش 40 درصدی را داشت.

-گروه 2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی